Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-25, 14:04
  #13
Medlem
drakflygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii

De 100 000 första av hur mycket totalt ? Om man tjänar 300 000 om året och arbetar i 40 år tjänar man 12 miljoner(säg 15 med tanke på inflation). Alltså 0.006 % av ens totala inkomst om jag räknat rätt.

JAg menar att det blir enklare för ungt folk att komma in i arbetslivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tangerine
Tror att många, främst unga, kommer att börja titta åt KLP när man börjar inse vilket skämt svensk politik är. Hurra för staten och förmynderiet

JAg kan hålla med dig på det stora hela. Det börjar gå käpprätt åt helvete i Sverige, men det har nog också mycket med den svenska moralen att göra. Jag tycker etiken i Sverige är helt åt helvete.

De som kan göra bäst skillnad i Sverige tror jag är Folkpartiet. Om de bara fick bli störst utav alla partier så skulle vi få positiv förändring i Sverige. Det är jag övertygad om. Det behövs mera och hårdare utbildning i Sverige.
Citera
2007-10-25, 14:58
  #14
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakflygare
Det börjar gå käpprätt åt helvete i Sverige, men det har nog också mycket med den svenska moralen att göra. Jag tycker etiken i Sverige är helt åt helvete.

Det behövs mera och hårdare utbildning i Sverige.
Så du skyller allt på folks moral!? Och du menar att mer statlig styrning av skolan vore lösningen??? Mer av samma?

Du är helt fel ute, det är faktiskt exakt tvärtom mot vad du påstår! Folks moral är hyfsat god och står i extremt skarp kontrast till alla de politiska partiernas program (t.ex. tycker nästan alla att 30% skattetryck vore rimligt), och i vart fall inget som vi kan påverka. Det är bara det att nästan alla är helt ointresserade av politik som gör att politiken inte alls på något sätt behöver relatera till vad folk tycker. Och vår politiskt styrda skola har gjort folk väldigt okunniga.

Förstår man inte matematik, så kan man inte t.ex. begripa nuvärdesprincipen och då förstår man inte att kortsiktig vinstmaximering är detsamma som långsiktig vinstmaximering och genom att utnyttja denna rent matematiska okunskap kan politikerna sen motivera tvångsåtgärder med rena lögner som att "marknaden är kortsiktig".

Den bästa möjliga skolan är en helt utan politisk styrning.
Citat:
De som kan göra bäst skillnad i Sverige tror jag är Folkpartiet. Om de bara fick bli störst utav alla partier så skulle vi få positiv förändring i Sverige. Det är jag övertygad om.
Viken planet lever du på? Du säger att det finns prolbem i Sverige, ändå är din enda lösning "mer av samma".
Citera
2007-10-25, 15:32
  #15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jo. Och lika bra det för det behövs nog att frihetsrörelsen startar om från scratch i Sverige. Moderaterna har ju efter decennielånga misslyckanden ny definitivt gett upp de sista fragmenten av liberalism.

Vad blir konsekvenserna av detta "nya MUF"? Kommer sant liberala MUF:are att lämna sin nu renodlat etatistiska rörelse och öka potentialen för ett nytt parti som bejakar frihet?
Absolut! Ingen nämnd och ingen glömd så finns det personer som inte har förstått min smått exempellösa avoghet mot FMSF och Frihetsfronten. Äntligen får jag vatten på min kvarn.

P.S. Djävulens advokat har inget att Djävulen som sådan att göra, utan är mer en slags kvalitetssäkring. Läs på lite, vetja!
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Var väl ingen nyhet direkt och öppnar troligen i längden för KLP.

Såg en intervju MUFs ordförande gjorde med Anders Borg som mycket riktigt befäste oron om att MUF blivit sossiga.
Sossiga? Snarare att den riktigt mysiga konservatismen sipprar fram, hajarätt?
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Den politiska korrekthetens slutliga seger?

Måste erkänna att jag var skeptisk till KLP när jag först hörde om det men det är faktiskt sjukt med sju partier som tycker exakt likadant. Ni behövs! Kör hårt!
Tackar, men skall verkligen en SD-sympatisör heja på KLP - antitesen till SD? *förvirrad*
Citat:
Ursprungligen postat av conz
MUF har inte varit annat än kälkliberaler. Legalisering av hembränning, d v s inget betydande överhuvudtaget, tillhör väl det radikalaste inom partiet. Kan dem inte bättre än så?
Och värst av allt: De är kälkborgare så det sjunger om det!

Vi i KLP kan knappast ha fått en bättre julklapp!
Citera
2007-10-25, 18:18
  #16
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangerine
Det politiska spektumet är så smalt nu så att jag kom att tänka på följande väldigt passande citat av Noam Chomsky:

Tror att många, främst unga, kommer att börja titta åt KLP när man börjar inse vilket skämt svensk politik är. Hurra för staten och förmynderiet


Mycket bra citat. Påminner om han gubben, hette han Friedman?, i nåt program på SR som sa att politisk korrekthet handlar om att styra folks tänkande. Det stämmer så väl.
Citera
2007-10-25, 21:42
  #17
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Absolut! Ingen nämnd och ingen glömd så finns det personer som inte har förstått min smått exempellösa avoghet mot FMSF och Frihetsfronten. Äntligen får jag vatten på min kvarn.
Har du lust att förtydliga och utveckla det där?
Citera
2007-10-25, 23:20
  #18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Har du lust att förtydliga och utveckla det där?
Visst! FMSF och Frihetsfronten har ju länge setts som någon slags dödsmördarhårdrocksliberaler. Det är bara det att de är jättebra på att predika för kören och inget mer. Ofta när jag har påpekat att dom suger så har jag fått frågor om jag inte gillar andra liberaler och varför jag inte kan glädja mig åt andras framgångar.

Visst, FMSF och Frihetsfronten är inte MUF. Men de två organisationerna har mig veterligen fungerat som en slags lekstugor för moderater. Varför vet jag inte, men det kan väl vara missnöje med moderpartiet. (Och slå mig inte på fingrarna med att FMSF är fristående från Moderaterna och MUF. Hade ordet "Moderata" varit ett problem så hade de släppt det för länge sedan.)

Nu när Wykman har lagt locket på tvättkorgen så finns det inte ens ett kvartsseriöst alternativ. Visst, folk kan besöka FMSF och Frihetsfrontens talarkvällar och andra tillställningar för att få energi till att jobba med att få MUF på rätt spår. Men hur roligt är det på en skala? I teorin så är ju dagens ungdomsförbund morgondagens parti. Och om den teorin stämmer så kommer Moderaterna att vara riktigt fiskonservativa långt in på 20-talet.

Det skall erkännas att jag talar i egen sak. Och naturligtvis så är det alltid trevligt med nya medlemmar. Men det går inte att försöka få medlemmar på vilket sätt som helst, som t.ex. att frottera sig med misslyckade partier och organisationer (som dessutom är mycket större och starkare än det egna partiet.) Då är det bättre att se den svenska borgerligheten (vad jag hatar det ordet) som totalt utbombade ruiner. Passera, inget finns att hämta här.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Förstår man inte matematik, så kan man inte t.ex. begripa nuvärdesprincipen och då förstår man inte att kortsiktig vinstmaximering är detsamma som långsiktig vinstmaximering och genom att utnyttja denna rent matematiska okunskap kan politikerna sen motivera tvångsåtgärder med rena lögner som att "marknaden är kortsiktig".
Jaså? Jag sålde just en begagnad Xbox 360 till dig för 10 000:- Hoppas att du gillar den.

Skämt åsido så skulle du knappast vilja köpa ens ett gem av mig i framtiden. Detta bevisar att kort sikt och lång sikt kan under vissa förhållanden stå i konflikt med varandra. Därmed inte sagt att det motiverar tvångsåtgärder.
Citera
2007-10-27, 23:11
  #19
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Visst! FMSF och Frihetsfronten har ju länge setts som någon slags dödsmördarhårdrocksliberaler. Det är bara det att de är jättebra på att predika för kören och inget mer. Ofta när jag har påpekat att dom suger så har jag fått frågor om jag inte gillar andra liberaler och varför jag inte kan glädja mig åt andras framgångar.

Visst, FMSF och Frihetsfronten är inte MUF. Men de två organisationerna har mig veterligen fungerat som en slags lekstugor för moderater. Varför vet jag inte, men det kan väl vara missnöje med moderpartiet. (Och slå mig inte på fingrarna med att FMSF är fristående från Moderaterna och MUF. Hade ordet "Moderata" varit ett problem så hade de släppt det för länge sedan.)

Nu när Wykman har lagt locket på tvättkorgen så finns det inte ens ett kvartsseriöst alternativ. Visst, folk kan besöka FMSF och Frihetsfrontens talarkvällar och andra tillställningar för att få energi till att jobba med att få MUF på rätt spår. Men hur roligt är det på en skala? I teorin så är ju dagens ungdomsförbund morgondagens parti. Och om den teorin stämmer så kommer Moderaterna att vara riktigt fiskonservativa långt in på 20-talet.

Det skall erkännas att jag talar i egen sak. Och naturligtvis så är det alltid trevligt med nya medlemmar. Men det går inte att försöka få medlemmar på vilket sätt som helst, som t.ex. att frottera sig med misslyckade partier och organisationer (som dessutom är mycket större och starkare än det egna partiet.) Då är det bättre att se den svenska borgerligheten (vad jag hatar det ordet) som totalt utbombade ruiner. Passera, inget finns att hämta här.Jaså? Jag sålde just en begagnad Xbox 360 till dig för 10 000:- Hoppas att du gillar den.

Du får nog förtydliga och utveckla det där lite mer än att enbart köra nån variant på ett guilt by association-resonemang om moderater och lekstugor. Det blir bara löjligt...

Tolkar jag dig rätt om du menar att du anser att MUF var bättre ur en liberal/libertariansk synvinkel än FMSF och FF?

Rent spontant undrar jag även vad du anser att alternativet är? KLP?
Citera
2007-10-28, 00:25
  #20
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangerine

Tror att många, främst unga, kommer att börja titta åt KLP när man börjar inse vilket skämt svensk politik är. Hurra för staten och förmynderiet

Det tror inte jag. Jag tror att de antingen kommer att gå åt vänsterhållet (med början vid V) eller så går de åt det nationalistiska. SD, ND etc. Först och främst har väl ingen egentligen hört talas om KLP? Jag som ändå är lite politiskt intresserad har knappt hört talas om dem... om man bortser från diskussioner här på FB.

Inget mot KLP som parti (tycker knappast om dem men det hör inte hit) men jag tror nog att både SD, KP och PP växer en hel del innan KLP gör det.
Citera
2007-10-28, 00:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Inget mot KLP som parti (tycker knappast om dem men det hör inte hit) men jag tror nog att både SD, KP och PP växer en hel del innan KLP gör det.

SD och PP ja , men kp?
Citera
2007-11-02, 02:18
  #22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Du får nog förtydliga och utveckla det där lite mer än att enbart köra nån variant på ett guilt by association-resonemang om moderater och lekstugor. Det blir bara löjligt...

Tolkar jag dig rätt om du menar att du anser att MUF var bättre ur en liberal/libertariansk synvinkel än FMSF och FF?

Rent spontant undrar jag även vad du anser att alternativet är? KLP?
Kontaktytorna mellan Moderaterna/MUF, FMSF, FF och Timbro var större och mer intensiva än vad någon vill erkänna.

Ja, på sätt och vis så var MUF ett seriösare alternativ då de faktiskt har en fungerande organisation - någonting som klår studentikosa sammanhang där folk är jättebra på att diskutera precis allting 21:47 efter sex starköl.

Och KLP är alternativet. Visst finns det mycket att göra (det finns det förvisso alltid.) Men det senaste året så har vi gjort mer än vad FMSF och FF har gjort de senaste tio åren. Ju förr folk inser att de är föredettingar eller never has beens, desto bättre. Lättare att fokusera.
Citera
2007-11-02, 12:16
  #23
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Kontaktytorna mellan Moderaterna/MUF, FMSF, FF och Timbro var större och mer intensiva än vad någon vill erkänna.

Må så vara att det är en ankdamm, men det förändrar ändå inte saken. Varför ska man inte som libertarian kunna få verka i Moderata samlingspartiet om man nu ser en pragmatisk väg framåt i det? Det är trams att förringa FMSF och FF pga kontaktytor och personliga kopplingar mellan dessa organisationer och Moderata samlingspartiet och/eller Timbro.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ja, på sätt och vis så var MUF ett seriösare alternativ då de faktiskt har en fungerande organisation - någonting som klår studentikosa sammanhang där folk är jättebra på att diskutera precis allting 21:47 efter sex starköl.

Även om du har en poäng i att FMSF och FF stundtals framstår som oseriösa (och givetvis även är det ibland) är det faktiskt så att MUF, FMSF och FF fyller olika roller och har olika agendor, eller hur man nu ska uttrycka saken. Det är fel att jämföra dem rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och KLP är alternativet. Visst finns det mycket att göra (det finns det förvisso alltid.) Men det senaste året så har vi gjort mer än vad FMSF och FF har gjort de senaste tio åren. Ju förr folk inser att de är föredettingar eller never has beens, desto bättre. Lättare att fokusera.

Missförstå mig inte, jag vill gärna se KLP i riksdagen, men exakt vad har "ni" gjort som är mer än vad FMSF och FF tillsammans har presterat de senaste 10 åren? Ni har knappt ens lyckats att penetrera den liberala scenen i Sverige. Personligen så är det enda jag egentligen vet om er är att ni hade en snygg hemsida med schysst logotype inför valet och att ni brukar störa första maj-tåget i Göteborg med era banderoller. Då är jag ändå intresserad av vad som pågår i liberala kretsar...

Man får lätt uppfattningen att du hyser agg mot FMSF och FF av någon annan anledning..
Citera
2007-11-02, 12:34
  #24
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Må så vara att det är en ankdamm, men det förändrar ändå inte saken. Varför ska man inte som libertarian kunna få verka i Moderata samlingspartiet om man nu ser en pragmatisk väg framåt i det? Det är trams att förringa FMSF och FF pga kontaktytor och personliga kopplingar mellan dessa organisationer och Moderata samlingspartiet och/eller Timbro.
Klart att man får det om man vill. Det är bara det att om allt handlar om minglande kan inte speciellt mycket utföras förutom ryggdunkande.
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Även om du har en poäng i att FMSF och FF stundtals framstår som oseriösa (och givetvis även är det ibland) är det faktiskt så att MUF, FMSF och FF fyller olika roller och har olika agendor, eller hur man nu ska uttrycka saken. Det är fel att jämföra dem rakt av.
Sant. Men med reservation för att det var unga människor så fanns det en hel del personer under min tid i LUF som antingen avskydde FMSF och FF eller såg upp till dom. Personer som avfärdade dom med en axelryckning var betydligt sällsyntare.
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Missförstå mig inte, jag vill gärna se KLP i riksdagen, men exakt vad har "ni" gjort som är mer än vad FMSF och FF tillsammans har presterat de senaste 10 åren? Ni har knappt ens lyckats att penetrera den liberala scenen i Sverige. Personligen så är det enda jag egentligen vet om er är att ni hade en snygg hemsida med schysst logotype inför valet och att ni brukar störa första maj-tåget i Göteborg med era banderoller. Då är jag ändå intresserad av vad som pågår i liberala kretsar...
Tja, vi visade upp oss på Pride för en halv miljon åskådare och delade ut lite flygblad. Inget organisationsbyggande, men det är fortfarande mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Man får lätt uppfattningen att du hyser agg mot FMSF och FF av någon annan anledning..
Absolut. Inte för vad de är, utan för vad folk tycker om dom. Om du behöver en rörmokare så ringer du efter en rörmokare, inte efter någon som vet allt om fontänernas historia. Om det uppfattas som aversion mot fontänistorikern när jag påpekar att han inte ens kan fixa en droppande kvarn, än sen? FMSF och FF kan sammanfattas med "av töntar för töntar". Vi i KLP må vara töntiga, men vi är betydligt mer svenssoninriktade (även om mycket återstår att göra.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback