Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-01-16, 04:35
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Med risk för att få stryk:

Jag har slängt ut OS X från min MBP och kör bara Windows 7. På jobbet har jag en iMac som jag har både OS X och Windows 7 på, jag har nog inte bootat in i OS X mer än någon enstaka gång sedan jag installerade Windows 7.

Nu tycker jag inte att Windows 7 är så oerhört mycket bättre än OS X, men jag får viss funktionalitet där som jag saknar i OS X och det är tillräckligt, för jag tycker i ärlighetens namn inte att skillnaden är så överväldigande när det gäller resten.

Visst, det är klart att det finns skillnader, men tittar jag på hur jag jobbar så är det i huvudsak några saker jag behöver: en webbläsare, en ssh-klient och en schysst texteditor, alla de sakerna finns i såväl Windows 7 som i OS X, så det gör mig egentligen detsamma vad jag kör. Övriga saker, exempelvis hur dockan fungerar (bättre i Win 7 om ni frågar mig) eller hur dashlets fungerar (sämre i Win 7 enligt mig) tycker jag helt enkelt inte spelar så stor roll längre.

XP (eller Vista för den delen) skulle jag aldrig få för mig att installera när Windows 7 finns tillgängligt. Jag har inte hunnit jobba så mycket i Windows 7, men intrycket hittills är att det är det bästa Microsoft har gjort på bra länge (och då har jag varit med ända sedan Programhanterarens tid).

Kan väl också tillägga att jag kör OS X på ett par datorer hemma som är rena hemdatorer och där har jag inte för avsikt att byta ut det.


Hur gör jag ens för att skapa en pc miljö i min mcpro?
jag är helt okunnig vad gäller datorer

vilka program behöver jag ha mm. ??
Citera
2013-02-12, 18:37
  #50
Medlem
Littons avatar
Testade Windows 7 någon minut under Fusion. Win 7 tog dubbelt mer systemresurser än XP, så Win 7 åkte ut direkt. Med Fusion behöver man enbart en bakomliggande värd för att köra windows-program. Tyvärr avtar stödet för XP och snart blir Win 7 ett krav.
Citera
2013-02-22, 01:57
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Testade Windows 7 någon minut under Fusion. Win 7 tog dubbelt mer systemresurser än XP, så Win 7 åkte ut direkt. Med Fusion behöver man enbart en bakomliggande värd för att köra windows-program. Tyvärr avtar stödet för XP och snart blir Win 7 ett krav.

Intressant, vet du när det kravet kommer att ske?
Jag sitter på en Macbook Pro och har just installerat Fusion eftersom jag behöver Windowsmiljö till ETT enda program som jag behöver. Funderade just på vad som är bäst för mig, XP eller Win7. Hoppas kunna få några råd här.

Ska som sagt endast använda ett program som i sig inte är så krävande. Ska inte göra någon annan skit i Windows och vill såklart att det systemet som jag installerar ska vara så lite krävande samt så snabbt som det bara går. Bör jag då satsa på XP eller Win7? Vilket av dessa är minst krävande för processorn, minnen m.m?
Citera
2013-02-22, 02:58
  #52
Medlem
NiV3Rts avatar
Windows 7 är i mitt tycke så pass bra att iaf jag kommer att fundera både en och två gånger ifall jag ska välja en mac eller inte nästa gång jag köper en laptop. Jag hade en Macbook Pro som jag tyvärr olyckligt råkade tappa för ett tag sen. Jag fick då damma av min numera 7 år gamla Asus a6ja och installera Windows 7 på den. Det fungerar okej i mitt tycke. Jag har kommit till instikt över att jag använder samma program i både osx och windows så OS spelar egentligen inte så stor roll i dagsläget
Citera
2013-03-23, 15:40
  #53
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinters
Intressant, vet du när det kravet kommer att ske?
Jag sitter på en Macbook Pro och har just installerat Fusion eftersom jag behöver Windowsmiljö till ETT enda program som jag behöver. Funderade just på vad som är bäst för mig, XP eller Win7. Hoppas kunna få några råd här.

Ska som sagt endast använda ett program som i sig inte är så krävande. Ska inte göra någon annan skit i Windows och vill såklart att det systemet som jag installerar ska vara så lite krävande samt så snabbt som det bara går. Bör jag då satsa på XP eller Win7? Vilket av dessa är minst krävande för processorn, minnen m.m?
Jag ser ingen anledning att använda Win 7, om du enbart behöver en värdmiljö för ett program (förutsatt att programmet i fråga inte kräver Win 7). Men om det enbart är ett enda program så kan du även pröva att installer det med CrossOver istället för Fusion + Windows.
http://www.codeweavers.com/products/
Citera
2013-03-27, 12:20
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Jag ser ingen anledning att använda Win 7, om du enbart behöver en värdmiljö för ett program (förutsatt att programmet i fråga inte kräver Win 7). Men om det enbart är ett enda program så kan du även pröva att installer det med CrossOver istället för Fusion + Windows.
http://www.codeweavers.com/products/

Valde att köra Fusion och XP. CrossOver är ett bra alternativ men det program jag vill köra stöds inte i CrossOver. I alla fall inte den version som jag vill köra.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback