Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-29, 00:22
  #181
Avstängd
frivols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Jag har hela tiden haft alla dessa led med i debatten. Du, frivol mfl blundar hårt inför allt annat än det faktum att personen har legat med någon annan. Jag säger fortfarande inte att TS har gjort rätt men jag förstår hennes mänskliga handlande. jag dömer henne inte.

Det jag "dömer" dig för är alltså inte din åsikt utan din orimliga vägran att se allt annat som har bidragit till otroheten. Jag anser att partnern har ett visst ansvar. Du gör det inte och har inte kunnat motivera varför.

Jag hoppas att jag i det här inlägget inte har varit nedlåtande eller idiotförklarat någon.

Varför blandar du in mig när du diskuterar hela tiden? Och nej, jag blundar inte för allt annat än det faktum att personen legat med någon annan. Det får du hemskt gärna tro, men du vet det inte och därmed tolkar du in saker på ditt egna moraliska pekpinnevis, precis på samma sätt som tidigare. Du förutsätter att jag inte har några skäl till att anse det jag gör, eller att jag avhumaniserar personen som bedragit, det gör jag inte, däremot så anser jag, precis som Kromatzoe att det är ett ryggragslöst och fegt beteende. Sen kan det finnas hur många förmildrande omständigheter som helst, det är dock fortfarande ett fegt och ryggradslöst beteende.

Du vet heller INTE, varför jag eller någon annan har våra åsikter, där vi likt "moralkärringar" ser ner på otrohet eftersom du tycks utgå från det faktum att vi inte är kapabla till att tänka två varv, tre varv eller fyrtiofyra varv. Du har för övrigt dömt mig ett antal gånger i den här tråden och jag är jäkligt trött på det. Om du nu inte vill förstå, hur någon kan anse detta om otrogna, så varsågod, förvänta dig dock inte att vi ska förklara det, när du hela tiden gör våra åsikter till åtlöje.
Citera
2008-05-29, 01:55
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Det här skulle jag skriva under på till 100%. Dock är ju inte fallet så i TS situation vilket är det vi diskuterar (inget påhopp mot dig Lava). TS värderar tydligen sex på det sättet (liksom jag själv) och därför har du, Kromatoze, ingen rätt att kalla henne "svin" eller fördöma henne.

Framgår väl ganska tydligt att TS jälv förstår att hon agerar svinigt. Konstigt vore väl annars.

Du får det dock att låta som att människor med hög sexdrift har helt andra rättigheter när det i själva verket handlar om att man tar sig friheter, samt har brist på moral och respekt inför sin partner.

Agerar man utanför gängse normer och värderingar får man tyvärr acceptera att bli granskad och dömd av den gråa massan. Oavsett om det gäller sexdrift eller alkoholkonsumtion kommer alltid det avvikande beteendet att dömmas.
Citera
2008-05-29, 11:49
  #183
Avstängd
Dealer26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Varför blandar du in mig när du diskuterar hela tiden? Och nej, jag blundar inte för allt annat än det faktum att personen legat med någon annan. Det får du hemskt gärna tro, men du vet det inte och därmed tolkar du in saker på ditt egna moraliska pekpinnevis, precis på samma sätt som tidigare. Du förutsätter att jag inte har några skäl till att anse det jag gör, eller att jag avhumaniserar personen som bedragit, det gör jag inte, däremot så anser jag, precis som Kromatzoe att det är ett ryggragslöst och fegt beteende. Sen kan det finnas hur många förmildrande omständigheter som helst, det är dock fortfarande ett fegt och ryggradslöst beteende.

Jag har aldrig påstått något annat. Men som vanligt är du blind på ett öga. På vilket sätt är det inte fegt och ryggradslöst att skylla ifrån sig och kalla sin parner naiv om han inte fattar varför du inte har lust?
Återigen, det ena rättfärdigar inte det andra, men det finns situationer som man inte ensam har lagt grunden till.

Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Du vet heller INTE, varför jag eller någon annan har våra åsikter, där vi likt "moralkärringar" ser ner på otrohet eftersom du tycks utgå från det faktum att vi inte är kapabla till att tänka två varv, tre varv eller fyrtiofyra varv. Du har för övrigt dömt mig ett antal gånger i den här tråden och jag är jäkligt trött på det. Om du nu inte vill förstå, hur någon kan anse detta om otrogna, så varsågod, förvänta dig dock inte att vi ska förklara det, när du hela tiden gör våra åsikter till åtlöje.

Nu är du ju där igen. Varför vet jag inte varför du och Kromatoze tycker som ni gör? Jo, för att ni inte riktigt kan motivera er åsikt.
Och jag skrev det tidigare men jag tar det igen; vi har båda två använt oss själv som exempel i tråden. Blir ganska omöjligt att angripa exemplen utan att gå till personangrepp då, både från din och min sida. Det får du nog leva med när det gäller den här debatten. Ingen är perfekt, allra minst jag, men jag tål i alla fall att höra det.

Dessutom tycker jag att det är lite gulligt att du överhuvudtaget inte kan hålla dig ifrån tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Du får det dock att låta som att människor med hög sexdrift har helt andra rättigheter när det i själva verket handlar om att man tar sig friheter, samt har brist på moral och respekt inför sin partner.

Hur kan du tolka det så? Jag har skrivit ett antal gånger att jag absolut inte tycker att någon har "rätt" att vara otrogen. Det jag säger är att den vägrande parten också visar brist på respekt genom att (i många fall) vägra att kommunicera med sin partner. Några andra, däribland frivol, anser att den vägrande parten är helt utan ansvar och att den med känslorna kvar är "naiv" och egentligen borde kunna räkna ut vad felet är.

Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Agerar man utanför gängse normer och värderingar får man tyvärr acceptera att bli granskad och dömd av den gråa massan. Oavsett om det gäller sexdrift eller alkoholkonsumtion kommer alltid det avvikande beteendet att dömmas.

Absolut, men nu är vi på ett diskussionsforum där man kan avkräva debattdeltagarna motiveringar, källor, exempel etc. Då är det fegt att hoppa in, kasta ur sig någon ogrundad "sanning", springa och gömma sig och sedan komma och grina och känna sig idiotförklarad när någon begär att de skall utveckla sitt tankesätt.
Citera
2008-05-30, 01:20
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Absolut

Bra!
Citera
2008-05-30, 14:34
  #185
Medlem
Lavas avatar
Appropå otrohet

Vi kanske skall vara glada att vi inte bor i USA?!
Där är otrohet numer av betydligt mer komplicerad karaktär än känslomässig.

Tittar i skrivande stund på Oprah.
Dagens program handlar om otrohet.
En gäst är med för att hon stämde sin partners älskarinna för "berövad tillgivenhet" och fick RÄTT i domstol.
Älskarinnan dömdes att betala 500 000 dollar i skadestånd!

Sug på den
Citera
2008-05-30, 15:39
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vi kanske skall vara glada att vi inte bor i USA?!
Där är otrohet numer av betydligt mer komplicerad karaktär än känslomässig.

Tittar i skrivande stund på Oprah.
Dagens program handlar om otrohet.
En gäst är med för att hon stämde sin partners älskarinna för "berövad tillgivenhet" och fick RÄTT i domstol.
Älskarinnan dömdes att betala 500 000 dollar i skadestånd!

Sug på den

De har väl också någon regel om att vid en eventuell skiljsmässa så har inte den otrogne rätt till samma del av den gemensamma förmögenheten?

Kan för övrigt rekommendera programmet Cheaters på TV400. De spionerar på den otrogne parten med dold kamera och samlar ihop bevis inför ett tillslag där den otrogne tags på bar gärning, ibland med byxorna nere så att säga.
__________________
Senast redigerad av Reckie 2008-05-30 kl. 15:44.
Citera
2008-05-30, 20:38
  #187
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
De har väl också någon regel om att vid en eventuell skiljsmässa så har inte den otrogne rätt till samma del av den gemensamma förmögenheten?

Jag har inte koll på USA´s jurisdiktion.
Men jag tycker inte att visst ekonomiskt borfall för den otrogna-e vid en separation inte är hela världen.

Att däremot klämma åt älskaren/älskarinnan är däremot givetvis helt uppåt väggarna

Citat:
Kan för övrigt rekommendera programmet Cheaters på TV400. De spionerar på den otrogne parten med dold kamera och samlar ihop bevis inför ett tillslag där den otrogne tags på bar gärning, ibland med byxorna nere så att säga.

...och det som förvånar mig gällande sådana där program är hur de hittar alla muppar som mer än gärna ställer upp??
Citera
2008-06-08, 22:37
  #188
Medlem
southbounds avatar
Så gick det

Spännande att se hur tråden utvecklades, och tycker mig ha sett en tendens till trådstartar med liknande innehåll på sista tiden. Kanske inte är helt ensam i min situation, även om svårighetsgrader och hanterande skiljer sig åt.

Hur som helst.

Jag gjorde slut med min pojkvän för ett par dagar sen. Jag berättade inte om min otrohet, eller att jag träffat en annan, utan sa bara att jag inte var kär längre, att det tyvärr inte gick att rädda, och det bästa var om vi lämnade varandra. Trots att det var rätt beslut, var det det svåraste beslut jag någonsin fattat. Trots att jag inte är kär längre så finns det så oerhört mycket annat som jag verkligen inte ville lämna. Är rätt förtvivlad över situationen, och jag önskar verkligen att det kunde ha varit annorlunda.

Vad har jag då lärt mig av det hela, om jag ska försöka tänka rationellt? Sex är en viktig del, och särskilt Dealer26 har beskrivit det betydligt bättre än jag skulle kunna, hur man känner det och vad som händer med en i ett förhållande, där den andra parten inte vill ha sex. Skall jag då bara ge mig in i förhållanden där jag är säker på att det inte vill bli problem? Önskar att det vore så lätt, men kärlek och känslor lever ju sitt eget liv.

Hade något kunnat bli bättre av mer kommunikation? Tror inte det. Borde jag ha låtit bli att vara otrogen? Förmodligen, men se ovan? Borde jag ha gjort slut betydligt tidigare? Absolut, men det är inte så jävla lätt som vissa tycks tro.

Så... kontentan av det hela. I guess life is a bitch and you're in for a bumpy ride. Typ.

...

Den andre då, han som utlöste hela krisen? Tjaa... Vi har fortfarande setts fram tills för ca en vecka sen. Senaste gången vi sågs hade han det inte så bra över att han gjort slut med sin flickvän, och jag fortfarande var tillsammans med min pojkvän, och pratade om att de kanske skulle bli tillsammans igen. Såklart var det inte något jag blev himlastormande glad över. Vi har sms:at lite under helgen, och ska ses i veckan. Jag har inte sagt till honom att jag gjort slut med min pojkvän. Tar det när vi ses, så får vi se hur han reagerar på det.

Det är en jävligt skakig grund att bygga något på, men jag skulle väldigt gärna vilja se om det kan utvecklas till något. Men är nog inställd på en dubbelt olycklig tid ett rätt långt tag framöver. Och det kan nog vara rätt bra, på alla sätt och vis.

Tack till alla er som kommit med seriösa inlägg, oavsett innehåll. Till er som mest kommit med invektiv och av magsura uppstötningar stinkande moralpredikningar: fuck you, fuck you, fuck you.

cheers.
Citera
2008-06-08, 23:24
  #189
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av southbound
Text

Bra att du gjorde det! Alltid trevligt att höra hur saker och ting blev till slut.

Angående sura uppstötningar och moralpredikningar känner jag mig lite träffad. Jag tror att det kan vara nyttigt att höra saker och ting från andra synsätt ibland, trots att man kanske inte håller med. Detta gäller såklart mig också, och jag har blivit lite visare i denna tråden tror jag, även om jag står fast vid mina ord.

Lycka till i alla fall, hoppas att du hittar någon som delar dina värderingar och inte gör samma snedsteg som du. Det skulle ju vara en jobbig sits?

Puss på dig!
__________________
Senast redigerad av Kromatoze 2008-06-08 kl. 23:26.
Citera
2008-06-09, 14:40
  #190
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av southbound
Tack till alla er som kommit med seriösa inlägg, oavsett innehåll. Till er som mest kommit med invektiv och av magsura uppstötningar stinkande moralpredikningar: fuck you, fuck you, fuck you.

cheers.

Jag har själv inte skrivit något i denna tråden och innan den här meningen tänkte jag inte skriva något men nu känner jag mig tvungen.

Hoppas du och din älskare får ihop det, ni verkar passa bra för varandra. Du lär ju slippa "stinkande moralpredikningar" när du är otrogen mot honom eftersom han själv troligtvis kommer ha någon vid sidan om samtidigt.
Citera
2008-06-09, 19:24
  #191
Medlem
southbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Jag har själv inte skrivit något i denna tråden och innan den här meningen tänkte jag inte skriva något men nu känner jag mig tvungen.

Hoppas du och din älskare får ihop det, ni verkar passa bra för varandra. Du lär ju slippa "stinkande moralpredikningar" när du är otrogen mot honom eftersom han själv troligtvis kommer ha någon vid sidan om samtidigt.

Nu tackade jag ju faktiskt för samtliga konstruktiva kommentarer, oavsett innehåll. Dvs även kommentarer med innehåll jag inte omedelbart gillade - alltså även vissa moralpredikningar.

Min Tiina Rosenberg-avskedsreplik var menad till de, hmm ...mindre välformulerade inläggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback