Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-09, 11:25
  #289
Medlem
Gradozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravus
Jag spelar själv klassisk musik, och det blir rätt mycket skalor för min del, och jag har märkt att det inte är så nödvändigt att spela fort. Snarare långsamt och medvetet, sen när man står där på konsert och ska smälla av en H-dur (b-dur för er amerikaniserade populärmusiker ) i 160bpm så går det oftast vägen, och det trots att jag sällan övar skalor snabbare än sextondelar i 88 bpm.

Va? Hur fan kan du spela snabbt på en show, om du inte övat snabbhet?
Citera
2011-08-30, 22:56
  #290
Medlem
L'homme ā tęte de chou: tonart, skalor...?

Jag försöker spela "L'homme ā tęte de chou" av Serge Gainsbourg. Ackorden är:

F# A E Bm Bbm

som går runt runt hela låten om jag fattat rätt.

Jag kan inte få det till att dessa ackord ingår i en gemensam tonart, så vilken tonart går låten i? Vilken skala kan gitarristen tänkas ha använt för solospelandet i bakgrunden?

Någon som begriper sig på sådant här?

Länk till låten i fråga: inlednings- och titellåt från ett konceptalbum från sjuttitalet:

http://www.youtube.com/watch?v=2DEstQqgglk
Citera
2011-08-31, 00:06
  #291
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Jag försöker spela "L'homme ā tęte de chou" av Serge Gainsbourg. Ackorden är:

F# A E Bm Bbm

Hehe, har du lyssnat på någon annan inspelning eller har du ett felstämt instrument? Jag och min stämgaffel uppfattar det nämligen ungefär som du, men ett halv tonsteg lägre. Jag tycker det låter så här (när jag skriver B menar jag ett sänkt H):

F A♭ E♭ Am Dm
F A♭ E♭ B Am

Vad det får anses vara för tonart kan jag inte bestämma mig för. Kanske kan man inte säga att den har samma tonart genom hela ackordföljden.
Citera
2011-11-20, 13:39
  #292
Medlem
Rockiis avatar
Vilka skalor kan man spela över de här ackorden?

Jazz spelning i skolan, behöver lite hjälp med att hitta skalorna jag kan improvisera i.



ackordrunda:

Tonart Eb

A del: Ebma7 Dbma7 Ebma7 Bbmi7 Eb7(b9)
Abma7 Abmi(ma7) Eb6 Bbmi7

B del: Gm Ebmi6 Gm Ebmi6 Gmi C7(b9)
Fm C#mi6 Fmi C#mi6 Fmi7 Bb7(b9)




JÄTTE tacksam för svar !
Citera
2011-11-20, 14:11
  #293
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Trådar om skalor sammanfogade.

/Mod.
Citera
2012-11-14, 01:47
  #294
Medlem
Jag har en fråga!

säg att man har ett intro som spelar 5 noter ur en skala. Sen nästa del där den spelar 4 av dessa noter. Och sen en del som spelar 1 eller 2 av dessa noter.

Kallas detta något särskilt? För jag vet att man inom pop-musiken spelar t.ex 5 noter i introt, sen dom 5 noterna fast i en anna ordning och rytm i refrängen.
Citera
2012-11-17, 13:19
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.nster
Jag har en fråga!

säg att man har ett intro som spelar 5 noter ur en skala. Sen nästa del där den spelar 4 av dessa noter. Och sen en del som spelar 1 eller 2 av dessa noter.

Kallas detta något särskilt? För jag vet att man inom pop-musiken spelar t.ex 5 noter i introt, sen dom 5 noterna fast i en anna ordning och rytm i refrängen.

Läste en bok av någon Berkley-lärare som använde något sånt här inom improvisation. Han kallade det fireworks, och det gick ut på att man spelar samma fras flera gånger, men plockar bort element från den varje gång. Vet inte om det är det här du är ute efter, och jag tror inte heller det är något etablerat uttryck inom musik, även om själva principen är rätt vanlig (men vad vet jag).

Ex. (gemener en oktav upp)
(triolfeel-åttondelar, låt sista tonen klinga en takt)

|Dm7 G13| Cmaj9 |

Första gången : C D E G F# A c e d
Andra gången: - D E G F# - - e d
Sista gången: - - - G F# - - e d
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback