Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-03, 21:43
  #1
Medlem
Vet att detta är något som drabbar många och är tydligen helt ofarligt. Dubbelslag är väldigt vanligt att ha. Jag har dubbelslag till och från och jag antar att det är som folk säger, att de kommer oftare om man går och tänker på det.

Nu är jag sjuk, förkyld och har hosta. När jag röker så kommer dubbelslagen lite efter det.. när jag sitter/ligger ner och bara tar det lugnt. Varför efter jag har rökt? Jag vet att det är inte är bra att röka och jag försöker trappa ner för att sedan sluta men det är omöjligt att sluta rakt av. Kanske är det så att det blivit för mycket för min kropp med sjukdom och nikotin, har även 2 barn hela dagarna nu.

Jag har fått Sobril utskrivet av min läkare, ska ta 3st vid behov, då jag känner oro. Kanske kan det hjälpa när man haft en stressig dag och har den där känslan av att kroppen inte riktigt kopplar av fastän jag känner att jag kopplar av.. svårt att förklara.

Kan jag ta Sobril nu när jag är förkyld tro? Om någon som läser den här tråden har tagit Sobril eller vet nåt om den så dela gärna med dig av dina erfarenheter. Tyvärr är jag en allt för nojjig person emot läkemedel, vilket jag inte borde vara. Men usch vad hemskt det är när dubbelslagen kommer, ni som upplevt det vet hur det är!
Citera
2008-09-03, 21:55
  #2
Medlem
Jag hade en period i början av året då hjärtat slog orytmiskt; dubbelslag, hoppar över ett slag osv Det inträffade under dagen men även när jag låg ner och skulle sova på kvällen, även när jag låg på rygg och försökte andas lugnt. I bland var det obehagligt när hjärtat kunde slå orytmiskt i nära 30 sek till en minut.

Men efter ett par veckor så försvann det och nu slår mitt hjärta sällan dubbelslag. Undrar vad det var egentligen, kanske nåt virus eller bakterie som påverkade hjärtat
Citera
2008-09-03, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Jag hade en period i början av året då hjärtat slog orytmiskt; dubbelslag, hoppar över ett slag osv Det inträffade under dagen men även när jag låg ner och skulle sova på kvällen, även när jag låg på rygg och försökte andas lugnt. I bland var det obehagligt när hjärtat kunde slå orytmiskt i nära 30 sek till en minut.

Men efter ett par veckor så försvann det och nu slår mitt hjärta sällan dubbelslag. Undrar vad det var egentligen, kanske nåt virus eller bakterie som påverkade hjärtat

Jasså du hade det? Då vet du hur obehagligt det är då. Ja man undrar vad som orsakar det, är det bara ångest eller är det nåt virus? Tänker ju på att det kan handla om något virus eftersom det blir värre vid ansträngning, sticker till lite vid hjärtat vid ansträngning med. Är så sugen på att kasta i mig min Sobril jag fått, och visst.. Den ska ju tas vid behov och orolig känner jag mig ju nu såklart efter dubbelslag. Men det är synd att man är så orolig för att ta sånt.
Citera
2008-09-03, 22:04
  #4
Medlem
Inträffar dubbelslagen bara då och då är det knappast farligt, dubbelslag har ju alla ibland. Inträffar det flera gånger om dagen under en längre period kanske man bör kolla på det och ta EKG. Jag gjorde inte det dock.

Hård ansträngning när man är sjuk skall man väl aldrig ägna sig åt då det kan vara farligt. Huruvida Sobril är bra vet jag inget om.
Citera
2008-09-03, 22:25
  #5
Medlem
2MissMes avatar
Att du har mer dubbelslag nu tycker jag inte är konstigt. Du har förmodligen feber, vilket höjer pulsen och hjärtfrekvensen, nikotin höjer också desamma, och med högre hjärtfrekvens brukar man få mer problem med dubbelslag. Det blir säkert bättre då du är frisk igen. Någon gång händer det att man kan få en hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation i samband med förkylning eller andra virussjukdomar, men då får man kraftiga besvär så det lär du märka om du skulle få. Vissa läkemedel kan också ge dubbelslag, smärtstillande med antiinflammatorisk effekt t.ex.

Jag har ingen erfarenhet av Sobril mot dubbelslag, men har du mycket problem med stress och det påverkar hjärtat borde Sobril kunna hjälpa. Själv fick jag Seloken att ta vid behov mot mina besvär.

Det där med att kroppen inte vill koppla av fast du kopplar ner tycker jag att Baldrian Dispert fungerar bra mot. Det är ett valerianapreparat som finns receptfritt på apoteket. Jag tycker det fungerar mycket bättre än Valerina dag/natt som finns att köpa i hälsokostaffärer. Vill du ogärna använda Sobril skulle du ju kunna prova med Baldrian Dispert först.
Citera
2008-09-05, 17:40
  #6
Medlem
Carlsonns avatar
Det där med dubbelslag har jag haft en del erfarenheter ifrån av att jag själv haft den då jag uppmärksamma det för nästan ett år sedan. Hjärtat hoppa ofta över ett slag och slog antingen ett hårt slag eller två snabba slag. Detta fick mig att bli mycket rädd och sökte upp läkare för att ta EKG på det.
Det visade sig inte vara något alls allvarligt vilket jag trodde, enligt doktorn så har man ofta sådana typer av slag om man är vältränad.
Detta fortsatte i några månader och jag var trots EKG testet fortfarande väldigt orolig för mina orytmiska hjärtslag så sökte upp en läkare igen för ett EKG till men det visade sig också vara helt ofarligt och helt naturligt enligt läkaren.

Nu ett år senare har jag inte alls noterat dessa slag, vet inte om jag bara har vant mig eller om dom försvunnit men ofarligt är det iallafall
Citera
2008-09-05, 17:43
  #7
Medlem
Eomins avatar
Jag har ofta dubbelslag, och även att hjärtat hoppar över slag. Dessutom väldigt hög vilopuls. Tydligen är det inte farligt överhuvudtaget om man är ung.
Citera
2008-09-10, 02:37
  #8
Medlem
Aquarians avatar
Har också detta fenomen ofta. Har kollat EKG två gånger, båda gångerna bara log dom och sa att det såg jättebra ut. Kollade även lungorna och sådan krafs med, där blev dom tillochmed förvånade över hur bra det var. (Hur fan det nu kan göra det, eftersom jag röker. Har dock trappat ner som fan nu.)

Detta är ju givetvis sjukligt obehagligt och irriterande. Har bett om att få mediciner för jag lider även av panikångest. Då förvärrar jag liksom hjärtslagsfenomenet i huvudet och får för mig att det är nåt jätte jätte farligt. Så jag ska nog få ta mediciner ett litet tag. Har det lite småstressigt nu med, tagit studenten, pluggar körkort, söker jobb, är allmänt nojjig över framtiden osv.

Men extraslag är tydligen ingenting att oroa sig för. Jag har ju kollat EKG två gånger och dom sa att det var ingenting att oroa sig över. Så du kan nog vara lugn.

Men gå och kolla EKG för att ha ditt på det torra, bara för säkerhets skull.



Jävlar vilket inlägg det blev, haha.
Citera
2008-09-10, 23:09
  #9
Medlem
Har gjort EKG ett par gånger och har även gjort ett arbets-EKG samt tagit hjärtprover. Tror mer att min kropp bara tar stryk av allt, sjukdom + ev. depression. Det blir väl för mycket helt enkelt.
Citera
2008-09-14, 09:55
  #10
Medlem
avförings avatar
Tänkte bara tillägga att extraslag inte egentligen är extraslag. Det är hjärtat som ändrar till en snabbare rytm och då blir de första slagen tätare, detta gäller även när hjärtat ändrar till en långsammare rytm. Blir man då orolig ändras rytmen igen och man känner ytterligare ett "extraslag". En ond cirkel med andra ord. Och när man äntligen lyckas lugna ner dig så kommer "extraslagen" ändå eftersom hjärtat nu ändrar till en lugnare rytm.

Om man bara slutar att uppmärksamma "extraslagen" så kommer de att försvinna.

All info kommer från min syster som är läkare. Har varit på henne som fan efter att jag upplevt extraslag.

Har även själv en teori om att man kan förutse sina "extraslag" för att man lyssnar efter dom medan man håller andan och slappnar av, detta borde ju göra så att hjärtrytmen sänks och man framkallar själv ett "extraslag".

Det min syster oftast brukar lugna mig med är att: Man kan i princip inte få hjärtattacker om man är under 30, medfödda hjärtfel upptäcks i tidig ålder. Och är du hjärtsjuk känner du inte endast att din rytm är förändrad, du mår bajs på alla möjliga sätt och det är inget tvivel om att du är sjuk på något sätt.

hoppas någon förstod vad jag ville få fram.
Citera
2024-04-27, 18:20
  #11
Medlem
Hur gick det med detta sen? Det är ju ett mycket gammalt inlägg, men just därför kan det ju vara intressant att se hur det blivit med tiden.

Har själv episoder med extraslag och har gjort EKG och andra tester utan att de visade på något farligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback