Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-28, 15:46
  #3721
Medlem
Hur svårt är det att få ett nytt jobb med en pågående skuldsanering?
När företag gör bakgrundskontroller så ser dom väl det och de lär väl inte vilja anställa mig efter det… :/

Kanske om jag gör ett bra intryck och är ärlig om det innan bakgrundskontrollen görs…

Ett jobb jag har sökt står det att dom kollar efter ”skulder till kronofogden”, men när jag loggar in på kf’s hemsida så står det 0kr i skulder, för allt har gått över till skuldsaneringen, men dom kommer väl ändå se att jag har en aktiv skuldsanering? Samt tre betalningsanmärkningar från dec, 2020.
Citera
2023-07-04, 21:51
  #3722
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Hur svårt är det att få ett nytt jobb med en pågående skuldsanering?
När företag gör bakgrundskontroller så ser dom väl det och de lär väl inte vilja anställa mig efter det… :/

Kanske om jag gör ett bra intryck och är ärlig om det innan bakgrundskontrollen görs…

Ett jobb jag har sökt står det att dom kollar efter ”skulder till kronofogden”, men när jag loggar in på kf’s hemsida så står det 0kr i skulder, för allt har gått över till skuldsaneringen, men dom kommer väl ändå se att jag har en aktiv skuldsanering? Samt tre betalningsanmärkningar från dec, 2020.

Prata med din kommande arbetsgivare. Ska du inte ha hand om miljontals kronro och du är bäst kommer de anställa dig ändå.
Citera
2023-07-08, 11:31
  #3723
Medlem
Om man har utmätning och lever snålt som fan och lyckas spara typ en tusing i månaden på dom utmätta pengarna

- Får man spara dom då? Lägga in på ett sparkonto och bygga upp det sparkontot genom att leva så snålt som möjligt under utmätningen?
Citera
2023-07-08, 11:35
  #3724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Om man har utmätning och lever snålt som fan och lyckas spara typ en tusing i månaden på dom utmätta pengarna

- Får man spara dom då? Lägga in på ett sparkonto och bygga upp det sparkontot genom att leva så snålt som möjligt under utmätningen?

Beror nog på hur mkt skulder du har.

Kronis går igenom bankkonton med jämna mellanrum.

Men om du öppnar konto hos tex Svenska Spel så tvivlar jag starkt på att kronis har koll på det.

Där kan du ju sätta in/ta ut med swisch om du vill.

Spela för några kronor ibland för att hålla kontot igång även om de vad jag vet aldrig stängt ner mot konto.
Citera
2023-07-08, 11:40
  #3725
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Om man har utmätning och lever snålt som fan och lyckas spara typ en tusing i månaden på dom utmätta pengarna

- Får man spara dom då? Lägga in på ett sparkonto och bygga upp det sparkontot genom att leva så snålt som möjligt under utmätningen?
Vid skuldsanering har du alltid en del som ska gå till din personliga buffert. Jag tror att jag hade åttahundra inräknat som de ansåg skulle sparas av mig inför framtida, oförutsedda utgifter.

Ring och fråga dom. Utmätningen brukar även vara högre än summan vid skuldsanering så det är inte omöjligt att du får spara ihop en krislåda med slantar. Att man kanske får en större oförutsedd utgift som kan behöva betalas är en del av livet och därmed vad som ingår i en ordnad ekonomi att kunna hantera.
Citera
2023-07-10, 02:29
  #3726
Medlem
Har kronofogden tillgång till mitt lönekonto innan löneutmätning?

Hej,
Se rubriken. Att de tar skatteåterbäringen är sin sak men om jag inte ens fått besked om löneutmätning borde väl innebära att de ännu inte förfogar över mitt lönekonto ännu?
Citera
2023-07-10, 03:46
  #3727
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Hej,
Se rubriken. Att de tar skatteåterbäringen är sin sak men om jag inte ens fått besked om löneutmätning borde väl innebära att de ännu inte förfogar över mitt lönekonto ännu?

Löneutmätning sker direkt hos din arbetsgivare, du får besked om löneutmätningen i förväg innan pengarna börjar dras.
Citera
2023-07-10, 04:16
  #3728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Löneutmätning sker direkt hos din arbetsgivare, du får besked om löneutmätningen i förväg innan pengarna börjar dras.

Ok, tack
Citera
2023-07-10, 08:19
  #3729
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Men bankerna "flaggar" större insättningar till KFM.
Citera
2023-07-10, 08:22
  #3730
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Men bankerna "flaggar" större insättningar till KFM.

Har du någon trovärdig källa till detta?
Hur mycket är "större"?
__________________
Senast redigerad av trottwell 2023-07-10 kl. 08:25.
Citera
2023-07-10, 08:24
  #3731
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till detta?

Svärmor råkade ut för det för några år sedan när jag förde över 20 tkr, KFM ringde upp strax efter och frågade om insättningen.

Har du någon källa som säger att det inte är så?
Citera
2023-07-10, 08:27
  #3732
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Svärmor råkade ut för det för några år sedan när jag förde över 20 tkr, KFM ringde upp strax efter och frågade om insättningen.

Har du någon källa som säger att det inte är så?

Det är du som påstår något, det är du som skall bevisa att det du påstår är sant.

Jag tror inte ett ögonblick på det som du skriver i detta fall.

Vad har Kronofogden att göra med din svärmors insättning?

Bankerna rapporterar till Finanspolisen, bankerna rapporterar inte ens löpande till Skatteverket förutom gränsöverskridande arrangemang.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2023-07-10 kl. 08:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback