Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-23, 15:17
  #1
Medlem
Hertigens avatar
Skulle behöva information om äganderätten vad gäller länder emellan, dvs olika länder gör anspråk på samma område, vad gäller?
Citera
2007-11-23, 15:29
  #2
Medlem
Veyrons avatar
Starkast vinner?
Citera
2007-11-23, 16:51
  #3
Medlem
Hertigens avatar
Inte nödvändigtvis.
Citera
2007-11-23, 17:15
  #4
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Skulle behöva information om äganderätten vad gäller länder emellan, dvs olika länder gör anspråk på samma område, vad gäller?

Vad menar du? Jag vågar inte påstå att länder har någon som helst äganderätt; abstrakta koncept kan inte äga något. När två länder gör anspråk på samma område brukar följden bli krig, om nu ingen förlikning sker.
Citera
2007-11-23, 17:56
  #5
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Skulle behöva information om äganderätten vad gäller länder emellan, dvs olika länder gör anspråk på samma område, vad gäller?

Visst handlar din fråga om vad som gäller om två (eller flera) stater gör anspråk på ett och samma territorium (land-, sjö- och/eller luftterritorium)?

I internationell rätt brukar andra staters erkännande av en stats territoriella anspråk betraktas som nyckeln till vilken stat ett territorium ska höra.

Sen är kanske inte äganderätt det vanligaste ordvalet i sådana här sammanhang. Man pratar oftare om en stats territoriella suveränitet, där suveränitet är en term för en stats självständighet och oavhängighet i förhållande till andra stater och för dess maktmonopol inom det egna territoriet.
Citera
2007-11-23, 18:24
  #6
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Visst handlar din fråga om vad som gäller om två (eller flera) stater gör anspråk på ett och samma territorium (land-, sjö- och/eller luftterritorium)?

I internationell rätt brukar andra staters erkännande av en stats territoriella anspråk betraktas som nyckeln till vilken stat ett territorium ska höra.

Sen är kanske inte äganderätt det vanligaste ordvalet i sådana här sammanhang. Man pratar oftare om en stats territoriella suveränitet, där suveränitet är en term för en stats självständighet och oavhängighet i förhållande till andra stater och för dess maktmonopol inom det egna territoriet.

Intressant. Det specifika området jag pratar om är Arktis som fem olika länder har gjort anspråk på + naturinvånarna inuiterna. Har du något tips om var man kan läsa om såna konflikter och staters territoriella suveränitet?
Citera
2007-11-23, 18:28
  #7
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Skulle behöva information om äganderätten vad gäller länder emellan, dvs olika länder gör anspråk på samma område, vad gäller?

Som redan påpekats handlar detta inte om äganderätt. Det kan t.ex vara helt klart vilka individer som äger respektive fastighet (om det nu fanns sådana) på Aksai Chin trots att det är omtvistat om platån hör till Indien eller Kina.
Citera
2007-11-23, 18:46
  #8
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Intressant. Det specifika området jag pratar om är Arktis som fem olika länder har gjort anspråk på + naturinvånarna inuiterna. Har du något tips om var man kan läsa om såna konflikter och staters territoriella suveränitet?

Om du har tillgång till Britannica Online (eb.com) så finns det en hel del att läsa under Arctic.

Annars är

http://en.wikipedia.org/wiki/Territo..._in_the_Arctic

en bra startpunkt.
Citera
2007-11-23, 18:59
  #9
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Som redan påpekats handlar detta inte om äganderätt. Det kan t.ex vara helt klart vilka individer som äger respektive fastighet (om det nu fanns sådana) på Aksai Chin trots att det är omtvistat om platån hör till Indien eller Kina.

Dina inlägg kommer alltför ofta i kölvattnet ifrån mina. Du får se till att hinna före mig!
Citera
2007-11-23, 19:13
  #10
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Dina inlägg kommer alltför ofta i kölvattnet ifrån mina. Du får se till att hinna före mig!

Ja, du vann, men jag kompletterade med en annan vinkel!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback