Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2001-08-01, 14:39
  #1
Medlem
Har en omständlig men förmodligen genomförbar tillfällig lösning på nickfrågan (innan Flashback löser den själva).
För att alltid kunna veta att "rätt person" gjort ett inlägg och inte någon annan snott nicket Kan man göra så här?

Först:
1.Problematik
Skitungar snor andras nick. Och många tillbringar värdefull tid med att skicka in dementier. Hur löser man detta?

2.Förutsättning
Det verkar enligt min uppfattning som att många här inne som postar kontinuerligt känner åtminstone 3-6 personer vid Nick. Och att det är dem som de huvudsakligen postar till.

3. Förarbete
Skaffa ett mail-konto som du endast använder för detta syfte.
Se till att dessa 3-4 personer har denna mailadress och att du har deras.

4. Den hårda verkligheten
Varje gång du postar (oavsett om det är första inlägget i en tråd, eller en uppföljning). Skicka url-tråden till dem som du postar till normalt. På så sätt finns det aldrig någon tvekan om vem som har gjort inlägget. Och problemet är löst! Om än jobbigt.

ps
var vänliga och kom inte med inlägg nu som tex. du är fan inte klok! eller dra åt helvete, ska jag maila varje gång till 20 pers när jag postar!!!! osv..
Detta är en lösning. Och det är en förbannat omständlig sådan, det medger jag direkt. Men har någon överhuvudtaget kommit med någon bättre?!
Tills Flashback ser till att det går å regga Nick.. så sitter vi alla i skiten s.a.s.

Konstruktiv kritik tas gärna emot.
min mail-adress finns under Nicket och förblir där.
mvh
Citera
2001-08-01, 15:18
  #2
Medlem
Lösningen på "Nickfrågan?"

se inlägget
här
http://www.flashback.se/konferenser/read.php?f=167&i=75&t=75
mvhME
Webbadress:
http://www.geocities.com/zoom61se/gbc.html

Citera
2001-08-01, 16:37
  #3
Medlem
Lösningen på "Nickfrågan?"

Det finns flera problem med lösningen. Om endast folk som man regelbundet mailar till är intresserade av ens poster eller identitet kan man ju sköta all kommunikation via mail istället för att posta publikt i forumet överhuvudtaget. Din lösning fungerar ju ändå inte för de som inte får mail från personen som postar. Lösning kräver också att okända lyckas utväxla e-postadresser utan att nicktjuvarna kommer emellan.

Ett annat omständigt sätt vore att använda public-key kryptering t.ex. PGP och signera varje post med sin privata nyckel. Det skulle då vara möjligt för folk att se vilka poster som gjorts av samma person, men det skulle fortfarande vara svårt att avgöra vem det är som är den 'legitima ägaren' till ett visst nick.

Nej, jag väntar nog på att Flashback ska implementera nickregistreringen som de utlovade tidigare.
Citera
2001-08-01, 20:10
  #4
Medlem
Lösningen på "Nickfrågan?"

Sorry för att det här snarare hör hemma i novellforumet.

Först vill jag klargöra att det endast handlar om att fastställa VEM som har skrivit ett inlägg. Att man sen kan göra hela saken uteslutande via mail istället för att posta i forumet är självklart – men inte en anledning till att det inte skall fungera. Iden var bara som redan har sagts att tråden postas omedelbart efter att man skrivit in den, på så vis har man ett ”kvitto”, om man vill välja det uttrycket, på tiden för inlägget. Att folk vill skriva i forumet är ju redan känt, annars hade de ju inte gjort det från början. Anonymiteten bevaras genom att mailkontot endast används för att skicka dessa ”url-trådar” och inte avslöjar mer än vad personen vill.
Sedan handlar inte lösningen om hur okända utväxlar e-postadresser, då detta är ovidkommande. Låt säga att person A säger att han har problem med att folk snor hans nick, så han ber andra om att implicera lösningen ovan, och på så vis få ett kvitto när A har postat. Låt för den skull säga att någon B bestämmer sig för att uppträda som A och skickar iväg sin e-mail adress innan A, för att på så vis uppträda som honom. Sagt och gjort: Första postningen görs av B och alla tror att denne är A. Jag är övertygad om att charaden kanske kan upprätthållas en postning, max två gånger till. Sedan avslöjar denne sig själv, och B mail kommer i fortsättningen att bli ignorerad. Känt är det ju att folk snor andras Nick för att just förlöjliga personen, och man kan ju knappast tro att den ”rätta” personen skulle försöka förlöjliga sig själv. (Även om det kan medges att vissa helt klart gör detta rätt bra själva ;)
En sak som jag kom på är att ingenting hindrar andra som kommer in senare från att komma med på A mailing-lista, ifall personen ofta blir imiterad. På så vis vet de att personen som postar alltid är den samma.
E-mail adressen är ju då redan känd och betrodd då den använts innan. På så sätt vet alla (som vill) att personen är den ”rätta” mr A.
…Det här är ingen superlösning, utan jag tror snarare att detta sätt blir till ett helvete om t.ex. listorna blir stora, samt de som första gången postar i forumet behöver ju snarare en FAQ för att fatta vad f-n som försiggås. Samt jag vill tillägga att de flesta förmodligen varken behöver eller har lust till en sån här lösning. Då de flesta inte bekymrar sig om Nicken, dock har vissa sina Nick varmt om hjärtat och kanske skulle detta vara något för dem?
Men som sagt en möjlighet till att registrera nicken är ju tvivellöst bäst.
Citera
2001-12-28, 23:16
  #5
Medlem
Lösningen på "Nickfrågan?"

vem bryr sig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback