Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2007-03-21, 09:45
  #109
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
Använd huvudet. Ena testet får CPU:n gör hela jobbet själv medan på det andra testet får den hjälp av grafikkortet. Menar du på att CPU:n inte gör något jobb alls när grafikkortet är med i leken?
Jag har redan skrivit ett svar på den frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
Man skulle kunna tro samma sak om x86 arktitekturen och trots det utvecklas fortfarande kompilatorerna.
Det har med att för det första så släpps nya processorer inom x86-arkitekturen och att man behöver kompilatorer som klarar av att kompilera program till dessa.

Och för det andra, att nya kompilatorer utvecklas betyder inte att utvecklare har problem med att använda 100% av processorns resurser, detta påstående bevisar ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
De flesta kan inte ens programmera och de flesta av de som kan kan inte skapa optimal kod och du förväntar dig att man för en relativt ny arkitektur ska kunna skapa lika välfungerande kod på direkten som för en gammal och väldokumenterad arkitektur? Tror du att de är gudar på att programmera bland spelföretagen?

Practice makes perfect.
Cell-processorn har funnits i en eller annan form sedan 2001, det ger Sony en period på ca 6 år att lära sig utveckla till den.

Cell-processorn är inte något som poppat upp det senaste halvåret precis.
Citera
2007-03-21, 10:29
  #110
Medlem
Carradine, hur förklarar du att de snyggaste spelen alltid kommer i slutet av en konsols "liv"?
Citera
2007-03-21, 10:37
  #111
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buppaluppa
Carradine, hur förklarar du att de snyggaste spelen alltid kommer i slutet av en konsols "liv"?
För att det tar längre tid att utveckla ett "snyggare" spel.

Idag kan du bygga ett halvfult Tetris på mindre än en vecka, ska du utveckla Battlefield så tar det extremt mycket längre tid.
Citera
2007-03-21, 10:46
  #112
Medlem
JGGs avatar
jag har inte läst hella tråden, men iaf, hur orkar man bry sig om den spelar gamla spel? Då kan man lika gärna koppla in sitt gamla PS2.


Sedan är det är dyrt, visst. Men det är fortfarande marknadens billigaste blu-ray spelare
Citera
2007-03-21, 11:11
  #113
Avstängd
Krigetkommers avatar
Att använda 100% av hårdvaran är ju inget problem.

Men att använda 100% av hårdvaran effektivt och på ett meningsfullt sätt är ett problem. Och detta är en stor konst.

Jag vet inte riktigt var du vill komma carradine. Jag kan inte programera själv. Men jag har läst tillräckligt med intervjuer med spelutvecklare och kodare för att veta att programmering inte bara handlar om att ha full dokumentation. Utan att använda hårdvaran på rätt sätt, få olika processorer att kommunisera, timing, minnes hantering, hur man bäst streamar data från dvder osv osv.

Här är en liten inblick i hur det kan fungera.

http://www.gamasutra.com/features/20...ason_01.shtml#
Citera
2007-03-21, 12:06
  #114
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Jag tror de använder Quad Core för att de har fått pengar av Intel helt enkelt.
Vi ser sådan där grafik eller väldigt nära den typen av grafik redan idag på singel-kärniga processorer, du har ju Crysis t ex samt Oblivion med stora öppna ytor.

Jag hoppas verkligen att du inte är seriös om du tror man målar upp det där på en singelkärnig processor. Crysis med en singelkärnig processor med fullt pådrag, jo visst
Citera
2007-03-21, 13:44
  #115
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Ducka för pajkastning.
Citera
2007-03-21, 14:28
  #116
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigetkommer
Jag vet inte riktigt var du vill komma carradine.
Jag vill komma till att det är störande när okunniga fanboys skyller "obehagliga" sanningar om en konsol på att utvecklare inte kan hårdvaran (när den ändå funnits i ca 6 år).
Citera
2007-03-21, 16:25
  #117
Avstängd
Krigetkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Jag vill komma till att det är störande när okunniga fanboys skyller "obehagliga" sanningar om en konsol på att utvecklare inte kan hårdvaran (när den ändå funnits i ca 6 år).

Har utvecklarna verkligen haft färdiga utvecklings-kit och komplett dokumentation i 6år? Jag tvivlar. Det är inte ovanligt att utvecklare interna som externa får sina devkit förvånansvärt nära launch. Innan dess har de jobbat emot förväntad prestanda osv. Och bara för att man har komplett dokumentation och dev-kit så innebär ju inte det att man kan utnyttja hårdvaran effektivt.

Utan det det väl mer eller mindre ett vedertaget faktum att det tar tid att lära sig ny hårdvara och hur man använder den på bästa sätt. Och att det tar 1-2 generationer spel innan hårdvaran visar sitt esse. Detta gäller all konsol hårdvara, inte bara ps3. Det gäller även wii och xbox360.

Ps3 är uppenbarligen väldigt invecklad. Om det innebär att det finns mer dolt utrymme för skickliga kodare eller om det bara innebär att ps3 är en taffligt designad konsoll(som ex. saturn) är för tidigt att svara på.
Citera
2007-03-21, 22:54
  #118
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buppaluppa
Carradine, hur förklarar du att de snyggaste spelen alltid kommer i slutet av en konsols "liv"?

I enkla ordalag så skulle jag nog våga påstå att det handlar om trial & error.

Det är faktiskt inte så att dem som utvecklar och konstruerar konsollerna de facto konstruerar själva speltitlarna till nämnda konsoll, speltillverkarna opererar i de flesta fall nästintill oberoende från konsolltillverkarna.
Detta innebär att det inte spelar någon roll hur många specifikationer och briefings speltillverkarna får, de kommer alltid att gå som på nåldynor i början för att inte sitta och skapa ett spel som inte konsollen klarar av.

Det finns inte ett företag i världen som med glädje skulle spendera hundratusentals dollar på att utveckla ett spel som i slutändan skulle visa sig kräva för mycket prestandra från ämnad konsoll så att hela projektet måste skrotas och man måste börja om på ny kula, därför kommer de "vanligaste"/"sämsta" titlarna först och de "häftigaste"/"bästa" titlarna sist i de flesta fall.
Ett inte alltför avlägset exempel är väl Donkey Kong Country (SNES) som enligt mig allt för sent revolutionerade vad man kunde göra med SNES-konsollen tack vare att Sony under samma reva i tiden råkade releasa sin nya konsoll PSone (PSX/PS/blablabla, iaf.. PlayStation ETT) som tog det nya steget in i spelvärlden med det ofelbara taktiska övertaget att det drog nytta av CDROM-tekniken (övertag eller övertag, jäklar vad mycket enklare det blev att rippa lir) som var så jävla hett då, och fortfarande är.

I slutändan handlar det om kostnad och vinst, och vi som faktiskt älskar att lira tvspel kan tacka gudar som Hironobu Sakaguchi (Final Fantasy), Koji Igarashi (Castlevania), Rob Pardo (World of Warcraft)[jupp, PC/Mac], John Carmack (Wolfenstein, Doom, Quake) [Jupp dator här också], Sid Meyer (Civilization) [Ännu mer datorer eftersom jag faktiskt ärligt talat inte orkat ta reda på vilka genier som skapat all härliga klassiker jag lirat genom åren], såsom Ghosts 'n Goblins (nej, inte Ghouls 'n Ghosts), Ice Climber (ÄLSKA!), Californnia Olympics (hette det så?) till SEGA Master System och alla andra underbara titlar jag lyckats bena igenom - och jag kan sitta och namedroppa hur länge som helst - för att våra härliga spel kommit till liv, men allt beror till syvende og sidst (japp, nåt sånt) på kostnad och vinst, samt vision (jupp, nämnde inte det i början), OCH vad konsollen klarar av att prestera, det är lite som att försöka lära en nyfödd fågel att flyga eller ett nyfött barn att gå, du vet inte vad du kan göra - du har bara guidelines -, du vet egentligen inte vad du _inte_ kan göra heller - du har bara guidelines -, du vet inte heller vad som borde göras - du har bara guidelines -, men medan tiden går så kommer du i slutändan lista ut hur denna enhet bäst nyttjas (eller snarare hur smart du kan vara för att ha legitima själ att dra in dess månadspeng) för att uppfyllla sitt sanna syfte.

Där har du en "kort" förklaring på vad spelmakeri vs. konsollmakeri går ut på.
Citera
2007-03-21, 23:18
  #119
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigetkommer
Har utvecklarna verkligen haft färdiga utvecklings-kit och komplett dokumentation i 6år? Jag tvivlar. Det är inte ovanligt att utvecklare interna som externa får sina devkit förvånansvärt nära launch. Innan dess har de jobbat emot förväntad prestanda osv. Och bara för att man har komplett dokumentation och dev-kit så innebär ju inte det att man kan utnyttja hårdvaran effektivt.

Utan det det väl mer eller mindre ett vedertaget faktum att det tar tid att lära sig ny hårdvara och hur man använder den på bästa sätt. Och att det tar 1-2 generationer spel innan hårdvaran visar sitt esse. Detta gäller all konsol hårdvara, inte bara ps3. Det gäller även wii och xbox360.

Ps3 är uppenbarligen väldigt invecklad. Om det innebär att det finns mer dolt utrymme för skickliga kodare eller om det bara innebär att ps3 är en taffligt designad konsoll(som ex. saturn) är för tidigt att svara på.
Nej, men de har haft tillgång till dokumentation samt hårdvara mycket längre än vad de flesta verkar tro.

Dessutom är inlägget här ovan en bra förklaring till varför de "bästa" spelen kommer sist, det är en ekonomisk fråga utöver min förklaring.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback