Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-15, 23:17
  #493
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahou
Villarreal utan (deras två bästa spelare) Senna och Cazorla, ett Bayern med sådana otroliga humörsvängningar de har just nu? Men visst, det får man spekulera i.

Porto var inte alls dåliga i dag, men fick nu anfalla mot ett samlat, lugnt United som försvarade som ett lag. Tappade dessutom sin kapten med en potentiellt svår knäskada tidigt. I första matchen såg United smått chockat ut och såg knappt ut att försöka försvara som ett lag. Som att möta två olika lag.

Ja det är klart, spekulera "om och men" kan man alltid göra men jag tycker iallafall inte Manchester imponerade direkt i någon av matcherna och ska vara glada att de inte fick svårare motstånd. Det positiva var försvaret på bortaplan. De kommer dock säkerligen höja sig mot Arsenal.
2009-04-15, 23:18
  #494
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Nä det är klart, Barca har inte ställts på prov än. De KROSSADE ju bara franska och tyska mästarna och blir hyllade runt om i Europa som ett av tidernas bästa lag. Svenska spels ytterst respekterade tipsexpert sade nyss i deras webb-teve-program att det Barcelonalag vi ser i år är det bästa klubblag som någonsin funnits. Notera:någonsin. Men han är kanske enögd, objektiv tipsexpert som han är. Barca är garanterat det bästa laget i Europa iaf och det vore lite tragiskt för fotbollen om man inte fick ta och vinna CL. Medge det.

Ja, jag känner att jag måste erkänna... För det första så skrev jag aldrig att de inte ställts på prov, men jag tycker frågan åtminstone borde funderas över, även av dig.

Det som du berättar att Svenska spels ytterst respekterade expert skriver ser jag som konstigt. Faktum är att fotboll alltid går ut på att vinna. Skulle Barcelona nu åka ut mot Chelsea, vilket är fullt möjligt, eller förlora finalen och därmed "bara" vinna spanska ligan. Hur ska man då kunna se dem som det bästa laget någonsin? Hur ska det kunna jämföras med exempelvis en trippel från United 99 eller dubbeln förra året. Eller varför inte med Barcelonas dubbel för ett par år sedan. Jag förstår hur du och experten tänker men tycker ni glömmer bort att välspelande lag inte är värt så otroligt mycket om inte de tyngsta titlarna bärgas. Skulle Barcelona däremot ta hem det hela är jag benägen att ändra min syn på det hela.
2009-04-15, 23:20
  #495
Medlem
Mahous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Barca är garanterat det bästa laget i Europa iaf och det vore lite tragiskt för fotbollen om man inte fick ta och vinna CL. Medge det.
Barca kan mycket väl vara det bästa klubblag jag sett under min levnadstid. Offensivt. (Så länge Valdes står i mål finns det alltid en position som går att förbättra.)

Att kalla det tragiskt kan jag inte säga. Det finns inga matcher på papperet, allt ska spelas. I en liga spelar du närmare 40 matcher och ska hålla en jämn nivå över ett helt år. Du har råd med en svacka eller två och kan ändå vinna. CL är mer straffande om du har en downperiod/skador i april/maj. Och eftersom varje utslagsomgång är enbart två matcher öppnar det för betydligt mer taktiskt rävspel. Olika lag passar varandra olika bra, och så vidare och så vidare. I CL har inte nödvändigtvis det offensivt starkaste laget de bästa möjligheterna, i mina ögon har det mångsidigaste laget de bästa möjligheterna.

Min poäng är att det vore mer "tragiskt" om de inte vann ligan. Tycker att den mäter ett lags styrka över en hel säsong på ett mycket bättre sätt.
__________________
Senast redigerad av Mahou 2009-04-15 kl. 23:22.
2009-04-15, 23:22
  #496
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Uppenbarligen är de så pass bra att de nästan slog ut det så superduperaktiga Man Unitedlaget i åttondelen förra året. Barca la satsen i nyllet på dem lite noncharlant och hade 4-0 efter 40 minuter. Lyon är ett bra lag.

Som dock har tappat mer och mer de senaste åren.
2009-04-15, 23:23
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Som dock har tappat mer och mer de senaste åren.
Men som dock inte tappat någon tongivande spelare jämfört med laget United hade problem mot förra året.
2009-04-15, 23:24
  #498
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Nä det är klart, Barca har inte ställts på prov än. De KROSSADE ju bara franska och tyska mästarna och blir hyllade runt om i Europa som ett av tidernas bästa lag. Svenska spels ytterst respekterade tipsexpert sade nyss i deras webb-teve-program att det Barcelonalag vi ser i år är det bästa klubblag som någonsin funnits. Notera:någonsin. Men han är kanske enögd, objektiv tipsexpert som han är. Barca är garanterat det bästa laget i Europa iaf och det vore lite tragiskt för fotbollen om man inte fick ta och vinna CL. Medge det.

Ett skadskjutet Bayern & Lyon är ändå en okej lottning. De kunde fått både enklare & tuffare motstånd. Framförallt så har de ju inte mött några riktigt försvarskickliga lag än.

Vi kan väl låta turneringen spelas klart innan vi avgör vad som är tragiskt eller inte. Om de inte presterar över 2 matcher mot Chelsea så är de inte värda att vinna semin, så enkelt är det. Oavsett om Messi kan trixa bollen 100 gånger på hälen.

Om de var så fruktansvärt bra så skulle de ju vara mer än 6 poäng framför ett Real som blev grundligt förnedrat av ett lag som åkte ut igår.


Du börjar ju bli som kenta....

Btw, nu hoppas jag att Barca tar det.
2009-04-15, 23:24
  #499
Medlem
Simaõs avatar
Om Barca blir totalstoppade av Chelseas fysiska försvarsinriktning ligger väl tragedin i att teknisk anfallsfotboll på sin absoluta topp fortfarande alltid förlorar mot stark samordnad defensiv. Att få det bekräftat vore en förlust för fotbollen i sig, iallafall för de som gillar offensiv fotboll och teknik..
2009-04-15, 23:27
  #500
Medlem
Men om då Barca är så himla bra som alla vill ha det till så borde de ju i så fall ganska lätt kunna luckra upp Chelseas försvar...svårare kan det ju inte vara....vi får vänta o se!!
2009-04-15, 23:28
  #501
Medlem
SweTechs avatar
Då tar vi och låser.

Grattis till Barca, Chelsea, Arsenal och Manchester United.

//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback