Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-26, 01:14
  #3097
Medlem
Började öppna min bunt med räkning nu efter löning och ser till min förfäran en förfallen faktura, mer exakt en förfallen INKASSOFAKTURA - 5 dagar sen. Loggade in på deras hemsida så snabbt att fingertopparna glödde men det gick såklart inte att betala, endast ett nummer till en handläggare. Helveteee vilken ångest, och precis efter dom stängt också, suck.

Ska ringa dom vid öppning och be till gudarna att dom besitter lite medmänsklighet och kan ordna upp detta. Jag är nämligen några månader ifrån att starta företag där några medelstora lån behöver tas, är jag helt körd om detta går vidare till fogden? Skiljer det sig om dom behöver göra utmätning eller om jag betalar in direkt? Det handlar också om en skitsumma på 1500kr om det gör någon skillnad.
Citera
2021-01-26, 10:02
  #3098
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
(min fetning)

Även om det står att en skuld är återkallad så betyder det inte att den är borta för alltid. Om företaget i fråga inte fått sina pengar så kommer dom att ansöka igen så fort du kan betala till fogden. Om skulden inte är betald så betyder det alltså bara att skulden är återkallad tillfälligt igen.

Alektum är betalt men Lowell har jag en betalningsplan upprättad med.
Citera
2021-01-26, 16:50
  #3099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Började öppna min bunt med räkning nu efter löning och ser till min förfäran en förfallen faktura, mer exakt en förfallen INKASSOFAKTURA - 5 dagar sen. Loggade in på deras hemsida så snabbt att fingertopparna glödde men det gick såklart inte att betala, endast ett nummer till en handläggare. Helveteee vilken ångest, och precis efter dom stängt också, suck.

Ska ringa dom vid öppning och be till gudarna att dom besitter lite medmänsklighet och kan ordna upp detta. Jag är nämligen några månader ifrån att starta företag där några medelstora lån behöver tas, är jag helt körd om detta går vidare till fogden? Skiljer det sig om dom behöver göra utmätning eller om jag betalar in direkt? Det handlar också om en skitsumma på 1500kr om det gör någon skillnad.
Det löste sig. Den var inte vidareskickad till fogden ännu så jag fick en chans att betala in den.

Phew, det finns hopp i livet ännu
Citera
2021-01-29, 13:20
  #3100
Medlem
Har ny idag fått brev om att jag ska:

Redogörelse för inkomst och utgifter...

Denna ska vara inne senast den 9onde februari .

Min fråga är då: Hur lång tid tar det för denna utmätning att sättas igång? Blir det
Löneutmätning redan nu i februari?


Mvh
Citera
2021-01-30, 06:45
  #3101
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellernada
Har ny idag fått brev om att jag ska:

Redogörelse för inkomst och utgifter...

Denna ska vara inne senast den 9onde februari .

Min fråga är då: Hur lång tid tar det för denna utmätning att sättas igång? Blir det
Löneutmätning redan nu i februari?


Mvh

Kan nog bli redan den här månaden även om det är lite tajt. Senast mars.
Citera
2021-01-30, 17:53
  #3102
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellernada
Har ny idag fått brev om att jag ska:

Redogörelse för inkomst och utgifter...

Denna ska vara inne senast den 9onde februari .

Min fråga är då: Hur lång tid tar det för denna utmätning att sättas igång? Blir det
Löneutmätning redan nu i februari?


Mvh

Wow.

Mig ringde dom. Det var en man som ringde mig i augusti och frågade mig om mina utgifter och inkomster. Kort därefter fick jag en anmärkning för "Utmätningsförsök". Har annars tre.

Utmätningsförsök 20-08-14
Utslag 54.836 kr 20-05-12
Utslag 3.514 kr 20-05-07
Utslag 4.443 kr 20-05-05

Jag sa att jag har 29.000 kr i månaden efter skatt. Hyra på 6789 kr i månaden och bensinkostnader på 5000 kr i månaden eftersom jag har sjutton mil tur och retur till jobbet. Då sa han "då lägger jag på 1500 kr i månaden på bensinkostnader och då ser jag att det inte finns något utrymme för att dra på din lön".

När jag själv gör en beräkning på kfm hemsida så finner jag ut att kfm kan dra 9817 kr i månaden. Hur fan är det möjligt?
Citera
2021-01-31, 08:13
  #3103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Wow.

Mig ringde dom. Det var en man som ringde mig i augusti och frågade mig om mina utgifter och inkomster. Kort därefter fick jag en anmärkning för "Utmätningsförsök". Har annars tre.

Utmätningsförsök 20-08-14
Utslag 54.836 kr 20-05-12
Utslag 3.514 kr 20-05-07
Utslag 4.443 kr 20-05-05

Jag sa att jag har 29.000 kr i månaden efter skatt. Hyra på 6789 kr i månaden och bensinkostnader på 5000 kr i månaden eftersom jag har sjutton mil tur och retur till jobbet. Då sa han "då lägger jag på 1500 kr i månaden på bensinkostnader och då ser jag att det inte finns något utrymme för att dra på din lön".

När jag själv gör en beräkning på kfm hemsida så finner jag ut att kfm kan dra 9817 kr i månaden. Hur fan är det möjligt?

Han måste räknat på 29000 brutto?
Citera
2021-01-31, 08:28
  #3104
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellernada
Har ny idag fått brev om att jag ska:

Redogörelse för inkomst och utgifter...

Denna ska vara inne senast den 9onde februari .

Min fråga är då: Hur lång tid tar det för denna utmätning att sättas igång? Blir det
Löneutmätning redan nu i februari?


Mvh
Det lär det bli, dom är blixtsnabba nuförtiden.
Citera
2021-01-31, 10:51
  #3105
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Han måste räknat på 29000 brutto?

Jag sa 29.000 kr efter skatt. Han frågade vad jag fick ut i månaden efter skatt.
Citera
2021-01-31, 11:21
  #3106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag sa 29.000 kr efter skatt. Han frågade vad jag fick ut i månaden efter skatt.

Men han kanske räknade på 29 före, det blir ju lite skillnad
Citera
2021-02-17, 13:46
  #3107
Medlem
Jag behöver lite expert råd.

Jag är skuldsatt hos kronofogden, pluggar för tillfället så medveten om att de inte kan dra några pengar men jag ska fylla i min hyra.

Jag är sambo och det är sambon som äger huset.
Hur skriver jag in min boendekostnad rätt?
El?sopor?vatten, uppvärmning, bredband, internet? Ev liten "hyra"?

Vad ska jag räkna med
Otroligt tacksam för svar, tänkte ringa imorgon.
Citera
2021-02-18, 15:40
  #3108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kan nog bli redan den här månaden även om det är lite tajt. Senast mars.


Tar ett halvår innan dom börjar dra från arbetsgivaren.

Är skulden liten så löser det sig självt.

Ring dom, du kan göra upp en avbetalningsplan ( till viss mån ). Ring dom, de är justa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback