Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-05, 20:11
  #13
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Har googlat som satan men inte funnit så jag väder mig till det forum som vet mest, dvs, flashback. Vad är ett normalt CDT? Jag hittade att 1.0-1.6 eller nåt var normalt? Mitt senaste var i alla fall 1.4, anses det normalt?
'
BIMP
2012-10-06, 11:57
  #14
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
En allmän reflektion kring den här tråden: man ska inte överdramatisera blodproverna. De 4-5 så kallade biokemiska markörer som används är ett mycket grovt sållningsverktyg:

- De ger ofta falskt positivt svar för folk som är nykterister.
- De ger ofta falskt negativt svar för folk som är alkoholister.

En benhandlande läkare kan alltså inte enbart utifrån blodprovet säga sig ha "bevis" för att man krökar. Provsvaren ger bara en indikation på att man möjligen krökar mer än vad man borde, men det kan finnas många andra anledningar till onormala levervärden.

Provsvaren används därför bara som ett komplement till annan alkoholdiagnostik. Framför allt används de som positiv uppmuntran när det redan finns en bra patient-läkarrelation, och båda arbetar på att minska patientens missbruk: "Vad duktigt du är - dina levervärden har redan förbättrats markant."
Nu antar jag att du pratar om CDT, B-pEth ska visst vara jävligt precist. CDT är ju ganska lätt att slinka undan om man inte dricker en vinare om dan eller motsvarande etanolmängd av annan sort. Kanske du har koll på hur ett CDT på 1.4 anses av vården? Det var mitt sista provsvar, nämlich.
Jag vet att jag tjatar, men det vore intressant att veta
2012-10-06, 18:59
  #15
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Nu antar jag att du pratar om CDT, B-pEth ska visst vara jävligt precist. CDT är ju ganska lätt att slinka undan om man inte dricker en vinare om dan eller motsvarande etanolmängd av annan sort. Kanske du har koll på hur ett CDT på 1.4 anses av vården? Det var mitt sista provsvar, nämlich.
Jag vet att jag tjatar, men det vore intressant att veta

Tjata på du... det brukar jag själv göra när jag är osäker och behöver hjälp...

Nå, CDT på 1.4 är tyvärr en solklar varningsklocka. Som du nämner är det ett vingligt värde som kan ge mycket överraskande resultat, men ett värde på 1.4 motsvarar 4 starköl per dygn de senaste 2 veckorna, givet att du i alla andra avseenden är en fullt normal och fullt frisk person.

Eftersom CDT är ett så pass trubbigt och osäkert värde kompletteras det alltid med ett allvarligt samtal och en bra läkare utesluter inte att det kan finnas andra orsaker till värdet.

Om du har en alkoholproblematik som är känd för läkaren bör han vid värden över 1.2 föreslå en ny mätning efter 4 veckor. Det räcker mer än väl för att sänka CDT (om du inte krökar under den tiden förstås.)
2012-10-17, 06:18
  #16
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
Tjata på du... det brukar jag själv göra när jag är osäker och behöver hjälp...

Nå, CDT på 1.4 är tyvärr en solklar varningsklocka. Som du nämner är det ett vingligt värde som kan ge mycket överraskande resultat, men ett värde på 1.4 motsvarar 4 starköl per dygn de senaste 2 veckorna, givet att du i alla andra avseenden är en fullt normal och fullt frisk person.

Eftersom CDT är ett så pass trubbigt och osäkert värde kompletteras det alltid med ett allvarligt samtal och en bra läkare utesluter inte att det kan finnas andra orsaker till värdet.

Om du har en alkoholproblematik som är känd för läkaren bör han vid värden över 1.2 föreslå en ny mätning efter 4 veckor. Det räcker mer än väl för att sänka CDT (om du inte krökar under den tiden förstås.)
EN fylla under dessa 4 veckor borde ju inte göra någon skillnad? Det säger dom ju själv, "helgdrickande ger inte upphov till höjt CDT, du måste ha druckit oftare, är ju nåt dom rabblar ofta" och sen, om man tex spritar öppna sår med 85%-ig handsprit, det borde ju också påverka i samanhanget, eller?
2012-10-18, 20:55
  #17
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
EN fylla under dessa 4 veckor borde ju inte göra någon skillnad? Det säger dom ju själv, "helgdrickande ger inte upphov till höjt CDT, du måste ha druckit oftare, är ju nåt dom rabblar ofta" och sen, om man tex spritar öppna sår med 85%-ig handsprit, det borde ju också påverka i samanhanget, eller?

Har du någon gång varit nere under 1 i CDT-värde? Man kan inte utesluta att du "normalt" - utan alkohol - har ett högt värde. (Det är i och för sig inte heller bra utan borde utredas vidare.)
2012-11-29, 20:39
  #18
Medlem
IamIs avatar
Kan ju tillägga att nog fan syndes de på blodprovet efter ca 1 ½ vecka att jag hade tagit en fylla...
2012-11-29, 20:52
  #19
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamI
Kan ju tillägga att nog fan syndes de på blodprovet efter ca 1 ½ vecka att jag hade tagit en fylla...
Ja, klart det syns, men sen är det en fråga om man spräcker mätaren eller bara visar på att man intagit alkohol. Jag tog leverprover (pga levertoxisk medicin) och sa åt läkaren att jag varit på firmafest dagen före, sen kom han in och sa att värdena var otroligt bra med tanke på att jag festat dagen före. man ska bara akta sig för att komma upp i ett CDT över 2.0, b-pEth är värre, för det kan man , som sagt inte ljuga bort med annat(typ läkemedel) det påvisar bara etanol. Ja, fy fan, storebror ser dig :@
2013-07-21, 20:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamI
Kan ju tillägga att nog fan syndes de på blodprovet efter ca 1 ½ vecka att jag hade tagit en fylla...

Kan bara hålla med. Man bruka säga att alkoholmarkörena GT och CDT får normalvärde efter 2-6
veckor om man inte dricker någon alkohol. Cdt har en halveringstid på 14 dagar och kan se spår av
för mycket drickande i upp till 6 veckor. Gt har en halveringstid på 21 dagar och kan se spår av för
mycket drickande i upp till 9 veckor , dvs om man dricker extremt mycket under en längre tid .
2015-12-02, 12:45
  #21
Medlem
Så en fråga på detta ämne,
Jag drack en flaska vin igår.
Jag ska lämna blodprov på en körkortsmottagning om 16 dagar. Kommer detta synas tror ni ?
2015-12-02, 12:54
  #22
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) (FAQ om drogtestning) ALLA frågor om drogtest! /låst
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback