Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 07:46
  #1477
Medlem
thomashawks avatar
Citat:
“Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect, as well as for the star. Human beings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterious tune, intoned in the distance by an invisible piper.” ― Albert Einstein
Detsamma sa Isaac Newton även om han var kristen till sin last och uppväxt. Likaså säger moderna neuroscientists och teoretiska fysiker.

En mycket lång rad av både hjärnforskare och fysiker, inklusive kvantfysiker, har slagit fast att fri vilja inte är möjligt.
Eventuell äkta intrinsikal slump på atomnivå förändrar inte saken, och även hela universum vore en äkta slumpgenerator från av inga orsaker så vore det i så fall ändå inte på millimetern mer möjligt att få fri vilja ut ur även det.

Oavsett om det är mjuk eller hård determinism eller slump som styr så kan inte fri vilja vara möjligt. Att Laplaces demon inte exakt kan beräkna framtiden beror på att även minimala förändringar på atomnivå genom butterflyeffekten via kaos kan leda upp till andra framtida utfall än vad demonen först förmådde sig att beräkna korrekt.

Det är först om vi kommer ner till monism och väljer sidan att inget fysiskt styr oss utan att det är vi som genom våra sinnen gestaltar verkligheten och skapar existensen som fri vilja kan finnas.
Citera
Igår, 08:20
  #1478
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomashawk
Det behövs inga professorer för att förstå att om du kommer i exakt samma position som du var i när du slog tex flugan på en vägg så kommer du att slå den igen av exakt samma orsaker som du slog flugan första gången,
Såklart givet att du var exakt du och att flugan satt på väggen av samma orsaker. Det finns inget att diskutera om vi ska tro på universums lagar.
Du har helt fel enligt kvantfysik, men det är klart att du inte har någon koll på sånt, du är ju inte någon fysikprofessor, eller hur?
Citera
Igår, 09:01
  #1479
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du har helt fel enligt kvantfysik, men det är klart att du inte har någon koll på sånt, du är ju inte någon fysikprofessor, eller hur?
Likt allmänna relativitetsteorin ska kunna förenas med kvantmekanikens lagar, så vill många att ett enda begrepp ska kunna användas på allting.

Det är en lingvistisk förvirring helt enkelt. Inget annat.

Jag är försiktig och ger mig inte in som sakkunnig om detaljer, men en sak tror jag är sant.
Det är att kunskap och erfarenhet gör att man kan leva längre.

Jag styr över framtiden och undviker att klanta mig som i tex extrema exemplet i länken nedan. 😆
(FB) 17-årig rappare skjuter sig själv i huvudet av misstag under livestream

Jag ser det som en form av autonomi och bryr mig inte vad andra tycker om denna saken. Det är min fria vilja som ingen kan ta i från mig som sanning.
Citera
Igår, 09:02
  #1480
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det var väl osnällt att påpeka detta?
Han hade ju, vad jag förstår av hans resonemang i alla fall, ingen möjlighet att göra något annat än det han just gjorde om man tar hänsyn till alla variabler i universum
Vilket han säkert har gjort.
Du har en poäng
Citera
Igår, 09:10
  #1481
Medlem
Smekarn87s avatar
I grund och botten handlar det om naturen förbjuder oss att studera orsakssamband billigare än att låta dem spela ut. Du behöver exempelvis mer energi än det finns i hela universum för att på en av dagens pc-maskiner spela schack perfekt vilket då hade kunnat kallas ett deterministiskt spel.
Citera
Igår, 09:46
  #1482
Moderator
Psilosophers avatar
Tråd [Slump och fri vilja - Tankeexperiment] infogad
/Moderator
Citera
Igår, 12:44
  #1483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du har helt fel enligt kvantfysik, men det är klart att du inte har någon koll på sånt, du är ju inte någon fysikprofessor, eller hur?
Du som uppenbarligen är mer påläst, vad säger kvantfysiken om scenariot med flugan på väggen?
Citera
Igår, 12:57
  #1484
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roachboy
Du som uppenbarligen är mer påläst, vad säger kvantfysiken om scenariot med flugan på väggen?

Jag är mindre påläst, så jag undrar vad som är din koppling mellan dem som jag inte ser. Mina tidigare inlägg förklarar min nuvarande tanke.
Citera
Igår, 22:26
  #1485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomashawk
Osäkerhetsprincipen bygger på att människor inte med säkerhet och samtidigt kan veta atomers lägen och spinn.
Kvantfluktuationer handlar om sannolikheter vars processer till att de uppstår vi inte kan veta.

Utan fri vilja kan vi inte veta om vi har fri vilja eller inte och egentligen inte veta något alls mer än vad våra sinnen förnimmer.
Osäkerhetsprincipen följer av att vedertagna modeller beskriver världen som att det finns en inbyggd onoggrannhet på mikroskopisk nivå. Alltså ingenting som har med vad vi inte kan mäta utan behövs för att förklara det vi faktiskt kan mäta. Naturligtvis inte lätt att veta om man spekulerar utan att kunna något om fysik.
Citera
Idag, 06:11
  #1486
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Osäkerhetsprincipen följer av att vedertagna modeller beskriver världen som att det finns en inbyggd onoggrannhet på mikroskopisk nivå. Alltså ingenting som har med vad vi inte kan mäta utan behövs för att förklara det vi faktiskt kan mäta. Naturligtvis inte lätt att veta om man spekulerar utan att kunna något om fysik.
Klassisk fysik, kvantfysik, metafysik. Filosofi kan inte förena dessa och där är hela problemet som många här missar.

Men förklarar man detta pedagogiskt här så drunknar detta snabbt i denna megatråden.

Jag har iallafall lyckats lära mig separera äpplen med päron och är ett måste för att kunna lyckas ta till sig frågan. Sedan kan man tänka befriande insiktsfullt.
Citera
Idag, 06:35
  #1487
Medlem
Redoxreaktions avatar
Life is scripted. Nothing is real in this world

Den gode Benedictine. Han arbetade som lärare men stod inte ut med att bidra till samhällscharaden, så han har omskolat sig på lantbruksskola istället nu. Och han bor i Afrika, där det är knapert att försörja sig. Jämför med dessa as till "vetenskapsmän" som sitter och ljuger för att bli omtyckta av pöbeln.
Citera
Idag, 12:58
  #1488
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roachboy
Hur kan man samtidigt säga att våra val är kausalt bestämda och mena att man agerar utifrån egen önskan?

Det är olika sätt att säga samma sak.

En frivillig handling blir inte mindre kausal bara för att den är frivillig.

Frivillig betyder bara att vi projicerar ansvar på den som utfört handlingen.

Så "fri vilja" är en social modell medan kausalitet är en fysisk modell.

Verkligheten är densamma.

Observera att jag INTE pratar om libertariansk fri vilja som är en filosofisk fantasi.

Jag pratar om den enda fria viljan som existerar. Den som utgår ifrån sociala interaktioner och som i princip är synonym med personligt ansvar. Den vi pratar om när vi säger att en handling är frivillig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback