Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-27, 20:08
  #193
Medlem
styyvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00nym
Efter en hel del googlande och många recensioner så har jag för tillfället två kandidater jag funderar på. Den första är Ibanez TSA15H, med rör och 15w, dock inte två kanaler men istället en +6db switch samt en inbyggd tubescreamer. Eftersom jag ofta spelar lead så är boosten varmt välkommen. Det som dock drar ner min inställning är att jag på en del håll läst att den faktiskt inte är så högljudd, vilket är själva anledningen att jag skaffar en ny... (289€ från thomann, enbart stärkare)

Den andra är en Bugera V55HD som jag antar bör vara riktigt högljudd, iaf kraftig nog för ett rejält kabinett (sugen på något i stil 2x12, borde räcka). Det som gör mig delad är att många som har recenserat och skrivit om sin egen är att de som gillar metal borde leta vidare, samtidigt som jag sett en del videos på tuben som visar motsatsen... (345€ inkl footswitch, thomann)

Båda har utgång för dubbla högtalare @ 16, 8 och 4ohm

Har du aldrig funderat på att köpa begagnat?
Citera
2015-01-28, 21:01
  #194
Medlem
Begagnat går alldeles utmärkt. Jag har dock ganska dålig koll på vilka märken som har vilka sound och tekniskt mumbo jumbo. Kan du rekommendera några specifika modeller/märken etc man borde hålla utkik efter?
Citera
2015-02-16, 02:28
  #195
Medlem
Finns min drömstärkare?

Jag skulle vilja ha en förstärkare med följande egenskaper:

- reverb inbyggt. Gärna fjäder.
- 2 kanaler/en Clean en dist
- inte alltför högt watt-antal, för att kunna pusha stärkarn utan att vara alltför högljudd.

Jag vill lira blues och rock.
Combo lr topp kvittar.
Citera
2015-04-18, 13:12
  #196
Medlem
Kort svar, ja!

Sedan beror det på vad det får kosta.
Under 4 000 finns t ex Bugera V22 (med digital reverb). Kan inte uttala mig om hur den låter.
Litet dyrare är Laney VC15, även den med digital reverb.

Har själv en Laney VC30 med fjäderreverb. Låter bra och ger ett Vox AC30-liknande chime på den rena kanalen och bra överstyrt ljud på Drive-kanalen. Kräver, som alltid, litet påställ för att låta riktigt bra.
Om du inte behöver kanalomkoppling kan Vox AC15 vara ett alternativ.

Klas
Citera
2016-03-02, 10:05
  #197
Medlem
staggeros avatar
En begagnad Marshall jcm 900 dual high gain reverb. Finns med 50w och kan tas ner till 25 watt.
bra byggd och pålitlig stärkare, ca 3000kr.

om man har runt 5000 över hittar man fina marshall combos och toppar, men håll dig till jmp, jcm 800-900 och DSL så är du safe.
Vill man ha en grym topp som kostar ingenting typ och gillar soldano och lite mer modern highgain så rekommenderar jag Jet City Amplification, väldigt välbyggda så man får en hel del kvalité för pengarna
__________________
Senast redigerad av staggero 2016-03-02 kl. 10:09.
Citera
2017-03-15, 18:39
  #198
Medlem
berlinlondons avatar
Hej!

Har en Laney VC30 (gitarrförstärkare) som krånglar lite. Efter att jag spelat någon eller några minuter så försvinner ljudet och återkommer ibland ganska snabbt, ibland efter någon minut. Någon som kan ha en aning om vad det handlar om? I övrigt låter stärkaren bra och har inget knaster eller fräsande ljud som stör... Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2017-03-16, 23:02
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
Hej!

Har en Laney VC30 (gitarrförstärkare) som krånglar lite. Efter att jag spelat någon eller några minuter så försvinner ljudet och återkommer ibland ganska snabbt, ibland efter någon minut. Någon som kan ha en aning om vad det handlar om? I övrigt låter stärkaren bra och har inget knaster eller fräsande ljud som stör... Mycket tacksam för hjälp!

Det skulle kunna vara oxidation på potarna (har haft det på min VC30). Kan även vara någon lödning som spökar. Kan vara bäst att lämna in den till en tekniker.
Citera
2017-04-25, 21:03
  #200
Medlem
sonicyouthzs avatar
funderar på köpa en ny förstärkare. Har en Peavey bandit 112. Rätt stor kombo, men tänkte eventuellt sälja den eller lämna den på replokal. Så vill köpa en liten förstärkare som inte tar så mycket plats till min lilla lyhörda lägenhet.
Citera
2017-04-26, 19:50
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
funderar på köpa en ny förstärkare. Har en Peavey bandit 112. Rätt stor kombo, men tänkte eventuellt sälja den eller lämna den på replokal. Så vill köpa en liten förstärkare som inte tar så mycket plats till min lilla lyhörda lägenhet.

I lägenhet passar det tyvärr inte med rör. Det finns ett antal olika digitala stärkare med inbyggda effekter och stärkaremulering. T ex Vox VX, VT och AD15VT, varav de två sistnämnda borde gå att hitta till bra pris begagnade. Det finns även Roland-kuber i olika modeller, t ex Microcube.
Varför inte lyssna med en lokal musikhandlare och höra om de kan byta in Banditen om du köper en ny mindre stärkare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback