Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-28, 04:17
  #1
Medlem
Derisions avatar
Dags för en ny medicin då.. någon som har erfarenhet av denna? I tidigare trådar har det bara nämnts som hastigasts, jag vill gärna veta mer om ev. bieffekter, hur lång tid det kan ta innan den börjar verka osv.
Den skall tas tillsammans med 300mg Effexor och 10-20mg Buspiron om nån undrar, och 20 mg Stilnoct när toleransen kommer tillbaks.
Personligen har jag aldrig hört talas om läkemedlet, men det ska tydligen vara rätt nytt, vilket gör mig ännu mer orolig.
Citera
2007-05-19, 21:58
  #2
Medlem
Dyskletikers avatar
Truxal

Gokväll

Jag tror jag måste ägna mig åt nekrofili ikväll.
Likt trådskaparen har jag sökt i trådar men inte funnit det jag sökt.

Jag behöver veta hur Truxal fungerar...

Om inte annat, vad kan nästa steg tänkas vara i min "läkemedelstrappa"?
Jag har väldigt hög tolerans mot de flesta sövande mediciner jag prövat.

(Jag missbrukade alkohol och har alkoholmissbruk i släkten. En ren tankelapsus
fick mig att avslöja detta för psykatrikern.)

Truxal är en gammal hästmedicin, kom igen nu!


För min del så har trappan sett ut såhär:

(Sömnfrämjande läkemedel)
1) Propavan
2) Theralen
3) Nozinan
4) Truxal

(Insomning)
1) Stilnoct
2) Sonata
3) Imovane

Vad kommer härnäst?


Jag sover inte på något av dessa läkemedel. Enligt psykiatrikern så kan man söva större däggdjur med
Nozinan och Imovane i de doser jag tar. Missförstå mig nu rätt. Jag är inte ute efter narkotika.
Jag vill ha en bra cocktail som gör att jag vaknar på morgonen och somnar på
kvällen utan att behöva känna behovet av att skära upp handlederna.


I nuläget knaprar jag

På morgonkvisten
200 mg Zoloft
1 tbl TrioB

På kvällskvisten
75 mg Remeron
25 mg Propavan
50 - 200 mg Nozinan
7,5 -> 12 mg Imovane
Citera
2007-05-19, 22:51
  #3
Medlem
The Philosophers avatar
Truxal är ett neuroleptikum, dvs en medicin som används främst för att behandla psykossjukdomar. Den kan även användas för att behandla ångest, oro, tvångstankar och spänning.

Har du psykotiska symptom kan du räkna med att det tar ett par veckor innan effekten kommer. Hur lång tid det tar innan det hjälper mot andra symptom vet jag inte.

Vanliga biverkningar (drabbar fler än 1 patient av 100) : Yrsel. Blodtrycksfall i stående ställning, främst hos äldre patienter. Hjärtklappning. Trötthet och kraftlöshet. Parkinson-symptom (darrningar, skakningar, muskelstelhet, försämrad rörelsekoordination). Svårighet att sitta stilla. Muntorrhet, synstörningar (svårighet att läsa liten skrift), förstoppning, urineringsbesvär. Viktökning. Ökad svettning.

Vid långvarig behandling kan det, speciellt hos äldre patienter, förekomma ofrivilliga rörelser i mun, tunga men även i andra muskler.

Sällsynta biverkningar (drabbar färre än 1 patient av 1000): Övergående leverpåverkan. Kramper. Hudutslag (klåda) och/eller hudutslag efter sol- eller ljusexponering. Övergående mjölkavsöndring, menstruationsrubbningar och nedsatt sexualdrift.

Vill du läsa mer kan du gå in på fass.se och söka på Truxal.
Citera
2007-05-20, 00:41
  #4
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derision
Personligen har jag aldrig hört talas om läkemedlet, men det ska tydligen vara rätt nytt, vilket gör mig ännu mer orolig.



Inte särskilt "nytt" utan funnits i bruk sedan slutet av 1950-talet.
Citera
2007-05-22, 23:30
  #5
Medlem
Dyskletikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Philosopher
Vill du läsa mer kan du gå in på fass.se och söka på Truxal.

Allvarligt talat. Om jag behövde en Copy & Paste på Fass så hade jag för
bövelen tittat där till att börja med!

Vad jag var ute efter är Flashbackares erfarenheter av medicinen.

Nu har jag käkat Truxal i några dagar och jag måste bara säga W O W !
Jag sover nu för första gången på 15 år som ett litet barn.
Det fina i kråksången är att det tydligen inte finns någon risk för tillvänjning.

Truxal är ett antipsykotiskt medel. Främsta biverkningen verkar vara att man blir sömnig.
Och sömnig blir man. Efter en timme blev jag skelögd och efter två ligger jag med katten
i ett vikingagrepp och muttrar.

Jag trodde att nästa steg i trappan var narkotika, men närmare knock-out pillerän såhär
tror jag inte man kommer.

Med vänliga frälsningar

Dyskl.
Citera
2007-05-23, 16:04
  #6
Medlem
Jag har också precis fått Truxal utskrivet men då mot ångest. Mot det andra äter jag Abilify.
Min läkare sade till mig att man inte skulle bli lika sömning av det som man blir av Theralén. Men men, jag har inte testat det än så vi får väl se hur det funkar på mig.
Citera
2016-10-29, 10:18
  #7
Avstängd
Brain Formulas avatar
Fick truxal utskrivet av en läkare för ett par veckor sedan fastän jag sa att jag ej vill ha neuroleptika. Har ett flerårigt missbruk av bensodiazepiner bakom mig och har nu gabapentin.

Kom till läkaren med panikångest och bad på mina knän om bara 10 stycken sobril 5mg eller 25mg spela roll jag ville bara ha tryggheten. Men fick träffa någon annan läkare (förmodligen född sent 80 eller tidigt 90 mao otroligt färsk.

Min terapeut satt med när han skrev ut det. Ingen av dem hade tidigare medicinerat någon med truxal men det skulle vara bra grejer (han hade ringt akutpsyk och rådfrågat).

Tog en igår när jag mådde fruktansvärt. Jag vart seg som på benso (fast obehagligt seg), trött som fan också. Sade meningar som skulle kunna vara en mening mitt i en diskussion men som inte hade något med det vi pratade om att göra.

Hela tiden gick jag runt i lägenheten och började leta saker men när tjejen frågade vad jag letade insåg jag att jag själv ej visste.

Jag har redan lågt blodtryck och av dessa får man tydligen ännu lägre, jag var helt vit i ansiktet.

Överallt såg jag ormar, råttor, småkryp, trodde det rann vatten överallt och massa annat obehagligt.

Hur i hela helvete kan dom skriva ut detta?

Dessutom så minskas nedbrytningen av truxal om man äter sertralin.

Dom skrev ut detta jävla gift med lovord om att det skulle vara utan biverkningar och passa mig perfekt.

Ska dra på hälsocentralen på måndag och tvångsmata denna jävla färsking med detta gift.

Akta er för denna. Har ätit alla benso, SSRI/SNRI, antihistaminer, opiater, lyrica, gabapentin och annat mot min ångest men aldrig fått biverkningar.

Jag hade tankar på självmord och att mörda och andra tankar jag ej ar i vanliga fall.

PASSA ER FÖR DETTA GIFT
Citera
2019-11-03, 11:51
  #8
Medlem
Jag tar 100mg mot natten då jag har insomningsproblematik. Fungerar jättebra, blir såsig och trött. Fick förut Stilnoct, men den vill inte min läkare att jag ska ta längre.
Citera
2024-04-24, 18:16
  #9
Medlem
Supergammal tråd, men jag testar

Tagit Truxal 75mg ca 1,5 timme innan läggdags i minst 1 år. I början gjorde det mig trött och jag sov mycket mer sammanhängande än vanligt (vilket var främsta syftet) men jag tycker inte alls det funkar lika bra längre, främst inte med att göra mig trött. Funkar typ 1gng varannan vecka. Nu funderar jag på om man kanske kunde höja dosen? Min läkare slutade för runt 2 mån sedan och de verkar ha svårt att tillsätta en ny. Jag har alltså ingen läkare att fråga i nuläget.
Nån som äter Truxal av samma anledning (somna lättare och mer sammanhängande), vilken dos äter ni?
Citera
2024-04-24, 22:32
  #10
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-05-06, 00:49
  #11
Medlem
Jag tar oftast en halv 15 mg tablet om eftermiddagen/kväll. Ibland en hel men blir lite för dösig av det. Sover bättre än någonsin och är mentalt harmonisk. Tar det mot mild oro och ticks(Tourettes).

Måste säga att jag är positivt överraskad även om det tog ett par dagar att vänja sig vid det.
__________________
Senast redigerad av SamDumpty 2024-05-06 kl. 00:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback