Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 14:34
  #1
Medlem
snooper123s avatar
Hej!
Jag har haft lite problem med mina öron nu i några månader och det har fått mig att tänka på en grej.

Jag har det nästan aldrig helt tyst runt om kring mig. Det är för att slippa höra suset i öronen. Men borde inte det vara dåligt för öronen?
Citera
2024-05-09, 14:48
  #2
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror inte örat påverkas om man håller sig inom bra nivåer. Jag tror mer att hjärnan påverkas. Jag gissar att öronen bara förmedlar och den egentliga mottagaren är hjärnan.

Som tonåring hade jag det aldrig tyst. Jag kunde göra matteläxan lyssnandes på hårdrock och även lära mig samtidigt.
Citera
2024-05-09, 14:55
  #3
Medlem
SnutteFia03s avatar
Beror nog på vilken ljudnivå det är och om det är under lång tid. Att arbeta i bullriga miljöer kan ge hörselskador, och att lyssna på musik via hörlurar/snäckor är inte heller bra att göra med hög volym längre perioder.
Citera
2024-05-09, 14:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej!
Jag har haft lite problem med mina öron nu i några månader och det har fått mig att tänka på en grej.

Jag har det nästan aldrig helt tyst runt om kring mig. Det är för att slippa höra suset i öronen. Men borde inte det vara dåligt för öronen?

Låter som att du har tinnitus...
Citera
2024-05-09, 15:00
  #5
Medlem
Det där var något man sa till sina barn, t ex är de tjatat elller bråkat en hel dag 😊
Citera
2024-05-09, 15:12
  #6
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Öronen kan inte bli trötta av ljud, det är hjärnan som blir trött av att behöva bearbeta ljudintryck hela tiden. Hjärnan vilar man genom att sova.
Citera
2024-05-09, 15:14
  #7
Avstängd
Suset i öronen kan ha många orsaker. Skador av att ha lyssnat på musik vid för hög volym, tinnitus, stress (ger susningar i öronen) etc.

Att ständigt ha ljud omkring för att döva suset medför flera andra saker som det kan vara bra att tänka på:

- Hörseln är det enda sinnet som hjärnan aldrig slutar processa. Även när du sover "lyssnar" du. Det är en försvarsmekanism som vi inte kan göra något åt. Att sova i bullrig miljö gör därför att sömnen blir sämre.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...och-hoga-ljud/

- Om man har en monoton syssla som inte kräver någon större tankeverksamhet så kan det vara skönt att ha lite skvalmusik runt om sig. Men att koncentrera sig till musik gör att hjärnan behöver fokusera även på ljudet (även om du inte aktivt lyssnar; hjärnan kan inte låta bli..)
Det är därför det är tyst på biblioteket och i klassrummet; man behöver det för att få maximal koncentration.

- Att STÄNDIGT ha brus och ljud omkring sig gör dig i praktiken dummare. Orsaken är att hjärnan som sagt inte kan låta bli att lyssna på de inkommande signalerna. Det gör att det långsiktiga och metodiska tankearbetet blir stört. Det där, ni vet, där man säger: "Jag måste sova på saken" och där man så småningom kommer fram till ett resultat som man inte hade kunnat tänka fram på en gång.

Den som oroar sig mycket och använder musik för att stilla tankarna får aldrig "tänka klart", vilket gör att det man oroar sig för finns kvar. Den som hela tiden måste ha ljud omkring sig för att "må bra" kommer inte upp med lika många nya tankar och uppslag. De mer bara existerar. Vilket ju kan vara OK för en del.
Citera
2024-05-09, 16:57
  #8
Medlem
OneTaps avatar
ja om man kör gräv maskin med peltor kåpor med radio till exempel i 8 timmar så e de riktigt gött o ha tyst o lugnt när man kommer hem =)
Citera
2024-05-09, 17:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej!
Jag har haft lite problem med mina öron nu i några månader och det har fått mig att tänka på en grej.
Jag har det nästan aldrig helt tyst runt om kring mig. Det är för att slippa höra suset i öronen. Men borde inte det vara dåligt för öronen?
Öronen bör vila ibland, ja.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...edsatt-horsel/
https://ki.se/forskning/fragor-om-horsel
Citera
2024-05-09, 19:44
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
... borde inte det vara dåligt för öronen?
(1) Bege dig ut i skogen, eller ännu hellre till ett tyst rum, hur låter då suset i öronen? (2) Kolla om du kan göra ljudmätningar via din mobil, dels av ljudnivå i dB och dels ljudmängd över dygnet du utsätts för. (3) Kolla om du kan gå till en audiolog och undersöka frekvensbortfall, ev också resonera om tinnitus. Om inte för annat så som ett startvärde i kommande försämring.
Citera
2024-05-09, 21:00
  #11
Medlem
snooper123s avatar
Tack för alla svar. Ja jag har tinnitus. Men det kommer och går. Och det är därför jag inte gillar att ha helt tyst. Men jag ska nog försöka ha lite tyst runtomkring mig eftersom jag vill ha en bra sömn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback