Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-30, 10:58
  #1
Avstängd
Divinators avatar
http://www.aftonbladet.se/wendela/jo...icle3650648.ab

"– Eftersom skillnaderna är inom yrken som mest har individuell lönesättning är det troligt att kvinnor presterat bra och att det slår igenom i lönen. Och det är precis som det ska vara tycker jag."

Män tjänar mer = diskriminering, mansgris
Kvinnor tjänar mer = Guuuuud va bra, fight da powah sistah!

Kan inte alla mainstream feminister (eller alla som kallar sig feminister) begå kollektivt självmord snart
Citera
2008-10-30, 11:03
  #2
Medlem
trovallas avatar
Om män hade tjänat bättre än kvinnor hade man ju i huvudsak endast anställt män och tvärtom.
Citera
2008-10-30, 11:07
  #3
Medlem
OmgHaxxs avatar
Måste hålla med ts, dom är konstiga dom där feministerna. Det är bra när kvinnor får mer lön men dåligt är män får mer lön. Men dom jobbar för jämställdhet.
Citera
2008-10-30, 11:07
  #4
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinator
http://www.aftonbladet.se/wendela/jo...icle3650648.ab

"– Eftersom skillnaderna är inom yrken som mest har individuell lönesättning är det troligt att kvinnor presterat bra och att det slår igenom i lönen. Och det är precis som det ska vara tycker jag."

Män tjänar mer = diskriminering, mansgris
Kvinnor tjänar mer = Guuuuud va bra, fight da powah sistah!

Kan inte alla mainstream feminister (eller alla som kallar sig feminister) begå kollektivt självmord snart


Okej. Nu är inte aftonbladet så intressant att använda som diskussionsunderlag då de, precis som du hintar om, skriver det som säljer mest.

Men vad är det som i sak är fel i artikeln?
För en gångs skull så tar ju AB faktiskt upp att de inte vet orsakerna (eller ja, dom citerar en snubbe som säger så).

Slutledningen blir att han "tror" att det beror på "prestation". Är det fel? Är det inte så vi vill ha det, feminist eller ej???
Lönesättning efter prestation och erfarenhet, inte efter kön/ålder/etnisitet.

Och vad har feminister med detta att göra? Lika rättigheter för män och kvinnor. Det är feminism för mig. Varför skjuta oss/dem?

Edit: För att förtydliga. Att aftonbladet inte tar upp allt och skriver dåligt är inte något nytt. Om det är det som är problemet så, okej.
__________________
Senast redigerad av TCOB 2008-10-30 kl. 11:10.
Citera
2008-10-30, 11:16
  #5
Avstängd
Divinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB




Men vad är det som i sak är fel i artikeln?
För en gångs skull så tar ju AB faktiskt upp att de inte vet orsakerna (eller ja, dom citerar en snubbe som säger så).

Slutledningen blir att han "tror" att det beror på "prestation". Är det fel? Är det inte så vi vill ha det, feminist eller ej???
Lönesättning efter prestation och erfarenhet, inte efter kön/ålder/etnisitet.

Och vad har feminister med detta att göra? Lika rättigheter för män och kvinnor. Det är feminism för mig. Varför skjuta oss/dem?
Felet är att när män mer utan någon förklaring så är det det globala patriarkatet som sitter och höjer lönerna för alla män. Det är också fel att presentera detta som något bra.

Detta har också mycket att göra med feminister och deras dubbelstandard, att allt positivt med män är dåligt och att all positivt med kvinnor är superduperbra.
Citera
2008-10-30, 11:20
  #6
Medlem
amypamys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgHaxx
Måste hålla med ts, dom är konstiga dom där feministerna. Det är bra när kvinnor får mer lön men dåligt är män får mer lön. Men dom jobbar för jämställdhet.


håller med dig! dom vill ha så jämlikt i samhället som möjligt, men då hjälper det ju inte att trycka ner männen så som de gör hela tiden.. sen även är det ju så att sverige är högt upp på skalan i världen när det gäller jämställdhet . Dom överdriver så mycket dom där feministerna..och att dom anser hela tiden att det är så synd om kvinnorna, dom har så fel!!
Citera
2008-10-30, 11:44
  #7
Medlem
MrOaikis avatar
Jag kan tänka mig att resonemanget lyder ungefär såhär:

Ser man statistiskt, så tjänar män mer än kvinnor. Det kan inte förklaras med att män statistiskt skulle vara bättre än kvinnor, och måste därför röra sig om diskriminering.

I det här fallet rör det sig om enskilda fall där kvinnor tjäner mer än män, och i dessa enskilda fall måste det ju kunna förklaras med att dessa kvinnor presterar bättre.

Makes sense? Nej, men ändå
Citera
2008-10-30, 12:08
  #8
Medlem
veclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinator
[url]Män tjänar mer = diskriminering, mansgris
Kvinnor tjänar mer = Guuuuud va bra, fight da powah sistah!
Varför blir jag så jävla sur över sånt här?
Citera
2008-10-30, 13:51
  #9
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veclock
Varför blir jag så jävla sur över sånt här?
Därför att du upplever samma drivkrafter som kvinnor gör när de hör att de skulle vara utsatta.
Att få höra att en ens eget kön är sämre än det andra, och därmed förtjänar lägre löner, är ingenting som går lätt fram.

Det här är faktiskt ganska löjligt, intressantast är dock att möta andras reaktioner över sådana här nyheter.
Män blir givetvis mycket irriterade med några få undantag.
Kvinnor däremot, generellt reagerar de knappt alls, eller så ses det som något positivt, ett framsteg.
Är vi alla så könsegoistiska att vi skiter i det andra könet bara vi har det bra?
Citera
2008-10-30, 14:27
  #10
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför att du upplever samma drivkrafter som kvinnor gör när de hör att de skulle vara utsatta.
Att få höra att en ens eget kön är sämre än det andra, och därmed förtjänar lägre löner, är ingenting som går lätt fram.

Det här är faktiskt ganska löjligt, intressantast är dock att möta andras reaktioner över sådana här nyheter.

Män blir givetvis mycket irriterade med några få undantag.
Kvinnor däremot, generellt reagerar de knappt alls, eller så ses det som något positivt, ett framsteg.
Är vi alla så könsegoistiska att vi skiter i det andra könet bara vi har det bra?
Håller med. Artikeln i sig är totalt meningslös. Vissa kvinnor tjänar bättre än män

Sen till alla kommentaret om feminister. Feminister finns det i en otrolig mängd varianter. Som svamp. Vissa är giftiga, andra är goda, några är små och en fjärde har hatt.

De flesta skiter nog i det andra könet och bryr sig inte om debatten. De som bryr sig hörs mycket (som alltid) och de som lyssnar på de som bryr sig drar sedan alla över en kam.
Citera
2008-10-30, 15:00
  #11
Medlem
veclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför att du upplever samma drivkrafter som kvinnor gör när de hör att de skulle vara utsatta.
Att få höra att en ens eget kön är sämre än det andra, och därmed förtjänar lägre löner, är ingenting som går lätt fram.
Nej, alltså, jag menar inte att jag blir sur för att män tjänar mindre i vissa yrken. Jag blir sur över att tidningarna framställer allt som dom gör - precis som trådtiteln säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback