Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-23, 16:06
Medlem
Har hrt om en gruva i avesta dr det tydligen ska spka rtt mkt, och ett tecken p att det spkar dr nr man kommer dit ska det tydligen hnga en vit trasa i ett trd vid gruvan. r det ngon som knner till detta?
Citera
2008-05-23, 16:26
Medlem
Har nog vart p alla platser man kan vara p som r intressanta i avesta
Citera
2008-08-04, 06:19
Medlem
hiphopopotamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_freak
Har hrt om en gruva i avesta dr det tydligen ska spka rtt mkt, och ett tecken p att det spkar dr nr man kommer dit ska det tydligen hnga en vit trasa i ett trd vid gruvan. r det ngon som knner till detta?

Kan det vara lnggruvan? Det r rtt kusligt dr.
Citera
2008-08-11, 17:50
Medlem
Mjligt att det var ett par UEare som gjorde fyndet?

http://www.dt.se/nyheter/avesta/article340372.ece

Och vart ska de fraktas i falun? Mjligt att de ska till "ryggen"?
Citera
2008-08-31, 12:47
Medlem
tnkte frska f liv i den hr trden igen undra om ngon vet n mer om kulverterna i koppardalen? har ni vart ner? vart gr dom? risker? bilder? r fett sugen p att g ner dr men trotts att vi har letat s vrkar det omjligt att hitta.
Citera
2008-08-31, 13:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonstolpe
Detta lter onekligen som en omformarstation. De har just dessa delar som du beskriver.

Lter inte helt orimligt men oftast ligger dessa ledningscentraler ganska nra staden i sig, det mste g ltt och snabbt att flytta dit de styrande.

Civilfrsvaret hade en berganlggning i Krylbo/Bjurforsomrdet, dom stngde den fr att den var fr dyra att underhlla, avfukta mm.
Jag har fr mig att den har ersatts av en byggnad ovanjord.

Luftvrnstornen vid Krylbo var bestyckade med Lvkanoner, fanns en lite mer seris variant 3 mil norr om Avesta vid Krnghede transformatorstation, 5-6 bunkertorn ven de med lv kanoner i, ven dessa r rivna.

Finns en stngd gruva i Garpenberg, smltarmossgruvan.
http://www.bergsbruk.se/Dalarna/dala...s_smaltarm.htm
Citera
2008-08-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Civilfrsvaret hade en berganlggning i Krylbo/Bjurforsomrdet, dom stngde den fr att den var fr dyra att underhlla, avfukta mm.
Jag har fr mig att den har ersatts av en byggnad ovanjord.

Luftvrnstornen vid Krylbo var bestyckade med Lvkanoner, fanns en lite mer seris variant 3 mil norr om Avesta vid Krnghede transformatorstation, 5-6 bunkertorn ven de med lv kanoner i, ven dessa r rivna.

Finns en stngd gruva i Garpenberg, smltarmossgruvan.
http://www.bergsbruk.se/Dalarna/dala...s_smaltarm.htm

Har du vart in i den dr gruvan? kan man komma ner i slvaste gruvan eller bara in i gruvbyggnadena?
Citera
2008-08-31, 15:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mus92
Har du vart in i den dr gruvan? kan man komma ner i slvaste gruvan eller bara in i gruvbyggnadena?

Nix pix har inte varit in dr,komma ner i gruvan r nog svrt, tror inte den lnspumpas lngre, dvs vattenfylld.
Citera
2008-08-31, 16:22
Medlem
Citat:
Nix pix har inte varit in dr,komma ner i gruvan r nog svrt, tror inte den lnspumpas lngre, dvs vattenfylld.

okej r det ntt specielt i byggnaderna tror du? nn som har vart dr?
Citera
2008-08-31, 19:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mus92
okej r det ntt specielt i byggnaderna tror du? nn som har vart dr?

Tja det r maskinerier, dvs spel fr gruvhissen osv.
Ja men det var flera r sedan, det r stngsel runt omrdet, du ker in mitt emot dr hyreshusen som HA skulle bygga om till sitt kvarter men som Boliden kpte in och rev.
Citera
2008-08-31, 21:30
Medlem
Citat:
Tja det r maskinerier, dvs spel fr gruvhissen osv.
Ja men det var flera r sedan, det r stngsel runt omrdet, du ker in mitt emot dr hyreshusen som HA skulle bygga om till sitt kvarter men som Boliden kpte in och rev.

okej, lter vrt ett besk, brukar securitas eller n andra vakt bolak va dr kika eller?
Citera
2008-08-31, 23:58
Medlem
Svithjods avatar
Tror inte det r ngon strre bevakning dr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in