Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 13:03
  #18337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Tror du att jag får skippa/byta sobril emot stesolid isåfall? Eller kan man lyckas få behålla sobril? Sobrilen fungerar utmärkt på dagarna för ångest & stress relaterade problem. En dos till, till natten med propavan, stilnoct fungerar så jag iaf får ca 5h sömn. Men då som sagt med en stor påverkan dagen efter och skallen vaknar till liv vid lunch tid ca och då med intag av 2 energidryck under fm. Annars kan jag vara seg fram till kl 16 ungefär. Och det är väl främst här till natten jag överväger att få något så jag får en ihållande sömn, kanske som du säger, stes till natt och behålla sobril under dag (vid behov) eller de andra alternativet jag försökt fått, att få iktorivil på dag så jag kan nyttja sobril endast till natt. Men de verkar inte gå hem genom hc som sagt. Ska ha en uppföljning nästa vecka så får se vad som sägs då men tror jag måste inleda en psykiatri kontakt, då de genom hc tycker att de är tillräckligt pga sobril, stilnoct, lyrica osv. Även fast jag använder lyrica mot smärta, ingenting annat.

Det mesta fungerar absolut, men jag klarar inte av att komma sent till arbete, har 4 ungar så jag kan inte direkt vara så jäkla seg under dagen.

De mesta jag haft i sömnväg är 15mg melatonin, 15mg stilnoct, 30mg sobril, 25mg quetapin, 25-50mg propavan, annars har jag provat ersatt dom två sista med atarax och tex theralen, eller bytt quetapin mot mirtazapin eller olanzapin. Men är som en zombie och det är de inte värt när man vet att de finns likadana / bättre preparat som inte gör en lika ”bakfull”. Men de handlar om att lyckas övertala läkaren om detta också vilket jag gått nit på, iaf gällande iktorivil. Stesolid har jag blivit erbjuden men nekat men då har jag förstått de som att jag blir av med sobril. Den vill jag ha kvar.
Ska jag förhandla så är det väl lyrican som ryker men den behöver jag egentligen mot smärtan. Så vet inte hur jag ska lägga upp det för att försöka få korrekta medicinska bedömningar/recept.

Enda vägen för mig att gå är kanske genom psykiatrin då och kanske få stes alt iktorivil därifrån. Men regionen här (Norrland) är de tabu med iktorivil inom psykiatrin tydligen.

Du hade en härlig kombo, haha dra åt helvete hur du måste mått… ! Hoppas de blir bättre för dig med vännen. Tackar som alltid för dina förklaringar och din hjälp.
Glömde att skriva det men nej du kommer med 99 % sannolikhet inte att få behålla Sobrilen om de går med på att byta till Stesolid.

Det är ytterst få personer som har någon Bensodiazepin öht på recept idag kontra förr om vi ser till befolkningen i sin helhet och de flesta av dessa personer har de mildare sorterna (Sobril eller typ lågdos Stesolid) samt då oftast vid behov och definitivt inte två eller tom ännu fler samtidiga om det inte finns väldigt goda skäl för det och det är något som är upp till läkaren att bestämma.

Om du lyckas få byta till Stesolid så ryker Sobrilen och det är ändå jävligt generöst att ha både Stesolid, Lyrica och Zolpidem samtidigt på recept också idag.

Nu har du visserligen Lyrica mot smärta och har fått ha den tillsammans med Sobril så jag tror inte att de skulle klippa den annars så Kanske den också hade legat pyrt till om du blev uppgraderad till något starkare.
__________________
Senast redigerad av WhiskeyTango84 Igår kl. 13:07.
Citera
Igår, 15:02
  #18338
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Märker ni kognitiva nedsättningar av Z?

Nej, men andra gör...

(jag var inte ironisk på något sätt, men rent objektivt har jag nog lägre IQ idag än då jag började med bens och Z för typ 15 år sedan.).
Citera
Igår, 15:31
  #18339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nej, men andra gör...

(jag var inte ironisk på något sätt, men rent objektivt har jag nog lägre IQ idag än då jag började med bens och Z för typ 15 år sedan.).

Jag presterar ett par procentenheter sämre på logiska IQ tester nuförtiden, det är ganska märkbart. Från top 15% till top 40% på adaptiva logiska tester. Mensa bye-bye...
Citera
Igår, 16:40
  #18340
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jag presterar ett par procentenheter sämre på logiska IQ tester nuförtiden, det är ganska märkbart. Från top 15% till top 40% på adaptiva logiska tester. Mensa bye-bye...

Inget att fara efter - inte sedan jag såg "Mensa-Jeopardy"...

För att hålla sig till topic vill jag bara instämma i den kör som sjunger zolpidemens lov vad gäller sömn, zopiklon ska man koppla av på, göra sig en (eller två) "vit grogg", mer lik alpra enligt mitt förmenande.
Citera
Igår, 16:43
  #18341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nej, men andra gör...

(jag var inte ironisk på något sätt, men rent objektivt har jag nog lägre IQ idag än då jag började med bens och Z för typ 15 år sedan.).
Lägre IQ vet i fan då krävs det nog stora mängder under väldigt lång tid innan man utvecklar typ något tillstånd liknande alkoholdemens men däremot möjligtvis eventuellt något sämre minne överlag men det kan lika gärna bero på att man är en gammal stofil numera och tex inte kommer ihåg namnet på varenda klasskamrat ifrån tex gymnasiet och dylika saker som man kanske gjorde för 15 år sedan och dessutom har haft kasst närminne och varit lite tankspridd enda sedan man var barn.

Troligtvis en mindre konsekvens av ålder än intag av Bensodiazepiner och Z analoger i mitt fall.

Det jag personligen kan märka av däremot om man tar en hyfsad dos till natten (på recept givetvis) är att man i perioder har haft svårt att komma ihåg exakt vad man pysslade med precis innan läggdags när man väl vaknar nästa morgon men det är typ vad man hade för sig sista timmen innan man gick och lade sig och knappast så att hela kvällen är utraderad.
Citera
Igår, 16:55
  #18342
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Lägre IQ vet i fan då krävs det nog stora mängder under väldigt lång tid innan man utvecklar typ något tillstånd liknande alkoholdemens men däremot möjligtvis eventuellt något sämre minne överlag men det kan lika gärna bero på att man är en gammal stofil numera och tex inte kommer ihåg namnet på varenda klasskamrat ifrån tex gymnasiet och dylika saker som man kanske gjorde för 15 år sedan och dessutom har haft kasst närminne och varit lite tankspridd enda sedan man var barn.

Troligtvis en mindre konsekvens av ålder än intag av Bensodiazepiner och Z analoger i mitt fall.

Det jag personligen kan märka av däremot om man tar en hyfsad dos till natten (på recept givetvis) är att man i perioder har haft svårt att komma ihåg exakt vad man pysslade med precis innan läggdags när man väl vaknar nästa morgon men det är typ vad man hade för sig sista timmen innan man gick och lade sig och knappast så att hela kvällen är utraderad.

Jo, man ska inte överdriva förvisso. Blev för några år sedan erbjuden att ta en lite tyngre statistikkurs, hade undervisat på en liknande för över 15 sedan. Var tvungen att tacka nej - öppnade huvudboken och fattade nada... I mitt fall kan man (förutom ålder) även tillskriva sponkens effekt på intellektet, samt rejäla huvudtrauman.

Men som tröst brukar jag tänka, "jävla tur att man inte var korkad to start with!"

Dessutom har varken du (vad jag kan minnas av dina posts) eller jag "flöddrat" - ätit kartvis under långa perioder - det är en raksträcka till kognitiv nedsättning. Har jag själv sett exempel på. Detsamma med höga doser neuroleptika under långa perioder.
Citera
Igår, 21:11
  #18343
Medlem
Har ett par penicillin som jag har tagit i ett par dagar. Ikväll behöver jag ta en Imovane, och undrar om jag kan ta det när jag äter Fenoximetylpenicillin (kåvepenin?) samtidigt?

Har sökt runt lite men hittar ingenting om det.
Citera
Igår, 21:27
  #18344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignored1
Har ett par penicillin som jag har tagit i ett par dagar. Ikväll behöver jag ta en Imovane, och undrar om jag kan ta det när jag äter Fenoximetylpenicillin (kåvepenin?) samtidigt?

Har sökt runt lite men hittar ingenting om det.

Ring 1177 för den typen frågor.
Citera
Idag, 01:07
  #18345
Medlem
Fattar ingenting. Gått på 5-10 mg zolpidem i 4-5 år, utan tolerans ökning eller beroende. Slutade för 5 år sedan. Har fått tillbaka insomnia mer och mer senaste halvåret. Nu efter en period på 2 mån av 3 tim sömn/natt var jag på vc och pratade mig till imovane, zopiclone 7.5mg. De ville inte skriva ut stolnoct. Måste gå en sömnskola haha... Helt idiotiskt. Jag tränar väldigt mycket, styrka och kondition, och håller på meditation och yoga. Äter bra.
Inget händer, blir lite dåsig med Gab systemet dämpas inte mycket. Tagit 2 tbl. Med stilnoct slocknade jag direkt. Är det sån skillnad mellan de två?
Citera
Idag, 07:48
  #18346
Medlem
Vilket skräp, märks att det inte är riktiga benzo. Helt väck, groggy på morgonen kommer inte upp och iväg till jobbet. Missar flera timmar arbete och Helt snurrig.

Tog en halv 22.40 i sägen, väntar 20 min, ingenting, en halv till, väntar, ingenting, blev less tog en tbl till. S:a 2*7,5mg. Somnar till slut vid 01 tiden. Försover mig och staplar upp kl 7.30, helt groggy och oförmögen att tänka.

Näe. Tacka vet jag stilnoc, 5 mg och sover direkt och pigg när jag vaknar.
Citera
Idag, 08:55
  #18347
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus70
Vilket skräp, märks att det inte är riktiga benzo. Helt väck, groggy på morgonen kommer inte upp och iväg till jobbet. Missar flera timmar arbete och Helt snurrig.

Tog en halv 22.40 i sägen, väntar 20 min, ingenting, en halv till, väntar, ingenting, blev less tog en tbl till. S:a 2*7,5mg. Somnar till slut vid 01 tiden. Försover mig och staplar upp kl 7.30, helt groggy och oförmögen att tänka.

Näe. Tacka vet jag stilnoc, 5 mg och sover direkt och pigg när jag vaknar.

Stilnoct är ingen riktig benso heller 😏
Citera
Idag, 09:40
  #18348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nja jag mådde ändå bra på morgonen dvs inte bakfull men däremot sliten pga sömnbrist då jag ändå inte sov något vidare just då.

Det enda jag har blivit bakfull av eller rättare sagt såpass drogad av så att man inte kan fungera normalt till vardags var som sagt 300 mg Nozinan !!!! (vilket är sinnesjukt hög dos att ens få på recept idag) samt maxdos Theralen på det och ändå noll effekt på sömnen.

En normal person som smaskar i sig en standardos Nozinan för sömn dvs 25 - 50 mg kommer med största sannolikhet tvärslockna, ha jävligt svårt att komma ur sängen och få en minst sagt jobbig dag därefter.

När jag testade det första gången så krävde jag minst 50 mg men min läkare som visserligen skrev ut det sa att jag med största sannolikhet skulle må mycket mycket dåligt dagen efter.

Gick hem tog min Nozinan och sov inte en timme den natten och var sliten som vanligt nästa dag men inte medicinbakfull på den dosen och av all psykofarmaka, sömnmedicin osv som folk brukar må absolut värst av dagen efter så är det Nozinan (eller Levomemoprasin som det heter numera) alla dagar i veckan men den dosen var för mig som att typ käka en mintpastill och jag vart grymt besviken på något som typ släcker alla även i låga doser.

Haha okej! De lät sjukt, men upplever samma effekter utav propavan o hela den listan. Men de var sjuk mängd nozinan. Inget jag kommer fråga efter låter de som iallafall. De är exakt som du beskriver det, att de är jobbigt att ens komma ur sängen. Man vill bara fortsätta sova och de går inte riktigt i hand med verkligheten med familj & arbete då skulle jag komma sent varenda dag.. Därför jag inte ser de som en lösning. Är jag gammal o genomrutten (pension) så spelar de väl ingen roll hur länge man sover, men just nu fungerar de verkligen inte då jag är mitt upp i ett husrenovering projekt…


Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Glömde att skriva det men nej du kommer med 99 % sannolikhet inte att få behålla Sobrilen om de går med på att byta till Stesolid.

Det är ytterst få personer som har någon Bensodiazepin öht på recept idag kontra förr om vi ser till befolkningen i sin helhet och de flesta av dessa personer har de mildare sorterna (Sobril eller typ lågdos Stesolid) samt då oftast vid behov och definitivt inte två eller tom ännu fler samtidiga om det inte finns väldigt goda skäl för det och det är något som är upp till läkaren att bestämma.

Om du lyckas få byta till Stesolid så ryker Sobrilen och det är ändå jävligt generöst att ha både Stesolid, Lyrica och Zolpidem samtidigt på recept också idag.

Nu har du visserligen Lyrica mot smärta och har fått ha den tillsammans med Sobril så jag tror inte att de skulle klippa den annars så Kanske den också hade legat pyrt till om du blev uppgraderad till något starkare.

De har redan frågat om att byta till stes, men då sa jag nej för jag hade fokuset på iktorivil men som tidigare sagts så verkar de omöjligt inom hc utan måste gå genom en psykiatriker. Så kanske ska ta upp frågan om stes igen att jag övervägt det mer noggrant nu, men måste ju också kolla om den kan läggas in utöver sobril/lyrica, eller om jag måste byta in hela dosen sobril, och/eller lyrica.

Jag tycker ändå att när jag fått ett pålägg på 5mg extra insomning, + 50-100mg propavan, så skulle jag hellre kunna ta en 5mg stesolid och kryssa dessa båda alternativen. Så lite kluven hur jag ska lyckas förhandla fram ett pålägg till natten. För som de är nu vaknar jag efter 3-4h måste ta ny dos och somna ca 3-4h till beroende på arbetstid, renoveringsprojekt osv, avgör lite hur länge jag kan sova.

Vet att de är lite sällsynt att ens få sobril på recept idag, men det mitt stadie i livet så skulle jag se svårt på att neka exakt ”allt” för folk har tagit livet av sig för betydligt mindre. Kan förklara detta privat på PM så kanske du förstår det mer sammanhängande. Men jag kanske ska vara nöjd såhär. Jag vill inte redigera på befintliga doser/prep. Det enda jag skulle behövt är en knuff för ihållande sömn, annars har jag hittat rätt och börjar få kontroll på saker o ting igen.

Förstår hur du tänker med kombon stes, zolpidem, lyrica. Men hur tänker du där att lyrican har kunnat lega pyrt till om jag fått något starkare än sobril/stes då lyrican är främst mot min neuropatisk smärta, på befintlig dos känner jag inte av något mer lindrande i ångest välmående osv som många hävdar att de får. Isåfall är de väl en dos upp där annars. Vet inte riktigt runt vilken dos den hjälper mot de mesta (allt i allo medicin) Men ser inte de som en lösning heller eftersom smärtan är fortf kritisk men hanterbar vissa dagar så underlättar det iaf. Så att få den strypt pga en starkare bens så kommer jag få morfin insatt igen, pga smärtorna. jag är hellre utan den om jag ska vara ärlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback