Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-05-09, 18:27
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Du kan vara säker på att jag kommer att påpeka om du har otydlig namngivning. Tvinga mig inte att gräva i funktionen för att förstå vad dess syfte är.
Totally missing the point, men såklart ska det vara beskrivande. Men tomato tomato spelar ingen roll vad för flavour folk kör, om alla skulle envisas om att just dens flavour var den enda korrekta.. ja det är då man vet att man är i ett shitty team
Citera
2024-05-09, 18:46
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdhdMan123
Totally missing the point, men såklart ska det vara beskrivande. Men tomato tomato spelar ingen roll vad för flavour folk kör, om alla skulle envisas om att just dens flavour var den enda korrekta.. ja det är då man vet att man är i ett shitty team
Det jag menar är att om det finns en uttalad kodstandard (givetvis ska det finnas) så ska den också följas. Särskilt om det finns byggsteg med statisk kodanalys där byggen till slut kan nekas p.g.a. koden bryter mot för många regler. I slutändan kommer någon (jag) behöva spendera en massa tid på att fixa koden så att den följer standarden, så därför kommer det att påpekas vid review.

Men nej, personliga preferenser har inget i en review att göra.
Citera
2024-05-09, 19:02
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det jag menar är att om det finns en uttalad kodstandard (givetvis ska det finnas) så ska den också följas. Särskilt om det finns byggsteg med statisk kodanalys där byggen till slut kan nekas p.g.a. koden bryter mot för många regler. I slutändan kommer någon (jag) behöva spendera en massa tid på att fixa koden så att den följer standarden, så därför kommer det att påpekas vid review.

Men nej, personliga preferenser har inget i en review att göra.
Aldrig hört talas om. Menar du att tester avgör huruvida nanmngivning på variabler i modeller avgör om en PR går igenom eller ej? Om det finns sånt så låter det som man jobbar i en otroligt fyrkantig och långsam miljö, vad vet jag, kanske finns behov.

Har aldrig sett behov av det personligen men finns många som inte förstår vad "Common sense" innebär, men har man några år på nacken på alla i teamet så ser jag inte behovet öht, låter bara som en bottleneck / pointless att lägga tid på.

Jobbar man med nyutveckling, säg jag skapar ett nytt repo, med 4 projekt som alla följer patternet. I API / Core osv. I interface/klasserna, vem avgör vad som är korrekt namngivning. Ett program eller en människa? Vem har kodat programmet? Vad är det för settings som automagiskt kan avgöra huruvida jag namngivet saker "korrekt" eller ej?
Citera
2024-05-09, 19:04
  #76
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ok ok.
Problemet är inte koden i sig.
Vitsen med code reviews är inte koden i sig utan hur den fungerar. Att ta bort oanvända importer och indentera korrekt är något som egentligen borde hända automatiskt när du sparar filen. Det finns alldeles för många som tror att code reviews handlar om kodstil, namngivning, och andra saker som borde antingen autofixas eller göra att man inte ens kan skapa en PR.
Men det man vill åt är ju: är den här lösningen bra uttänkt eller ej. Det du nämner borde ju få underkänt för att det är en dum lösning, inte för att du kallat nån variabel för skdf när den borde heta listOfImportantStuff eller liknande. Code reviews tar en massa tid (om de görs korrekt) och den tiden är bara värd att lägga om resultatet är att dåliga algoritmer hålls borta. Inte om resultatet är annan placering av { }, då kan man lika gärna skita i det.
Citera
2024-05-09, 23:06
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdhdMan123
Aldrig hört talas om. Menar du att tester avgör huruvida nanmngivning på variabler i modeller avgör om en PR går igenom eller ej? Om det finns sånt så låter det som man jobbar i en otroligt fyrkantig och långsam miljö, vad vet jag, kanske finns behov.

Har aldrig sett behov av det personligen men finns många som inte förstår vad "Common sense" innebär, men har man några år på nacken på alla i teamet så ser jag inte behovet öht, låter bara som en bottleneck / pointless att lägga tid på.

Jobbar man med nyutveckling, säg jag skapar ett nytt repo, med 4 projekt som alla följer patternet. I API / Core osv. I interface/klasserna, vem avgör vad som är korrekt namngivning. Ett program eller en människa? Vem har kodat programmet? Vad är det för settings som automagiskt kan avgöra huruvida jag namngivet saker "korrekt" eller ej?
Nej, jag har gått ifrån just namngivning, du kan sätta upp regler i ett verktyg som t.ex. SonarQube där du kan upptäcka smells och osäker kod. Beroende på hur snävt du ställer in den så kan byggen nekas p.g.a. för hög andel kod som bryter mot reglerna.

Ska vi återgå till namngivning så tycker jag, personligen, att det kan vara värt att poängtera ifall en funktion har ett otydligt namn eller ifall du har skrivit ett komplicerat uttryck där läsbarhet kan förbättras genom att namnge det. Det betyder inte att jag kommer att neka en PR, men ibland blir man förblindad av sin egen kod och då är det bra om andra ger feedback, särskilt då de också kommer behöva läsa och förstå koden många gånger framöver.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback