Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-08-24, 17:34
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattin
Hur ser sambandet mellan Timmermansorden och Svenska Frimurare Orden ut? Kan man se Timmermansorden som högre grader till SFMO:s system? Finns det något samband? Jag undrar då jag hittat uppgifter på att åtminstone en person sitter i ledningen av både SFMO och Timmermansorden och de verkar vara väldigt lika organisationer.
Det finns inget samband, man kan inte se TO:s grader som högre än SFMO:s grader. Eftersom både är ordnar som bygger på kristen bekännelse (men i TO måsten man vara protestant), så finns det vissa överlappningar i medlemskap, och jag kan tänka mig att vissa personer oftare tar på sig uppdrag i ideella föreningar vilket kanske leder till att man är aktiv i två ordnar (och dessutom bostadsrättsföreningen och annat...). Inom SFMO kan alla få grad X, därutöver finns en grad för ämbetsmän i provinser och nationellt. Lite samma i TO; vad jag förstått kan alla få grad X medan grad XI och XII är förbehållen ämbetsmän.
  • TO är litet, bara en loge i Stockholm, som "alla" vill vara med i vilket gör att kön nu är längre än 14 år, samtidigt som man har krav på en maxålder vid inträde om 50 år. Man har en mycket sparsmakad antagning av nya. Legenderna kretsar kring Jesus fosterfar/bonuspappa, timmermannen Josef.
  • SFMO är utbredd i hela riket vilket betyder att den är uppbygd på ett annat sätt.
Citera
2024-01-30, 21:22
  #62
Medlem
Har kommit Timmermansorden något nära och flera gånger vistats i deras lokaler på Eriksbergsgatan.
Lokalerna är oerhört magnifika klassiskt inredda med hela väggarna dekorerade med budskap antingen om Jesus eller om hur livet skall levas, "rätt kurs mot höga mål" t.ex., vilket är oerhört väl värt att ta till sig.
Efter varje sammankomst serveras trerätters-middag med öl, vin och snaps, serverade av s.k. "tjänande bröder." Beträffande ritualer så är jag säker på att ett svärd är inblandat.

Alla medlemmar är klädda i frack och tror graden syns på en dekoration på fracken.
__________________
Senast redigerad av himmelochhav 2024-01-30 kl. 21:25. Anledning: Informationstillägg
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback