Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-12-14, 19:19
  #25
Medlem
Inga Sörmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Jo, skogsrån är jag välbekant med, har vart livrädd för dem sedan jag var liten. Har tack och lov aldrig stött på nån. Det var nog mest formuleringen jag var obekant med - "vara starkt rå för". För en 80-talist låter det som rena grekiskan. Jag visste inte att det fanns gårdsrån heller.

Finns det någon akademisk forskning inom det här ämnet? Folklivsforskning och rent vetenskapliga prövningar är lika intressant.

Ursäkta lite sent svar. Jag trodde att man fick ett mail när en tråd man skrivit i uppdateras, men jag har nog inte aktiverat den funktionen.

Nej, det är inte så lätt att känna till alla ålderdomliga uttryck. Ordet rå kommer från ordet råda och det var detta man trodde dessa väsen gjorde - rådde över en plats.

I det andra exemplet där man talar om en sorts ande, föregåare, så kommer det från en föreställning om en sorts skyddsande som följer människan och kunde lämna kroppen vid vissa tillfällen, exempelvis i sömnen eller som i detta fall färdas i förväg för att varsla och lämna förebud om ankomst. Vården har man kallat den på vissa ställen och ordet sägs komma från forntidens benämning på själen.

Jag känner inte till att man har gjort några vetenskapliga experiment av dessa fenomen för att försöka finna en naturlig förklaring, om det var det du syftade på?
Citera
2007-12-16, 11:21
  #26
Medlem
Wezzlis avatar
Har hört talas om liknande fenomen från tidigare generationer, men givetvis vet man ju inte med hur stor nypa salt man skall ta det, intressant överhuvudtaget. När gammelfarfar var tjänstgjorde som vakt runt Norges gränser vid tiden då världskrigen pågick så hade gammelfarmor en dag hört honom komma cyklandes i snön, mot huset, och väl framme hade hon hört honom kliva in i stugan, men ingen kom. Några dagar senare hade hon blivit underrättad om att han dött.
Citera
2007-12-16, 19:25
  #27
Medlem
Accents avatar
När jag var i tonåren satt mamma uppe och väntade tills jag kom hem. Alltid när jag kom hem så hade hon precis gått och lagt sig, eller var på väg till sovrummet, eftersom hon "hörde" att jag var på väg hem. Ca 15 minuter innan jag kom hem så hördes jag tydligen springa upp för trappen.

Att tillägga är att mamma inga andra "övernaturliga förmågor".

...och nej, bor inte i Norrland.
Citera
2011-06-20, 18:53
  #28
Avstängd
Jag har en gång varit med då jag låg och sov att jag vaknade av att det ringde på dörren. Sen när jag klev upp och öppnade dörren så var ingen där, och 1-5 minuter senare så ringer telefonen, och det är då min mamma som ringt. Så kanske är det då hennes vård som det kallas som varit och ringt på min dörr, eller åtminstone fått mig att uppleva det som om någon ringde på dörren.
Citera
2024-01-31, 23:53
  #29
Medlem
Ördögs avatar
Jag upptäckte den här tråden för ett par dagar sedan, och skulle gärna blåsa liv i den igen. Jag har läst och hört mängder av vittnesmål om personer, som brukar varsla om sin ankomst på det sättet som beskrivs i inläggen ovan, men jag har aldrig upplevt fenomenet själv.

Mycket riktigt kallas det mystiska förebudet för etiäinen eller eellusmies på finska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eti%C3%A4inen
__________________
Senast redigerad av Ördög 2024-02-01 kl. 00:03.
Citera
2024-02-01, 00:40
  #30
Medlem
Det har hänt att jag gått för att besöka en granne, men genom köksfönstret sett hen strängt upptagen med något. Och då tyst tassat hem till mig, för att återvända litet senare.

Enkla förklaringar är ofta de bästa!
Citera
2024-03-24, 20:03
  #31
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Jag bor i lägenhet med hiss. Hisschaktet hörs när hissen är igång. Om min vän är på väg så vet jag oftast det, men min katt vet ju inte det. Såå det är inte fotsteg eller en specifik doft och hissen låter likadant varje dag.

Ändå står missen vid dörren och väntar när det kommer en person han gillar, skiter i brevbärare och andra.

Det som en ska tänka på är också paredolia och att vi gillar att se mönster i saker där det inte finns mönster, men i det här fallet så är det ett mönster. Hundar är duktiga på detta också. Min slutsats är att de har andra sinnen än vi har.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback