Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-11, 19:03
  #18949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Jag dras sedan tonåren med migrän samt, på senare år(visade det sig)även Hortons vilket stundtals är ett rent helvete. De mediciner jag tar räcker inte "hela vägen fram" vilket gör att mitt liv, både privat och arbete, påverkas för mycket och nu har jag tröttnat.

Hortons är inte så skoj. Dricker du alkohol något ?

Istället för cannabis skulle jag rekommendera hallucinogena preparat då det hjälper avsevärt mycket mer.

Min hortons triggas av choklad, tobak, sömn & alkohol. Blandning mellan dessa en härlig lördagskväll sen bankar man huvudet i väggen i 2 timmar... Lider med dig.

Lycka till ! Hoppas det "tunnar" bort !
Citera
2024-03-11, 19:20
  #18950
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Jag dras sedan tonåren med migrän samt, på senare år(visade det sig)även Hortons vilket stundtals är ett rent helvete. De mediciner jag tar räcker inte "hela vägen fram" vilket gör att mitt liv, både privat och arbete, påverkas för mycket och nu har jag tröttnat. Funderar därför att börja odla för eget bruk likt Josephine Frejes man: https://www.expressen.se/nyheter/mis...s-sr-reporter/

Hur svårt är det att odla i liten skala för eget bruk? Hur gör man?

När vi ändå är igång kan vi beta av ev åsikter om detta då de lär komma ändå så shot!

Tacksam för input.
(FB) FAQ, Länklista och Noobfrågor om Cannabisodling.
Citera
2024-03-11, 19:22
  #18951
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Drogodling och drogtillverkning

/Moderator
Citera
2024-03-11, 19:43
  #18952
Moderator
Morfar-52s avatar
"Hur odlar man Cannabis?" infogad./mod
Citera
2024-03-11, 21:57
  #18953
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ska du göra det i Sverige måste du vara ganska duktig på att komma undan med det, d.v.s inte låta någon annan se vad du håller på med. Du måste vara noggrann med lukten, d.v.s inte köpa någon sort som luktar mycket och du behöver två stycken filter (ett filter som du kör med från utblåset, ex. ett som du monterar inne eller utanför tältet och sen en scrubber som du kör i rummet utanför tältet och när du torkar/ trimmar. D.v.s det andra filtret ska kompensera för luften som inte körs genom den andra fläkten).

Scrubber? Duger en luftrenare som köps på biltema för det ändamålet?


Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Lägg fröna i blött bomull eller papper och när de groddar planterar du dem i jord med svansen upp.
Du menar svansen ned?
Citera
2024-03-11, 22:02
  #18954
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Scrubber? Duger en luftrenare som köps på biltema för det ändamålet?

Beror på hur mycket du odlar och hur mycket risk du vill ta. I Sverige skulle jag tänka att man bygger en industriscrubber med en stor fläkt och ett stort kolfilter som man kan byta enkelt när man vill, sen kanske du inte vill ha den på hela tiden och då kan du köra med en liten luftrenare. Men du vill ha en stor också om det behövs och då vill du inte vänta tills du har köpt alla delarna.
Citera
2024-03-11, 22:05
  #18955
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Du menar svansen ned?

Korrekt. I en jätteliten grop knappt täckt med jord så att fröet i princip kikar ut lite förutsatt att den har germinerat.
Citera
2024-03-12, 00:01
  #18956
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på hur mycket du odlar och hur mycket risk du vill ta. I Sverige skulle jag tänka att man bygger en industriscrubber med en stor fläkt och ett stort kolfilter som man kan byta enkelt när man vill, sen kanske du inte vill ha den på hela tiden och då kan du köra med en liten luftrenare. Men du vill ha en stor också om det behövs och då vill du inte vänta tills du har köpt alla delarna.

Jag har aldrig hört talas om scrubbers förut, en snabb googling visar att de verkar dyra, därför förstår jag vad du menar med att bygga själv, däremot får jag ingen bild framför mig hur ett sånt bygge skulle se ut, även om du förklarar en "lätt modell".

Hur effektivt/ineffektivt skulle det vara att sätta upp ytterligare en kanalfläkt+kolfilter utanför tältet som tar hand om luften som kommer från tältet om man skulle odla som Tubalkain föreslår, i mindre skala, jag vet inte vad det kan räknas som, 2-6 plantor per skörd kanske?
Skulle det då räcka med en billigare luftrenare jämfört med två kanalfläktar+kolfilter, ett i tältet och ett utanför?
Citera
2024-03-12, 10:35
  #18957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Nej, Hortons är vidrigt och kallas ju "självmordssjukan" av en anledning.

Jag dricker aldrig alkohol, möjligtvis några klunkar öl en varm sommardag men aldrig starksprit eller vin. Använder inte tobak och märker inte att choklad triggar. Jag har AJOVY och Aimovig som kompletteras av Triptaner och i värsta fall Ketogan.

Vilka preparat syftar du på? Låter som riktigt tunga saker?

Låter som du har fått ordning på mina triggers haha. Använder mig utav imigran sprutan. Funkar sisådär. Oftast är det ju försent med behandling när man får sina episoder.. svårt att behandla sig själv mot hortons i förebyggande syfte.

Mina tankar var lsd, svamp eller någon hallucinogen substans. Finns flertal länkar om studier inom detta. Testa google så hittar du en del. Men detta skulle isåfall vara microdosering om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag lyckades dock att bryta min senaste hortons cykel eftersom mina attacker kom på samma tidpunkt på dygnet. Så 3e dagen vart jag förberedd och fick trippa istället för banka huvudet..

Har inte haft någon episod sedan dess och det va över 10 år sedan. (jinxar jag mig själv nu?)

Hoppas du får rätt på det. Ett jävla skit rent ut sagt.
Citera
2024-03-12, 11:01
  #18958
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag har aldrig hört talas om scrubbers förut, en snabb googling visar att de verkar dyra, därför förstår jag vad du menar med att bygga själv, däremot får jag ingen bild framför mig hur ett sånt bygge skulle se ut, även om du förklarar en "lätt modell".

Hur effektivt/ineffektivt skulle det vara att sätta upp ytterligare en kanalfläkt+kolfilter utanför tältet som tar hand om luften som kommer från tältet om man skulle odla som Tubalkain föreslår, i mindre skala, jag vet inte vad det kan räknas som, 2-6 plantor per skörd kanske?
Skulle det då räcka med en billigare luftrenare jämfört med två kanalfläktar+kolfilter, ett i tältet och ett utanför?

En extraktor + kolfilter är en scrubber. Det som menas med att det är en scrubber är att den inte är monterad i tältet så den roterar samma luft hela tiden. Du använder den primärt under sen blom eller när du ex. torkar eller trimmar eller när du behöver gå in och ut mycket genom tältet.

När du köper fläkt ska du inte köpa en centrifugfläkt för de är ömtåliga och måste monteras väldigt horisontellt eller vertikalt annars pajar de ganska fort.
Citera
2024-03-12, 11:53
  #18959
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfJolt
Låter som du har fått ordning på mina triggers haha. Använder mig utav imigran sprutan. Funkar sisådär. Oftast är det ju försent med behandling när man får sina episoder.. svårt att behandla sig själv mot hortons i förebyggande syfte.

Mina tankar var lsd, svamp eller någon hallucinogen substans. Finns flertal länkar om studier inom detta. Testa google så hittar du en del. Men detta skulle isåfall vara microdosering om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag lyckades dock att bryta min senaste hortons cykel eftersom mina attacker kom på samma tidpunkt på dygnet. Så 3e dagen vart jag förberedd och fick trippa istället för banka huvudet..

Har inte haft någon episod sedan dess och det va över 10 år sedan. (jinxar jag mig själv nu?)

Hoppas du får rätt på det. Ett jävla skit rent ut sagt.

Jag gick från Aimovig till AJOVY och då blev min Hortons bättre. Receptbelagd och svindyr men ingår i högkostnadsskyddet. Tar en spruta varje månad. Kanske något för dig? Men överlag påverkar det här skiten ändå mig så pass så jag har tröttnat och söker alternativa lösningar.
Citera
2024-03-12, 15:11
  #18960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Jag gick från Aimovig till AJOVY och då blev min Hortons bättre. Receptbelagd och svindyr men ingår i högkostnadsskyddet. Tar en spruta varje månad. Kanske något för dig? Men överlag påverkar det här skiten ändå mig så pass så jag har tröttnat och söker alternativa lösningar.

Tack för att du tänker på mig men jag klarar mig. Som sagt jag har inte fått något anfall på över 10 år och jag hade inte tänkt börja få det heller Håller tummarna !

Stress är även en väldigt stor faktor i detta problem. Personutveckling och självmedvetande kanske hade något med mina triggers slutade. Vem vet.

Hoppas du får styr på din Hortons
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback