Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2001-06-17, 17:47
  #1
Medlem
Jag har hört att det skulle gå att göra en 'äkta' falsklegitimation fast med eget foto, man tar helt enkelt över någon annans identitet, t.ex. en död person. Stämmer detta?

Enligt vad jag har hört så behöver man bara hämta ut ett födelsebevis (från vilken myndighet gör man det förresten? får man hämta ut vem som helsts födelsebevis?), och med det skulle man kunna hämta ut något annat dokument, efter det är det bara att ta med dessa handlingar och ett foto på sig själv och sedan hämta ut en äkta legitimation på posten.. Vilka handlingar behöver man för något sådant? Om jag t.ex. dyker upp på posten med ett födelsebevis och en annan (legitimerad) person som intygar att det är jag, får jag göra en legitimation då?
Citera
2001-06-18, 01:55
  #2
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Du beställer ett födselbevis från polisen. (leg person måste intyga). Sedan är det samma förfarande som att hämta ut vilket leg som helst. Rekommenderar dock inte att du hämtar pers.bevis på någon död människa. Kan verka lite suspekt.

Snoka runt lite på barer i utlandet där svenska personer är fastanställda och inte planerar att komma hem på ett tag. "Låna" en identitet av en sådan person.
Citera
2001-06-18, 09:22
  #3
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Räcker det med födselbevis och en intygande person för att få göra ett pass (eller annat leg) då? Det är inga fler dokument som behövs?

Vad händer om en person upptäcker att någon använder hans identitet? Kan han typ 'spärra' sitt eget pass på något sätt, så att tullen plockar mig nästa gång jag använder det?

Tack för informationen förresten Kung Kokos :)
Citera
2001-06-28, 00:12
  #4
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Att ta en död persons identitet kommer förmodligen inte att fungera. Jag utgår ifrån att syftet med att ta en persons identitet är att göra ekonomiska åtaganden i den personens namn, t ex ta ett banklån eller köpa något på avbetalning. Gör man det, brukar de flesta säljande företag ta en kreditupplysning och då är det kört eftersom den kommer att visa sig(samkörning med RSV ni vet) att personen numera inte är speciellt kry. Men visst, vill man bara komma in på krogen eller handla på "Röda näsan" funkar det nog i teorin iaf. Kom dock ihåg att statsmakten knappast ser på det här med blida ögon även om användandet av en falsk identitet varit harmlös. Vill minnas att det kan ge fängelse eller i varje fall dryga böter.
Citera
2001-07-31, 09:24
  #5
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Hmm har ni inte tänkt på att det inte får finnas två pass utstälda till en person? detta gör att ni troligen inte kan hämta ut ett pass på en person som är bosatt utommlands, han eller hon måste på något sätt ha kommit dit, samma gäller för leg. Men jag har hört att det finns de som har leg på döda personer, men kan nog tänka mig att det finns vissa spärrar i systemet för att detta inte skall hända.
Citera
2001-08-01, 14:46
  #6
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

De flesta länderna har inte register på inresta personer, euländerna har börjat scanna pass men det funkar bara med de nyaste passen.

Sant att inte mer än ett pass/körkort/idkort får vara utställt men det är bara till att säga att man har tappat kortet, jag har exempelvis två körkort införskaffade på detta vis. Skulle jag bli av med körkortet klarar jag mig i alla fall i en rutinkontroll......
Citera
2001-08-02, 13:55
  #7
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Man får nytt pass om man "förlorat" sitt gamla. Man kan också få ytterligare pass om man har speciell anledning, t.ex. att man resera mycket och måst lämna iväg passen för visum.

Dun kan också köpa pass i en massa andra länder för en billig penning, men då behöver du nästan jämnt visum när du reser.

Citera
2001-08-09, 14:46
  #8
En 'äkta' falsklegitimation?

jag hittade inte mitt pass när jag skulle utomlads för några månader sedan, jag hadde ett pass osm bara var ca 6 mån gammalt, men jag gick och fixxade ett nytt, dom sa ingenting om det gamla, nu hittade jag det så jag har 2 fungerande pass.
Citera
2001-11-13, 10:58
  #9
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Exakt hur går man tillväga för att få tag på en annan persons personbevis?
Citera
2001-11-15, 19:48
  #10
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Du kan ju börja med att beställa ett personbevis till dig själv. Dvs. ta reda på vilka rutiner som finns för att skaffa fram ett personbevis. Kolla ifall du kan skicka polaren för att hämta upp det eller ifall dom skickar det med posten till din mantalsskrivningsaddress (jag tror det stavas så).
Citera
2001-12-15, 00:39
  #11
Medlem
En 'äkta' falsklegitimation?

Jupz. Det är så det funkar, du får det hem alltså.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback