Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2007-11-12, 20:37
  #37
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Nja, det är fortfarande lagligt att lämna landet, gå ned till halvtid, undvika konsumtion med höga momssatser och/eller punktskatter, låta bli att jobba om man får vara sjukskriven, vara arbetslös och "stå till arbetsmarknadens förfogande", städa hemmet själv (skattefritt), laga maten själv (skattefritt), spendera sina slantar utomlands snarare än här hemma, starta företag utanför Sverige, etc.
Jo, det är ju klart. Men om jag vill ta droger utöver de droger som är lagliga, strunta i att skatta, bära vapen osv så måste jag ju bryta mot lagen.
Citera
2007-11-12, 20:51
  #38
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Platt skatt har vi i princip redan. Skifta hellre till markskatt som är enkel, billig, integritetsbevarande och inte bestraffar arbete.
Den bestraffar istället ägande.
Varför är det mer rätt att beskatta ägande jämfört med arbete?

Ett bra förstasteg är självklart att göra så mycket som möjligt svart! Då krossar tillslut marknaden politikernas visioner och de tvingas minska skatterna. Självklart kommer de aldrig ge hela handen, men ju svartare ekonomin är dess bättre egentligen.

Ni såg vad tritnah (stavning?) kunde göra i Stockholm - ni ser vad svartarbetet inom hemtjänstesektorn har lyckats göra för att få bort arbetsgivaravgifter o.sv o.sv. Politikerna kan självklart öka våldet ännu mer, men tillslut säger folk ifrån. När människorna börjar se fördelarna med att arbeta svart och slippa beskattas till döds kommer svartarbetet öka.

Tillslut kommer system rasa som ett korthus. För ju mindre del av ekonomin som är vit, dess mindre statskassa. Ju mindre statskassa dess sämre service och då kommer folk bli mer besvikna och vilja sköta sakerna privat. Självklart kan staten öka skatterna en bit, men tillslut måste väl folk säga ifrån? När de ser att 65% av lönen de tjänar på volvo dras i skatt kommer de ju vägra och rösta mer liberalt. En synlig skatt på 50% av inkomsten är nog mångas smärtgräns ändå. När de ser att mer än halva lönen försvinner!
Citera
2007-11-12, 21:23
  #39
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Betong

Ge vem som helst rätt att öppna krog och ha den öppen så länge han/hon vill på dygnet.

Eller helt enkelt ta bort alla lagar som har med det att göra. Sen får man ha krog eller opiumhåla eller vad helst man önskar utan att någon bryr sig !
Citera
2007-11-12, 21:36
  #40
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Den bestraffar istället ägande.
Varför är det mer rätt att beskatta ägande jämfört med arbete?
Ja, det gör den, det kanske inte är mer rätt, men man slipper de nackdelar med arbetsskatten som jag räknade upp.
Citera
2007-11-13, 09:57
  #41
Medlem
Don Betongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Eller helt enkelt ta bort alla lagar som har med det att göra. Sen får man ha krog eller opiumhåla eller vad helst man önskar utan att någon bryr sig !

Yey!
Citera
2007-11-13, 10:01
  #42
Medlem
Don Betongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Platt skatt har vi i princip redan. Skifta hellre till markskatt som är enkel, billig, integritetsbevarande och inte bestraffar arbete.

Att nivån på skattebefriade tjänster höjs från 999 kr till 10 000 kr per år måste ses som ett framsteg.
Citera
2007-11-13, 10:13
  #43
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jo, det är ju klart. Men om jag vill ta droger utöver de droger som är lagliga, strunta i att skatta, bära vapen osv så måste jag ju bryta mot lagen.

Ja, det finns massor av saker vi inte kan göra lagligt.

Vad jag listade var exempel på hur vi kan motverka och protestera mot förmyndar- och välfärdsstaten utan att bryta mot lagar.
Citera
2007-11-15, 09:24
  #44
Medlem
Don Betongs avatar
Att starta svartklubbar är en semilegal handling som i mina ögon kan verka uppluckrande på den stränga samhällsnormen.
Citera
2007-11-30, 13:20
  #45
Medlem
ubersantas avatar
Jag kidnappar denna tråden lite.

Jag har tidigare skrivit att jag gick med i Centern eftersom jag tycker de är på väg mot en liberalare politik. Visst, en ostabil historia med mycket samarbete med SAP, men ändå...

Nu till poängen med mitt inlägg - man måste gå med i en av de sju systrarna för att få gehör. Varför inte då gå in i det partiet som har haft en svacka och söker ny identitet? Det finns starka liberala krafter inom C som rör partiet åt att bli det liberala partiet av de sju systrarna.

Visst det kommer nog aldrig att bli ett renlärigt liberalt parti - men på den nivån måste man ju kompromissa om man vill få igenom något alls. Det kommer ju tyvärr aldrig att bli ett liberalt parti som får majoritet i riksdagen.

Jag har gått med i C, och det strömmar ständigt in nya medlemmar som är liberaler och som vill vara med att trycka C åt det liberala hållet. Det blir lite av en snöbollseffekt. Själv tycker jag att detta är mycket lättare än att starta upp något från scratch som okänd.

Det som känns jobbigast är att dras med C:s historia (samröre med SAP) och den skepsis folk har fått gentemot C. Helt förståeligt, men just därför behövs fler liberaler i C för att visa att partiet faktiskt är på rätt väg.


Vill även dela med av lite rykten från riksdagen. Det är många som tror på att vi kommer att få ett renodlat liberalt parti som kommer med i riksdagen inom en 12 årsperiod. Liberalerna i alliansen känner nämligen mer samhörighet med varandra än med respektive parti. Så bli inte överraskade om liberala gruppen bryter med sina resp. partier och startat nytt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback