Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-18, 02:17
  #1
Medlem
Hejsan
Har fått en astokig ide om att bygge en inombordsmotor i en plasteka, ja ja vet ja e dum i huvet o den kommer sjunka, men nog om det, undrar lite vad ja ska ha får motor, min första tanke va typ en volvob21 förgasarmotor med automatlåda, men farsan tror den bli för tung, men en liten skitmotor typ micra eller corsa kanske funkar, då blir drivningen lite svårare o fixa dock.
Nån som har nåt annat förslag?
Citera
2009-07-18, 03:17
  #2
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amenvafando
Hejsan
Har fått en astokig ide om att bygge en inombordsmotor i en plasteka, ja ja vet ja e dum i huvet o den kommer sjunka, men nog om det, undrar lite vad ja ska ha får motor, min första tanke va typ en volvob21 förgasarmotor med automatlåda, men farsan tror den bli för tung, men en liten skitmotor typ micra eller corsa kanske funkar, då blir drivningen lite svårare o fixa dock.
Nån som har nåt annat förslag?

Rent spontant föreslår jag dig att ta en lite större båt, säg en 6-8 mannars, metall.
Slänga i en volvo 940motor, alltså en b230ft, såklart med automat, chippar du den får du runt 215hk. Det borde räcka för att få iväg din båt en bra bit.

Drivlinan löser du som så att du helt sonika svetsar på en propeller på kardanaxeln och kör ner skiten i vattnet
Citera
2009-07-18, 12:45
  #3
Medlem
galen_indies avatar
Min första tanke är att ta en motor med standardkonstruktion, dvs inte framhjulsdrivet. Känns som det blir bättre balanserad vikt, och enklare konstruktion. (kardan ner i vattnet, iprincip)

Dock tror jag att det vore enklare med en piggare mcmotor, 4takt.
Citera
2009-07-18, 13:00
  #4
Medlem
BesserWissers avatar
Varför ska du ha automatlåda? De har man väl inte på båtar?
Man har väl backslag?
Citera
2009-07-18, 13:45
  #5
Medlem
sprithitlers avatar
Automatlåda känns väl onödigt, en automatlåda stjäl en massa kraft. Om du behöver växla ned varvtalet av någon anledning så är det väl rimligt med en manuell låda, men annars är det väl rimligt med ett backslag helt enkelt.
Hur tänkte du lösa kylningen av motorn utan fartvindsavkylning?
Citera
2009-07-18, 14:23
  #6
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Automatlåda känns väl onödigt, en automatlåda stjäl en massa kraft. Om du behöver växla ned varvtalet av någon anledning så är det väl rimligt med en manuell låda, men annars är det väl rimligt med ett backslag helt enkelt.
Hur tänkte du lösa kylningen av motorn utan fartvindsavkylning?
Kan man ju ta genom vattnet, men sen är det väl så att motorn kanske inte är helt glad för saltvattenkylning? eller jag vet inte. Jag vet bara att volvos rödblockare figurerar i många båtar, även under namnet Penta med mindre skillnader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback