Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 02:11
  #805
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knows.The.insane
Har inte läst igenom tråden och vet inte vad andra har sagt men fan Axon! Du är ju riktig inkompetent! Hur mycket erfarenhet av stretching har du egentligen??

Jag började träna karate när jag var tio fortsatte med muay thai tills jag var sexton sedan började jag träna på gym och gjorde detta tills jag var nitton. Hade sedan 2 års uppehåll med all träning, började gymma igen, kört 1år nu, och har sedan två månader gått börjat stretcha igen. Jag har sedan dess blivit mycket vigare/smidigare och börjar få tillbaka den flexibilitet jag hade som ung.

Så min erfarenhet säger något helt annat än det du påstår och jag kan inte låta bli att tänka att du måste vara ett riktigt ålhuvud.

Har har du ett resultat av stretching. Eller du kanske kan berätta för mig hur jag annars kan bli så flexibel... Kanske någon undersökning då du verkar älska sånt.
http://www.youtube.com/watch?v=Sb4TnHrcB5o

Det ska alltid finnas något ollon som ska gå emot allt som studier visar och inte visar bara för att det har gått bra för hen. Så med din "studie" som du gjort har du kommit fram till att streching är bra för kroppen pga..?
Citera
2013-07-31, 03:53
  #806
Medlem
Axon ska alltid ha något att klaga på och sätta upp sig emot... Stretching är bra för träningen, lederna och vigheten, jag vet av egen erfarenhet och vartenda atlet jag träffat. Men vill man vara en stel gymnisse som knappt når för att torka sig i arslet så visst, kör på dissa stretchingen bara...
Citera
2013-07-31, 07:18
  #807
Medlem
LOLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
Axon ska alltid ha något att klaga på och sätta upp sig emot... Stretching är bra för träningen, lederna och vigheten, jag vet av egen erfarenhet och vartenda atlet jag träffat. Men vill man vara en stel gymnisse som knappt når för att torka sig i arslet så visst, kör på dissa stretchingen bara...

Tränar du med fullt ROM behöver du inte stretcha, om du inte vill bli kanske gymnastvig..
Citera
2013-07-31, 11:13
  #808
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOLAD
Tränar du med fullt ROM behöver du inte stretcha, om du inte vill bli kanske gymnastvig..

Vill man öka smidigheten som det ursprungligen talades om behöver de flesta stretcha.

Hur många känner du som är över 10år, aldrig stretchat & kan gå ner i spagat?


Visst, sen kan man ju skilja på smidighet och rörlighet. Bara för att man är rörlig behöver man ju inte vara smidig, dock finns det ju folk av alla dess slag, så det är bara ett givet faktum att alla som är rörlig (stretchade) inte behöver vara smidiga bara därför.
Dock vill jag påstå att genom att bli rörligare ökar möjligheten att vara smidigare.
Citera
2013-07-31, 11:21
  #809
Medlem
Hur fan kan det inte göra dig smidigare och rörligare?

I början av sommaren så bestämde jag mig för att göra något åt min extrema stelhet. Om jag försökte nudda marken med mina händer när jag böjde mig framåt så kom jag knappt ner till knäna och nacken kunde jag knappt vrida på. Nu har jag stretchat i två månader och kan nu nudda marken utan problem med mina händer när jag böjer mig framåt och nacken känns hur fin och rörlig som helst.

Har stretchingen fått mig att gå in i någon form av psykos där jag bara inbillar mig allt detta och jag egentligen är lika stel och orörlig som förut?
Citera
2013-07-31, 12:01
  #810
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Hur fan kan det inte göra dig smidigare och rörligare?

I början av sommaren så bestämde jag mig för att göra något åt min extrema stelhet. Om jag försökte nudda marken med mina händer när jag böjde mig framåt så kom jag knappt ner till knäna och nacken kunde jag knappt vrida på. Nu har jag stretchat i två månader och kan nu nudda marken utan problem med mina händer när jag böjer mig framåt och nacken känns hur fin och rörlig som helst.

Har stretchingen fått mig att gå in i någon form av psykos där jag bara inbillar mig allt detta och jag egentligen är lika stel och orörlig som förut?
Det är väl ingen som påstått att stretching inte ökar rörligheten. Det påverkar dock inte muskelns längd.

Har man behov av att stretcha så gör man väl det, men det är inte till fördel alltid för alla.
Citera
2013-07-31, 15:30
  #811
Medlem
LOLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Vill man öka smidigheten som det ursprungligen talades om behöver de flesta stretcha.

Hur många känner du som är över 10år, aldrig stretchat & kan gå ner i spagat?


Visst, sen kan man ju skilja på smidighet och rörlighet. Bara för att man är rörlig behöver man ju inte vara smidig, dock finns det ju folk av alla dess slag, så det är bara ett givet faktum att alla som är rörlig (stretchade) inte behöver vara smidiga bara därför.
Dock vill jag påstå att genom att bli rörligare ökar möjligheten att vara smidigare.

Absolut men det var "Men vill man vara en stel gymnisse som knappt når för att torka sig i arslet så visst, kör på dissa stretchingen bara" jag störde mig lite på, sen nämde jag också att det inte räcker om man vill bli "gymnastvig"
Citera
2013-07-31, 16:58
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOLAD
Absolut men det var "Men vill man vara en stel gymnisse som knappt når för att torka sig i arslet så visst, kör på dissa stretchingen bara" jag störde mig lite på, sen nämde jag också att det inte räcker om man vill bli "gymnastvig"
Ta det inte på fel sätt, jag menar bara att det finns självutnämnda gymexperter som alltid ska klaga på massa olika grejer, vare sig de tär övningar eller som i det här fallet, stretching. För mig har stretching gjort riktigt mycket för vigheten även om jag inte stretchar lika mycket nu så har det en bra effekt och känns bra, så jag fattar inte varför man inte skulle göra det? Mitt mål är inte att bli stor, jag vill bli explosiv, rörlig och vig så därför stretchar jag, och minska skadorna också. Hur många gånger har man inte sträckt sig för att man inte stretchat rätt eller är helt ovig? Tänk på det, det har sina fördelar
Citera
2013-08-01, 07:27
  #813
Medlem
LOLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
Ta det inte på fel sätt, jag menar bara att det finns självutnämnda gymexperter som alltid ska klaga på massa olika grejer, vare sig de tär övningar eller som i det här fallet, stretching. För mig har stretching gjort riktigt mycket för vigheten även om jag inte stretchar lika mycket nu så har det en bra effekt och känns bra, så jag fattar inte varför man inte skulle göra det? Mitt mål är inte att bli stor, jag vill bli explosiv, rörlig och vig så därför stretchar jag, och minska skadorna också. Hur många gånger har man inte sträckt sig för att man inte stretchat rätt eller är helt ovig? Tänk på det, det har sina fördelar

Absolut har stretching fördelar, menar bara att man inte behöver bli stel som ett kylskåp bara för att man gymmar och inte stretchar (som många tror)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback