Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-08, 20:09
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beffsor
Jag ska uppgradera mig när det gäller houseproduktion så jag behöver lite hjälp av er att bygga ihop nått för jag vet inte riktigt vad jag behöver för en hyffsad studio..
Tänkte att det får kosta Högst 15tusen...så hjälp mig att bygga ihop nått schysst!

Sen tänkte jag byta från FL studio till något annat efter att ha kört det i 2år så kom med förslag!
För femtontusen kan du få ihop en ganska trevlig "studio" för ändamålet om du inte har något emot piratkopiering!
Inledningsvis vill jag VARMT rekommendera Ableton Live som mjukvara. Detta program används flitigt av exempelvis Deadmau5 och är mycket, mycket användbart om du frågar mig. Till detta måste du, som du förmodligen vet, ha en rad VST-synthar/effekter/etc vilka ofta inte är allt för svåra att få tag på på det fula viset. Är personligen inte jätteduktig på hårdvara i DJ-sammanhang men vet att du kommer förmodligen behöva ett stycke MIDI-klaviatur. Med din budget vill jag uppmana dig till att köpa en sådan av det maffigare slaget, man tackar alltid sig själv i slutändan för att tillandahålla bra utrustning (man klarar sig egentligen helt utan hårdvara om man bara ska producera men i min mening och förmodligen även många andras så underlättar det att äga lämplig hårdvara. Detta möjliggör och förenklar även liveframträdanden!). Till ableton finns även en anpassad pad/controller (se länk) som ytterligare förbättrar möjligheter för liveframträdanden. Åter igen - det är inte nödvändigt med hårdvara men det kan vara riktigt trevligt att äga.

http://www.youtube.com/watch?v=du-tt5tZimY
Citera
2012-04-09, 00:24
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OB-
För femtontusen kan du få ihop en ganska trevlig "studio" för ändamålet om du inte har något emot piratkopiering!
Inledningsvis vill jag VARMT rekommendera Ableton Live som mjukvara. Detta program används flitigt av exempelvis Deadmau5 och är mycket, mycket användbart om du frågar mig. Till detta måste du, som du förmodligen vet, ha en rad VST-synthar/effekter/etc vilka ofta inte är allt för svåra att få tag på på det fula viset. Är personligen inte jätteduktig på hårdvara i DJ-sammanhang men vet att du kommer förmodligen behöva ett stycke MIDI-klaviatur. Med din budget vill jag uppmana dig till att köpa en sådan av det maffigare slaget, man tackar alltid sig själv i slutändan för att tillandahålla bra utrustning (man klarar sig egentligen helt utan hårdvara om man bara ska producera men i min mening och förmodligen även många andras så underlättar det att äga lämplig hårdvara. Detta möjliggör och förenklar även liveframträdanden!). Till ableton finns även en anpassad pad/controller (se länk) som ytterligare förbättrar möjligheter för liveframträdanden. Åter igen - det är inte nödvändigt med hårdvara men det kan vara riktigt trevligt att äga.

http://www.youtube.com/watch?v=du-tt5tZimY

Då lutar det åt Ableton iallafall!, Japp ett MIDI-klaviatur skulle jag behöva! Finns det några schyssta orginal VST-synthar/effekter som följer med när man köper mjukvaran också eller? Samplepacks? eller lär man fixa allt sånt själv?
tack för svaret!
Citera
2012-04-09, 17:19
  #171
Medlem
Har kikat lite på thomann.de och funnit dessa grejjor som jag är sugen på att köpa!
Vad tycks?

M-Audio Axiom Pro 49 MIDI-klaviatur
KRK RP8 RoKit G2 Monitor
StudioRTA Creation Station Studiomöbel
+ FL studio eller Ableton.

Jag trivs bra med FL efter 2år fast vet inte om det skulle få lite mer fart på möjligheter/utvecklingen om jag byter till Ableton? Eller om jag håller fast vid FL för det är ju trotts allt han bakom spakarna som gör musiken...

Behöver ju även ett ljudkort men jag vet inte riktigt vad???
__________________
Senast redigerad av Beffsor 2012-04-09 kl. 17:34.
Citera
2012-04-11, 16:07
  #172
Medlem
Laertess avatar
Jag såg lite väl sent att det fanns en mer aktiv tråd i ämnet än den jag postade i så jag länkar till mitt inlägg här också.

https://www.flashback.org/p36753859#p36753859

Tacksam för all input!
Citera
2013-03-22, 17:44
  #173
Medlem
Tänkte spela in lite sång till datorn... vad behöver jag för mikrofon?
En lite mer budget som ger ett bra ljud skulle jag behöva!
Även ljudkort kan ni få tipsa om!
__________________
Senast redigerad av PringlesMannen 2013-03-22 kl. 17:46.
Citera
2013-06-12, 13:52
  #174
Medlem
dirtymacs avatar
Någon som har koll på zoom r-8? Undrar hur man byter format på inspelningen så att det ska spelas in som project istället för mastr? så man filerna inte spelas över


mvh
Citera
2013-06-14, 16:26
  #175
Medlem
Andre-Hs avatar
Om man akustikbehandlar rummet kommer det hjälpa stänga in ljudet så man inte stör grannarna?
Har sett en intressant högtalare som tyvär är svindyr
http://www.thomann.de/se/ks_digital_adm_20.htm
finns det någon billigare högtalare i samma klass ljudmässigt?
Kan man köpa bara en högtalare och mixa i mono?

Vilka hörlurar är bäst för mixning?
Finns det några hörlurar i klass med Sennheiser HD800 fast billigare?
Duger Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm till mixning eller måste man ha analytiska lurar?

Hur vet man om man har hörsel som duger?
Om man mixar väldigt mycket med bra grejjer kommer man få bättre öra för mixning?
Jag vill lixom köpa det bästa jag kan höra skillnad på dock inte för dyrt eller overkill.

Har aldrig någonsin lyssnat på ett par dyra/bra högtalare eller hörlurar men läst lite på vätet vad andra tycker, men de kanske har mycket bättre hörsel än mig. Jag har aldrig heller träffat någon med bra hörsel
Citera
2013-06-14, 23:46
  #176
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Om man akustikbehandlar rummet kommer det hjälpa stänga in ljudet så man inte stör grannarna?

Ja till viss del. Men att akustikbehandla för att det inte ska låta ut är en helt annat sak än att behandla för att det ska låta bra i rummet.
Men i princip så är låter det mindre ut ju mer du har i rummet, så länge det inte är något som ger mycket resonans ut.
En enkel grej för att minska basen är att sätta monitorena på kornformade spetsiga fötter. Ju mindre kontakt med golvet ju mindre dunkar det i husstommen

Ett misstag många verkar göra är att hänga upp massa tyg och andra slags absorbenter. De tar oftast bara i övre mellanregistret och resulterar i att det låter replokal. Dvs lite garderodmuggigt.
Satsa mer på diffusorer. Går att bygga världsklassdiffusorer själv för knappt några pengar alls. Men då får man snickra och pilla en del förstås.
__________________
Senast redigerad av 526 2013-06-14 kl. 23:49.
Citera
2014-08-24, 19:37
  #177
Medlem
horvalps avatar
Tjena!

Jag är ute efter en mikrofon till min PC som skall användas till framförallt sång och beatbox, men även inspelning av instrument. Har en budget på 1000:- kan lägga till nån slant extra om det är värt produkten.

Använder mig av FL studio så ett krav är att mikrofonen skall funka i programmet utan strul. Har hört att vissa USB-mikrofoner inte fungerar i FL, stämmer detta?

Tack på förhand mina kära vänner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback