Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2004-02-29, 11:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortimer
Om dom nu vill ha grupper med egen styrning och ideologi så är risken att det kommer att se ut som det gör idag fast med samhällen istället för länder. Kanske i lite mindre skala visserligen men ändå.

det var ungefär det jag ville säga (vissa välfärdsgrupper, vissa nattväktarstatsgrupper, osv) men jag tycker personligen inte det är ett särskillt bra argument mot libertarianismen, dels för att om libertarianismen accepteras/införs är det för att människor föredrar den, varför skulle de då vilja sluta sig till anra samhällen? dels därför att detta resonemang isåfall drabbar alla icke-totalitära ideologier. lite konsekvent måste man vara
Citera
2004-02-29, 11:34
  #26
Medlem
Mortimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
det var ungefär det jag ville säga (vissa välfärdsgrupper, vissa nattväktarstatsgrupper, osv) men jag tycker personligen inte det är ett särskillt bra argument mot libertarianismen, dels för att om libertarianismen accepteras/införs är det för att människor föredrar den, varför skulle de då vilja sluta sig till anra samhällen? dels därför att detta resonemang isåfall drabbar alla icke-totalitära ideologier. lite konsekvent måste man vara

Ser din poäng men även om libertarianism införs så är jag skeptisk till att alla människor vill ha den. Alla icke-totaliära grupper drabbas inte utav detta resonemang utan enbar de som förespråkar frihet i den omfattningen som libertarianismen gör. Nyliberalismen vill t ex ha en starkare stat än vad libertarianismen vill vilket innebär en starkare central makt och ett påtvingat ekonomiskt system (kapitalism).

Det var kanske inget bra motargument ändå.

Edit: Förtydligande. Ett nattväktarstat av nyliberalistiskt snitt har lagar baserade på "frihet i den mån att jag inte inkräktar på andra individers frihet". För att andra ideologier ska kunna fungera som dom vill i en nattväktarstat så måste dom många gånger bryta mot denna lag.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback