Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 03:36
  #1093
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Min bridgesii växer ca 10% per år från 80 cm till 110 cm på tre år, men jag maximerar inte tillväxten för det kan stressa så de blir sjuka.

Min terscheckii från Wermland växer jättelångsamt.

Vill du komma igång snabbt ska du börja med att köpa stora kaktusar.

Vintertid är bra att ha stark extrabelysning och inte vattna alls.
Mörkt, kallt och blött får kaktusar att ruttna.

Bridgesii, pachanoi och peruvianus är de man ska satsa på om man vill ha lättskötta och förhållandevis snabbväxande.

Jag ska låta min 1,1 meters kaktus bli minst 1,6 meter innan jag delar den i två.
Det tar tid att utveckla nya rätter så det minskar tillväxten om man delar sin kaktus hela tiden.

Jag kommer med nuvarande tillväxttakt ha runt 3 meter Bridgesii om 12 år, d v s så mkt att jag kan skörda en tripp per år då. Om 12 år.
Citera
2023-03-18, 07:55
  #1094
Medlem
g-in-a-gis avatar
Hur breda krukor behöver man ha egentligen för bäst tillväxt? Finns det något bra riktmärke på ett ungefär?
Jag har en SP på 7 cm och en Peyote på 2 cm, i höjd alltså. Har dem i små krukor på 8 cm i diameter. Jag vill inte plantera om i onödan och störa dem. Vad tror ni?

Jag haft SP förr i tiden och jag tyckte att jag blev förvånad hur lite rötter de hade i förhållande till totalen när jag planterade om.
__________________
Senast redigerad av g-in-a-gi 2023-03-18 kl. 07:58.
Citera
2023-04-26, 15:29
  #1095
Medlem
Folketstempels avatar
Har bott i Anderna. San Pedro är den vanligaste kaktusen.
Jag kom aldrig upp i den dos när jag försökte göra egen dryck av dem, som de som sålde bakom disk i städer som Cusco på caféer.

Men kan säga om just San Pedro att det handlar om ålder på kaktusen samt en stor mängd.
Ni får gärna berätta för mig.
Citera
2023-08-11, 09:14
  #1096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Har bott i Anderna. San Pedro är den vanligaste kaktusen.
Jag kom aldrig upp i den dos när jag försökte göra egen dryck av dem, som de som sålde bakom disk i städer som Cusco på caféer.

Men kan säga om just San Pedro att det handlar om ålder på kaktusen samt en stor mängd.
Ni får gärna berätta för mig.

Stressade du kaktusarna innan du skördade? Meskalinet är en försvarsmekanism, så att pierca skinnet på kaktusen med nålar och plocka en tagg här och där gör slutprodukten mer potent
Citera
2023-08-13, 15:16
  #1097
Medlem
g-in-a-gis avatar
Jag har en riktigt ful san pedro 😂 Den är smal nedersta 5 cm, sen har den en grå "krage" efter tidigare parasitangrepp, efter det är den riktigt tjock och fin cirka 4 cm. Ser ut som att den har ett gigantiskt huvud.
Hur växer san pedro? Kan stammen länst ner bli tjockare med tiden, eller växer den bara på längden?
Jag funderar på om jag ska gräva ner den djupare pö om pö, tillslut har jag då begravt det fula och klena. Går det eller riskerar den delen som hamnar under jord att ruttna?
Citera
2023-08-16, 16:05
  #1098
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prologic
Jag vet att denna stackars San Pedro är skapligt misskött… har inte bytt jord på ett år och förmodligen övervattnat. Roten verkar ha ruttnat så den ramlade av.

Undrar om det går och rädda den, har tagit ut den från jord, skärt av en liten bit upp från roten och lindrat runt i tidningspapper. Den ligger på en sval och mörk plats. Kanske köpa nytt kaktusjord, göra några smala snitt längst ner… ta ny kruka och vattna igenom så Jorden är bra fuktig och plantera den på nytt…
Om den inte går och rädda, finns det någon chans att det går få till en tripp på den ? Är van med diverse psykadelia men aldrig testat meskalin eller utrett det från kaktus. Den är ju ganska smal och är ca, 35cm lång, Känns tveksamt att det skulle vara i närheten av tillräckligt.

https://ibb.co/vHLqmpw
https://ibb.co/2cL52jF
https://ibb.co/6RD5r5G
https://ibb.co/nQsgPMX
https://ibb.co/Hg5zqsf

Tacksam för tips både för att få liv i stackarn och hur sköta om det på bästa sätt framöver….

Fy fan vilken tragisk syn.
Citera
2023-08-17, 15:57
  #1099
Medlem
Tjena gänget, vet någon varför mina san pedros är så jäkla smala?
https://imgur.com/a/0YX2AXO
Citera
2023-09-20, 22:35
  #1100
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackatacka
Tjena gänget, vet någon varför mina san pedros är så jäkla smala?
https://imgur.com/a/0YX2AXO

Den ser ganska ljusgrön ut, som de blir när de växer med för lite ljus, för lite näring eller fel näring.

De ser ut att ha ett genomtänkt odlings-substrat, men ha gärna större kruka.

Näringen ska vara halv dos blomstra eller annan npk gödning med ännu lägre proportion kväve/N än blomstra.

Låt substratet bli torrt mellan vattningarna, så kaktusen inte ruttnar.

Har man dålig belysning behöver kaktusen vara krut-torr hela vintern för att inte ruttna.

Mina kaktusar får solljus på balkongen april-oktober och mycket vatten maj-augustis slut. De får inget vatten oktober-mars.
__________________
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2023-09-20 kl. 22:38.
Citera
2023-10-20, 17:15
  #1101
Medlem
g-in-a-gis avatar
Låter ni era kaktusar (San pedro och peyote) vila under vintern? Dvs ställa dem mörkt. Jag har införskaffat mig en liten ledlampa för att odla upp andra sticklingar nu när det börjar bli mörkare, och funderar på om jag ska låta kaktusarna också få lite extra ljus av lampan.
Min fråga är helt enkelt, mår de bäst av att få vila lite? Att få stor skörd är egentligen sekundärt, vill helst bara att de mår bra och är fina att se på
Citera
2023-11-17, 23:43
  #1102
Medlem
Har någon här testat att utföra en extraktion? Läst på på nätet att i princip all kaktus innehåller oxalsyra vilket kan ge en njurstenar, samt att det är lättare för magen att konsumera så lite som möjligt av allt annat som finns i kaktusen. Jag vet att man tappar en bit av ritualen på detta vis, läst på forum om folk som tycker att det enda rätta sättet är det traditionella.

En populär metod kallas CIELO, men kräver en större mängd etylacetat, som till min begränsade kunskap verkar vara svårt att få tag på som privatperson eftersom att man kan tillverka billig alkohol med den. Har någon här på forumet gjort något liknande eller har några tips på något som är görbart?
Citera
2023-11-19, 04:27
  #1103
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Låter ni era kaktusar (San pedro och peyote) vila under vintern? Dvs ställa dem mörkt. Jag har införskaffat mig en liten ledlampa för att odla upp andra sticklingar nu när det börjar bli mörkare, och funderar på om jag ska låta kaktusarna också få lite extra ljus av lampan.
Min fråga är helt enkelt, mår de bäst av att få vila lite? Att få stor skörd är egentligen sekundärt, vill helst bara att de mår bra och är fina att se på

Reddits trichocereus forum har ibland bilder från folk som odlar inne på vintern, men jag har för mig att kaktusarna behöver typ 400 watt LE belysning då.

Jag tar in kaktusarna när det är låga temperaturer och hög luftfuktighet/regn trots att mina står torrt under tak.på balkongen.
De är inne om det är regn och unde 5 grader Celsius.

Inget vatten från oktober till mars/april.

De är inne om det är under fryspunkten.
Inne har de tort och för svag extra belysning, så växer inte mycket vintertid.

Kaktusar älskar sol och ljus!
Fina soliga dagar på vintern kan jag ställa ut kaktusarna i solskenet även om det är -2 grader, men glömmer man dem under natten riskerar de dö.
5 timmar kallt är ok, men inte ett eller två dygn för då dör de.

Varje senhöst läser man om någon som glömt kaktusarna ute i minusgrader så de dog.

Varje höst postar folk bilder på kaktusar med svarta svampangrepp för att de stått ute i kalla höstregn.
Citera
2023-11-23, 11:08
  #1104
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Reddits trichocereus forum har ibland bilder från folk som odlar inne på vintern, men jag har för mig att kaktusarna behöver typ 400 watt LE belysning då.

Jag tar in kaktusarna när det är låga temperaturer och hög luftfuktighet/regn trots att mina står torrt under tak.på balkongen.
De är inne om det är regn och unde 5 grader Celsius.

Inget vatten från oktober till mars/april.

De är inne om det är under fryspunkten.
Inne har de tort och för svag extra belysning, så växer inte mycket vintertid.

Kaktusar älskar sol och ljus!
Fina soliga dagar på vintern kan jag ställa ut kaktusarna i solskenet även om det är -2 grader, men glömmer man dem under natten riskerar de dö.
5 timmar kallt är ok, men inte ett eller två dygn för då dör de.

Varje senhöst läser man om någon som glömt kaktusarna ute i minusgrader så de dog.

Varje höst postar folk bilder på kaktusar med svarta svampangrepp för att de stått ute i kalla höstregn.
Tack för tipsen! Japp sol är överlägset lampor såklart, jag ställer alltid ut så fort det är sol och inte för kallt. Blir en del flyttande, men det är roligt!
Speciellt san pedro växer oerhört snabbt när den får ordentigt med sol 😍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback