Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-02, 19:54
  #289
Medlem
Plantor går säkert att få tag på. Vilket tobakssort söker du?
Citera
2015-05-02, 22:34
  #290
Medlem
legendz50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Plantor går säkert att få tag på. Vilket tobakssort söker du?


söker bara frön inte planta
Citera
2016-05-16, 20:09
  #291
Medlem
cmbws avatar
En liten bump för en fråga man säkert kan finna här men orka 300 kommentarer.

Hur mycket odlingsyta på ett ungefär behövs om man vill ha snusproduktion för ett helt år och hur många plantor motsvarar detta?
Citera
2016-05-22, 09:21
  #292
Medlem
Viktigt att läsa på noggrant om hur du ska odla upp tobaken innan. Det lär bli en väldigt bra smak trots att jag ej röker!
Citera
2016-06-18, 04:30
  #293
Medlem
XXteddypeddyXXs avatar
Jag odlar 8st Habano 2000, 6st dark virginia, 4 st black stalk mammoth. jag bor i odlingszon 1 och vad jag har tagit reda på så ska det inte vara några problem att odla i Sverige, antar att om man bor norrut så blir det väl bara att plantorna blir korta och man får bara mindre skörd för säsongen är kortare? angående torkning och fermentering (jäsning?) så torkar man i några veckor sedan fermenterar man i hög temperatur samtidigt som man fuktar tobaken
Citera
2016-07-13, 22:12
  #294
Medlem
-Zex-s avatar
Nu är tobaken påväg upp ur jorden Bild kommer inom en snar framtid!
Citera
2021-12-04, 20:03
  #295
Medlem
Halloj,
Inser nu efter senaste skattepåslaget på råtobak att man måste börja odla tobak... Har köpt upp mig på 60kilo råtobak som jag beräknar räcka för mitt snusande (lössnus) i cirka 5 år. Tills dess så behöver jag kunna producera ca 12 kilo torkad råtobak om året.
Har börjat bygga ett ca 50kvm stort växthus för uppgiften (jo, lite annat är det tänkt för också) med ca 5 meter i takhöjd :-)
Så, vilka varianter av tobak bör man odla för snus? Finns det bra guider där ute? Hur många plantor behövs för 12 kilo torkad, färdig tobak? Tips på kvarn?
Har gjort snus på råtobak köpt av SwedMax dom senaste 10-15 åren, så processen ifrån tobakspulver till snus har jag koll på....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback