Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-05-07, 15:31
  #37
Medlem
F.B.Dases avatar
Börja jobba extra nu. Hjälper inte att du tänker sommarjobba. Alla sommarjobb är redan tillsatta sen en månad.
Citera
2024-05-07, 18:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Bestrid det, då har du köpt någon månad till, sedan har du lite olika val.

Borgenären vill ha 65000 av dig, är det en bank är det svårare men annars, ring borgenären den som har en fodran mot dig, säg att du gör en avbetalningsplan med dem.
Vägrar de så säger du att du begär skuldsanering så får du leva snålt i fem år, kommunen har folk som kan hjälpa dig att ansöka.
Alt låna av någon släkting/vän o betala men försök o pruta bort räntan.

Man kan inte begära skuldsanering. Det är något man ansöker om och summan är troligen för liten för att skuldsanering ska accepteras.
Citera
2024-05-07, 18:58
  #39
Medlem
Du får helt enkelt betala skulden via en löneutmätning.

Dom kommer ta reda på vad din inkomst är, sedan dra av hyra, el, mat osv och sedan tar dom resten av din inkomst tills att skulden är betald.
Citera
2024-05-07, 20:56
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Bestrid det, då har du köpt någon månad till, sedan har du lite olika val.

Borgenären vill ha 65000 av dig, är det en bank är det svårare men annars, ring borgenären den som har en fodran mot dig, säg att du gör en avbetalningsplan med dem.
Vägrar de så säger du att du begär skuldsanering så får du leva snålt i fem år, kommunen har folk som kan hjälpa dig att ansöka.
Alt låna av någon släkting/vän o betala men försök o pruta bort räntan.

Är du född i farstun?
Citera
2024-05-07, 22:08
  #41
Medlem
Tänk på att du lever i Sverige och du bör använda varje försök du kan att bestrida det och som flera sagt här typ lyft på så många stenar du bara kan. Är det så att du lämnat skulden att vara och förträngt att den finns där och det nu närmar sig?

Jag har sett för många som har skuldsanering som ens ett alternativ men det blir svårt om direkt inte haft en dialog kontinuerligt från start med KF. Att dra det vanliga att man inte kan betala "kolla själva" är en förlust kortsiktigt och långsiktigt hur du än gör.

Det man konkret kan säga är att göra allt i din makt för att försöka göra något. Du kanske inte lyckas, men att man har försökt och gett absolut allt man kan väger in långt i bedömningar?. Och arbete kommer spegla positivt på både mående och en enorm sten lyfts bit för bit då. Väl om du lyckas få ett jobb så kommer du känna att du kan göra så mycket mer också.

Lyssna ej på alla som säger fly landet eller göra något mer dumt. Jag tycker inte du ska vela mellan om det blir utmätning eller inte före du verkligen försöker skaffa en inkomst eller påbörja en sådan process.

Lycka till
Citera
2024-05-07, 22:41
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Dömd i domstol art betala (knappt 66 tkr, 20,5 tkr bara i ränta)...
Exekutionstiteln är ju från 2023-03-16, så skulden är inte direkt ny.... Raggare borde såklart tagit tag i detta för länge sen.

Nåväl, nu är det bara göra det bästa av situationen. Ring Kronis och diskutera hur du på bästa sätt med deras hjälp kan göra rätt för dig.

Det är typ 30% ränta på kapitalskulden. De enda som kan ha en sån sinnessjuk ränta är sms lån och värdelösa banco.
TS - vad har du ställt till med?
Vill hjälpa, inte döma.

Har varit i din sits och dessutom hemlös ovanpå det tidigare i livet.
Idag är jag familjefar med flera företag - det går att vända och lösa det.

Ge mig mer info antingen i tråden eller PM så ska jag hjälpa dig.
Citera
2024-05-08, 02:28
  #43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du måste ringa kf.
För att undgå att de går in på kontot och fysiskt hämtar pengar, sälj av saker du har, låna av föräldrar osv.

Försök att få låna pengar av banken för att få en lägre ränta,, det kan bli tufft en stund men tiden efter blir lättare.
Min kompis betalade ned 250.000 på två år, men han hade dock jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ett tilägg: min kompis fick hjälp av sin syster som var en skarp kniv.

Hon satte in sig i problematiken och styrde upp allt, han visade upp vilka kreditorerna var, hon ringde upp och fixade avtaler.
Anförtro dig åt någon som du tror kan ordna upp i rotet, det är inte hela världen och jorden går inte under

Lycka till ts

Så han tog ett lån för att få ned skulderna? På vilket sätt fixade hans syster ett avtal?
Citera
2024-05-08, 07:09
  #44
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Så han tog ett lån för att få ned skulderna? På vilket sätt fixade hans syster ett avtal?

Det var ingen utmätning i hans fall även om totalsumman var betydligt större.

Allt handlar om att förhandla, det går självklart inte alltid men måste ju försöka.
Citera
2024-05-09, 16:05
  #45
Medlem
Adelaides avatar
Hoppas du betalade TS. Om inte så kan du räkna med att skulden säkert kommer vara det dubbla inom ett år.
Citera
2024-05-12, 15:31
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det är typ 30% ränta på kapitalskulden. De enda som kan ha en sån sinnessjuk ränta är sms lån och värdelösa banco.
TS - vad har du ställt till med?
Vill hjälpa, inte döma.

Har varit i din sits och dessutom hemlös ovanpå det tidigare i livet.
Idag är jag familjefar med flera företag - det går att vända och lösa det.

Ge mig mer info antingen i tråden eller PM så ska jag hjälpa dig.

Räntan är nog kring 10% på skadestånd. Domen är från 2023, räntan räknas från brottsdatumet oftast och det kan ju vara ett par år tidigare.
Citera
2024-05-12, 22:10
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Räntan är nog kring 10% på skadestånd. Domen är från 2023, räntan räknas från brottsdatumet oftast och det kan ju vara ett par år tidigare.

Jaså, hade ingen aning om det.
Då klarnar bilden.

TS - trodde du domen skulle gå upp i rök?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback