Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 12:01
  #265
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Har skaffat mig ett litet pianodragspel med 4 rader knappar, så ganska litet. Vart kan jag
läsa eller få tag på ackorden? både piano och knapparna? vilka som är vad typ? googlat o googlat men hittar ingenting.

kan tillägga att jag är ganska ny, har bara spelat någon truddilutt för kanske 15 år sedan.

Leta ackord för piano på någon sida om att spela piano, och kolla vänsterhanden separat. Förmodligen är det en knapp per ackord i vänsterhanden, så en approach kan ju vara att trycka på en ev av knapparna till vänster och sedan försöka hitta vilka av tonerna till höger som låter bra med det. Raden längst fram på vänster sida är förmodligen ensamma toner eller durackord, så börja med dem, de är nog lättast. Sedan tar du rad två.

Eller gå åt andra hållet: Kolla upp hur man tar ett C-dur på piano och tryck på de knapparna med högerhanden. Gå igenom knapparna på vänster hand för att hitta vilken som passar, den ligger förmodligen ungefär i mitten på första eller andra raden. Till vänster brukar det sitta en liten markering, en grop eller nåt, på antingen knappen för C-dur ackordet eller tonen c, och de brukar alltid ligga bredvid varandra. Hitta det ackordet först.

Flyttar du uppåt på vänster sida brukar ackorden G-, D-, A- och E-dur följa, och under C hittar du nog ett F-dur. På nästa rad hittar du motsvarande mollackord.

Lycka till!
Citera
2019-10-10, 00:22
  #266
Medlem
SergeantCortezs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=oAdV2rpF73M
Fan vad bra det låter, man lär bli poppis om man drar fram dragspelet och lirar denna
__________________
Senast redigerad av SergeantCortez 2019-10-10 kl. 00:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback