Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-05-09, 10:30
  #25
Medlem
Computerzs avatar
Jag drog tre st tänder när jag skulle ha tandställning. Två hörntänder där upp och en i mitten där nere. Det var för att skapa plats sa dom. Tror inte du har blivit lurad och resultat blir säkert bra sen ska du se.
Citera
2024-05-09, 11:16
  #26
Medlem
ja fick dra ut 2 uppe 2 nere inför tandställning, sen drog dom hela skiten bakåt med tandställningen så gluggarna försvann..
Citera
2024-05-09, 12:06
  #27
Avstängd
Barentss avatar
Min fru fick 4 tänder utdragna när hon var 21. Det går inte att se på henne och hon har aldrig nämnt minsta problem med detta.
Citera
2024-05-09, 16:40
  #28
Medlem
psykadelikatessens avatar
Vissa måste dra ut tänder för att kunna få plats med resten i rakt led - samma för mig, de kan inte ge mig räls eller visilign om jag inte drar ut minst en tand
Citera
2024-05-09, 18:31
  #29
Medlem
Låter onödigt.

Jag hade trångställning i nederkäken som inte gick att fixa acceptabelt trots två års tandställning på 80-talet.

Thor Henrikson gav mig perfekt tandrad på 4 månader. Filade ner lite i sidorna på några tänder och skapade plats.
__________________
Senast redigerad av 5150-5157 2024-05-09 kl. 18:47.
Citera
2024-05-09, 18:53
  #30
Medlem
Redoxreaktions avatar
När jag var barn nekade min mor folktandvården att dra fyra premolarer och ge mig tandställning. Detta visade sig senare vara missriktad omsorg. Jag har varit tvungen att dra ut alla visdomständer, fast de var helt friska och har ändå lite trångställning i underkäken.

I ännu värre fall kan man se ut som idioten Three Star Vagabond i käften.
Citera
2024-05-09, 20:36
  #31
Medlem
Vill du också skräddarsy din behandling på akutmottagning och välja vilka läkemedel du ska få utan att ha mer information än att ha hört och googlat? Givetvis så kan du lita på din tandläkare, inte första gången personen varken tandreglerat eller dragit ut en tand kan jag garantera.
Citera
2024-05-10, 20:36
  #32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ser inga konstigheter alls med det, särskilt om det är tänder längre bak. Jag hade själv tandställning som 13-15 åring och fick då dra ut 7 tänder, varav 3 st främre som är högst visuella, och inte ens det ser speciellt konstigt ut idag om en inte verkligen tänker på det. Då har t.om. en tand som inte dragits ut lika på motsatta sidorna, utan "assymetriskt", av de främre, men inte ens det är några konstigheter som sagt. Så du kan vara helt lugn.
__________________
Senast redigerad av Lillarapunzel 2024-05-10 kl. 20:40.
Citera
2024-05-16, 15:31
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
ja fick dra ut 2 uppe 2 nere inför tandställning, sen drog dom hela skiten bakåt med tandställningen så gluggarna försvann..

Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDahlman
Numera finns ju Invisalign så det nog fler än du tror men du inte förstår.
Du tänker nog på "rälsen".

Ja ska få räls uppe nere klassisk räls med band i och metall ska välja lila färg
Citera
2024-05-17, 19:47
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Ja ska få räls uppe nere klassisk räls med band i och metall ska välja lila färg
Vore coolt med ledbelysning som man kan ändra i takt med musik. Eller en app som man kunde byta färg och grejer.
Citera
Idag, 03:32
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Hej!

Har dragit ut fyra hälsosamma tänder (premolarer) för att få en räls tandställning. Har endast en "sne" tand vilket är en hörntand som växer över de andra tänderna som de vill dra tillbaka.

Har läst att ortodontister på tandregleringen inte måste dra ut tänder för tandställning. Det ska tydligen gå att fixa utan att dra ut hälsosamma tänder. Blev jag lurad och drog ut tänder i onödan?

Mvh Ångestfull

Jag fick dra ut 5 tänder, däribland 2 visdomständer, och det verkar ju vara liknande för andra här i tråden så jag ser inte vad som skulle vara så förvånande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback