Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 20:55
  #901
Medlem
RelicDeluxes avatar
Hur gick det?
Citera
2015-03-23, 09:00
  #902
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolander
Många skriver om att plocka med sig rep, tändstål och massor av annat. Det blir inte mycket till överlevnad om man ska ha med sig en hel jävla ryggsäck med saker. Ska man ut så ska man begränsa saker som man har med sig. Överlevnad handlar ju om att hamna i en situation och hur man ska hantera det och dra lärdom av det.
Jag brukar ge mig ut 1 eller 2 dagar om året med väldigt lite och det funkar bra.Mat hittar man ganska lätt ute i skogen. Jag har med mig 1 liter vatten, kniv (http://www.knifestore.se/artikel/condor-dundee-bowie) och min överlevnadsarmband (http://www.fyndvaruhuset.com/p/frilu...armband-4-i-1/).

Koka all vatten du hittar.

Vad man tar med sig är upp till var och en, tycker jag. Själv är jag nybörjare och är inte efter ren överlevnad i första taget, utan att inhämta kunskap och inte minst ha en naturupplevelse. Vad folk tar med sig kunde jag inte bry mig mindre om. Lär man sig något är det gott nog. Lyckades tända eld med friktion, hitta tjärved, hålla igång eld i skitväder och sova ute i tre dagar i både regn och kyla. Eller bara bara en sådan sak som att vara ensam i skogen med sig själv dag och natt. Jag är några erfarenheter rikare som jag tror är till nytta rent överlevnadsmässigt oavsett om jag hade med mig "massor" med grejer.

Hamnar man i en riktig överlevnadssituation, vilket är få "förunnat", är ju också svårt och sia om vad man har med sig. Hur eller hur kommer en överlevnadsövning, för det är vad det handlar om, en övning, alltid vara konstlad.

Nästa gång bär det av till Småland, blir fram till våren så jag kan ha hunden med mig. Blir en vecka. Då kommer jag ha tillåtelse av markägare att begagna mig mer av virke. Kommer bli ett mysigt läger.

Någon här som förresten har koll på skogarna och sjöarna i Dalsland? Är de något att ha om man vill finna avskild natur?
Citera
2015-03-23, 09:07
  #903
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Du klagar över folk som tar med rep och eldstål för en överlevnadsövning, och så gör du det själv? Att vara ute 1-2 dagar är inte mycket till överlevnadsövning, det är bara att sitta på en stubbe och vänta på att tiden ska gå tills du får åka hem något hungrig.

Vad kokar du ditt vatten i?

Så länge de där grejerna sitter på ett armband så finns de inte. Men om man har det i en ryggsäck är det genast fusk.
Citera
2021-07-18, 20:06
  #904
Medlem
RickRozays avatar
Är det ens möjligt att överleva i skogen på bara det som finns? Tänk om Ryssarna invaderat och tagit makten, då bor man hellre i skogen än att eventuellt förslavas av dom. Enklare vore väl att lämna landet?

Anyway, jag teoretiserar att man har tillgång till pilbåge eller armborst, är i superdjupa skogen, och ska här bygga sig ett liv.
Går det att lägga undan mat till vintern? Finns det tillräcklligt med byte för att försörja en fullvuxen man i skogen?

Jag ser det inte som en oändlig lösning då man till slut lär inte stå ut och hellre lär sig ryska.

Reaktioner?
Citera
2021-08-10, 23:23
  #905
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Är det ens möjligt att överleva i skogen på bara det som finns? Tänk om Ryssarna invaderat och tagit makten, då bor man hellre i skogen än att eventuellt förslavas av dom. Enklare vore väl att lämna landet?

Anyway, jag teoretiserar att man har tillgång till pilbåge eller armborst, är i superdjupa skogen, och ska här bygga sig ett liv.
Går det att lägga undan mat till vintern? Finns det tillräcklligt med byte för att försörja en fullvuxen man i skogen?

Jag ser det inte som en oändlig lösning då man till slut lär inte stå ut och hellre lär sig ryska.

Reaktioner?
Kräver naturligtvis kunskap.
Och självklart så går det om man vet vad man skall satsa på.
1. Du behöver ha ett stabilt basecamp med skydd mot väta, vind och kyla.
2. Du måste ha kunskap om hur man skaffar mat i området Du befinner dig i, och då är det ju viktigt att välja rätt del av landet så att säga.

Det finns ju lagar att förhålla sig till.
Tillstånd och licenser och skit.
Vildsvin finns det otroligt gott om i det här landet. Och populationen ökar hela tiden. Så vildsvinsjakt när det kommer till kött.
Fiske är också en enkel grej att lösa protein och fett tillgången så att säga.
Att röka kött och fisk är att rekommendera för att bevara det ätbart.
Rätt utrustning. Osv.
Självklart går det.
Det har bott människor i norden i ca 10000 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback