Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2006-11-22, 20:11
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropical
Har någon hört talas om något liknande vid en katastrof som drabbat etniska svenskar - att räddningspersonal blir angripna och misshandlade alltså? Nej just det.
Det är ju de här undermänniskornas vanliga beteende, bara de ser en ambulans i sitt sunkiga bostadsområde försöker de slå sönder den eller tända eld på den.

Har hört många historier från exempelvis Estoniakatastrofen, Tsunamikatastrofen.

Människor i panik agerar inte som de skulle gjort annars.

Att ambulanser liksom polisbilar och vanliga bilar blir angripna oftare i vissa områden är en annan sak. Det tycker jag är lika vidrigt som du.
Citera
2006-11-23, 01:24
  #26
Medlem
Azraels avatar
Visst, det händer säkerligen att folk agerar irrrationellt vid traumatiska händelser men det här med att ge sig på räddningstjänst och ambulans är ett utpräglat svartingproblem. Det skulle faktiskt vara intressant att få veta de psykologiska faktorerna bakom den typen av incidenter. Hur tänker de? Är det ett allmänt hat mot samhället eller tror man att det blinkande skenet är onda andar?
Citera
2006-11-23, 01:45
  #27
Avstängd
ein s. steins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Visst, det händer säkerligen att folk agerar irrrationellt vid traumatiska händelser men det här med att ge sig på räddningstjänst och ambulans är ett utpräglat svartingproblem. Det skulle faktiskt vara intressant att få veta de psykologiska faktorerna bakom den typen av incidenter. Hur tänker de? Är det ett allmänt hat mot samhället eller tror man att det blinkande skenet är onda andar?
Dom kanske tror att alla är förklädda poliser, men det bråkas visst en del i sjukhusen också. Man är inte van vill snällhet så det slår slint?
Citera
2006-11-23, 02:58
  #28
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Visst, det händer säkerligen att folk agerar irrrationellt vid traumatiska händelser men det här med att ge sig på räddningstjänst och ambulans är ett utpräglat svartingproblem. Det skulle faktiskt vara intressant att få veta de psykologiska faktorerna bakom den typen av incidenter. Hur tänker de? Är det ett allmänt hat mot samhället eller tror man att det blinkande skenet är onda andar?
Om du såg dina polare brinna upp framför ansiktet och du försökte springa in, chockad och någon höll i dig skulle du då inte börja veva?
Eller nej, du skulle säkert sätta dig ner och helt sonika börja tänka rationellt, för det gör ju alla vita människor som är i chock.

Jag har när jag jobbade på akuten sett så många svenska män göra så knepiga saker (angripit polismän, vårdare, sköterskor, läkare) folk som aldrig skulle göra en fluga förnär men eftersom de inte är sig själv handlar man inte som man bör.

Tror inte det är nått hat just i Göteborgsbranden händelsen utan mera chock och frustration över att man inte får springa in igen.
Tycker det är lågt att skylla på ursprung som något slags orsak till varför man klipper till någon i chockat tillstånd.

Ifall något liknande hände mig och en brandman ställde sig i vägen för mig att springa in och hämta syrran så vet jag inte vad jag skulle göra, förmodligen ta till våld och det har ingenting att göra med hat eller liknande.
Det är panik.
Citera
2006-11-23, 04:14
  #29
Medlem
Ladidas avatar
Ok..jag ska ta det igen.

Topic är inte att invandrare kastar sten på ambulansen, egentligen inte ens att invandrarna slog en och annan brandman under Göteborgsbranden men det kan vi tillåta då det åtminstonde återknyter till ämnet.

Topic är att brottsligheten gick ner när braden slukade offer.

OT rensat.

/Mod.
Citera
2006-11-23, 06:15
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Visst, det händer säkerligen att folk agerar irrrationellt vid traumatiska händelser men det här med att ge sig på räddningstjänst och ambulans är ett utpräglat svartingproblem. Det skulle faktiskt vara intressant att få veta de psykologiska faktorerna bakom den typen av incidenter. Hur tänker de? Är det ett allmänt hat mot samhället eller tror man att det blinkande skenet är onda andar?

Tippar på det utanförskap många känner i förorter. Alla är arbetslösa i området, de känne rkanppt någon med jobb osv osv. Rätt många ungdomar känner så i betongområdena.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback