Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 14:34
  #25669
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vad är det jag missar?
Det kan ju handla om personliga skäl som gör att en spekulant är beredd att gå högt. Exempelvis att föräldrarna bor alldeles intill och därmed enkelt kan hjälpa till med barnpassning, hundpassning, kanske vill de kunna dela på en fin verkstad etc. För två välbetalda medelklassmänniskor (säg månadslön på 50 000 kr/månad) kan en sådan aspekt värderas högt.
Citera
2024-05-09, 19:26
  #25670
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den här villan faller kanske inte direkt under "udda" hemnet-objekt, men jag kan inte låta bli att förvånas över det förhållandevis höga utropspriset - och att den dessutom har fått bud, visserligen något under utrop men ändå rätt saftigt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4...tan-6-21314135

Om man jämför med flertalet andra objekt som är i betydligt bättre skick och på mer attraktiva lägen i kringliggande området, vad kan tänkas motivera det (i mitt tycke) höga utropspriset - i en tid när villapriserna pga. ränteläget ändå är relativt återhållsamma. Och att det dessutom uppenbarligen verkar finnas intresserade spekulanter för detta hus när många finare och billigare villor knappt lyckas få folk till visningarna? Huset är i dåligt skick, trädgården eftersatt, tomten är förhållandevis liten så planer på ett eventuellt nybygge borde inte vara ett alltför troligt scenario, läget är ganska trist osv osv. Vad är det jag missar?


Läget trist? Det är ett jätteeftertraktat område, så priset är inte så konstigt.
Citera
2024-05-11, 15:35
  #25671
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det kan ju handla om personliga skäl som gör att en spekulant är beredd att gå högt. Exempelvis att föräldrarna bor alldeles intill och därmed enkelt kan hjälpa till med barnpassning, hundpassning, kanske vill de kunna dela på en fin verkstad etc. För två välbetalda medelklassmänniskor (säg månadslön på 50 000 kr/månad) kan en sådan aspekt värderas högt.

Men det visste väl inte mäklaren när h*n värderade huset så (i mitt tycke) högt?

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Läget trist? Det är ett jätteeftertraktat område, så priset är inte så konstigt.

Måhända, har inte den lokalkännedomen. Men tycker oavsett att priset verkar oskäligt.
Citera
2024-05-11, 17:12
  #25672
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det kan ju handla om personliga skäl som gör att en spekulant är beredd att gå högt. Exempelvis att föräldrarna bor alldeles intill och därmed enkelt kan hjälpa till med barnpassning, hundpassning, kanske vill de kunna dela på en fin verkstad etc. För två välbetalda medelklassmänniskor (säg månadslön på 50 000 kr/månad) kan en sådan aspekt värderas högt.

vems föräldrar menar du? är det mäklarens föräldrar du syftar på?
Citera
2024-05-11, 17:36
  #25673
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
vems föräldrar menar du? är det mäklarens föräldrar du syftar på?
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men det visste väl inte mäklaren när h*n värderade huset så (i mitt tycke) högt?
Det verkar ha kommit in två bud, ett på 5,8 och ett på 6 miljoner. Så tydligen låg mäklaren inte helt fel. Jag menar inte att mäklaren hade en unik kunskap om de enskilda budgivarna, men att det är ett tillräckligt stort och attraktivt område i en tillräckligt stor stad för att kunna motivera en eller flera enskilda budgivare att gå väldigt högt och mäklaren antog att dessa personer skulle finnas bland alla tusentals potentiella kunder.
Citera
Igår, 18:13
  #25674
Medlem
Om någon har 825 000 SEK som ligger och skräpar och samtidigt är lite sugen på att äga en kyrka i världsmetropolen Aneby i nordöstra delen av Jönköpings län så kan jag hjälpa er:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-1...en-17-21311250

Man blir lite sugen på att starta sekt, eller hur?
Citera
Igår, 21:19
  #25675
Medlem
Sällan man ser en förenings ekonomi gå så åt pipan. Ledsam läsning under årets väsentliga händelser.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-18b-19915521
Citera
Igår, 23:18
  #25676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Sällan man ser en förenings ekonomi gå så åt pipan. Ledsam läsning under årets väsentliga händelser.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-18b-19915521

Ser ut som den ombildades från HR 2020. Undrar om hyresvärden visste skicket på fastigheten och bara lämpade över allt på BRFen.

Avgiften kommer nog inte vara så rolig när allt planerat underhåll är genomfört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback