Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-12, 20:13
  #121
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Nej, väldigt få fyllskallar som pissat på strömskenan och dött.
Siffran är typ...0.
och du dör inte av att röra strömskenan. Du får en rejäl jävla smäll, handen slås ifrån strömskenan och du får ont som innåthelvete.
Du dör dock inte.
Däremot stämmer det i så fall nog att de fyllbultar som pinkat på strömskenan inte gör det igen. Inte så kul att känna på att man får en rejäl jävla smäll när kuken slås bort från strömskenen och att man sedan får ont så innåthelvete...
Citera
2009-10-12, 21:04
  #122
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Däremot stämmer det i så fall nog att de fyllbultar som pinkat på strömskenan inte gör det igen. Inte så kul att känna på att man får en rejäl jävla smäll när kuken slås bort från strömskenen och att man sedan får ont så innåthelvete...

Det är inte kuken som slår mot strömskenan utan pisstrålen. Såg ett fall i slussen 1983 när en lirare gick ner och skulle slå en båge. Han dog.
Citera
2009-10-12, 22:21
  #123
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Det är inte kuken som slår mot strömskenan utan pisstrålen. Såg ett fall i slussen 1983 när en lirare gick ner och skulle slå en båge. Han dog.

Kan knappast stämma!
På Mythbuster har dem testat denna myt noga ,i inget fall fick dem pisstrålen att leda ström ,orsaken var att strålen består av en massa avbrott ,så strömmen leds inte ,dem testade den på en 600V el skena.
Citera
2009-10-12, 22:41
  #124
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Det är inte kuken som slår mot strömskenan utan pisstrålen.
För dig kanske...
Citera
2009-10-12, 23:12
  #125
Medlem
Demitris avatar
Det var folk nere på spåret, troligtvis UE:are eller målare.
Det var väktare och tunnelbane snutar överallt.
Citera
2009-10-14, 03:09
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan knappast stämma!
På Mythbuster har dem testat denna myt noga ,i inget fall fick dem pisstrålen att leda ström ,orsaken var att strålen består av en massa avbrott ,så strömmen leds inte ,dem testade den på en 600V el skena.
Fel, de kom fram till att deras testdocka inte hade tillräckligt tjock stråle. Att applicera mythbusters otroligt vetenskapliga undersökningar på verkligheten funkar inte riktigt alltid.
Citera
2009-10-15, 03:40
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan knappast stämma!
På Mythbuster har dem testat denna myt noga ,i inget fall fick dem pisstrålen att leda ström ,orsaken var att strålen består av en massa avbrott ,så strömmen leds inte ,dem testade den på en 600V el skena.
För i helvete! Sluta upp med att skriva dem. förbannade korkade retard.
Citera
2009-10-15, 18:54
  #128
Medlem
Tranquility Bass avatar
Står lite om det hela i slutet på detta blogginlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.
Alltså, det var en vagn mindre än vanligt; kan det iofs ha varit hela vägen även om det är ovanligt.

När det inte är rusningstrafik är tågen ofta tursatta med endast en eller två vagn/vagnar (C20). Det samma gäller vid fordonsbrist, så att säga att det är ovanligt är långt ifrån verkligheten.
Citera
2009-10-15, 19:13
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Står lite om det hela i slutet på detta blogginlägg.



När det inte är rusningstrafik är tågen ofta tursatta med endast en eller två vagn/vagnar (C20). Det samma gäller vid fordonsbrist, så att säga att det är ovanligt är långt ifrån verkligheten.

Eh, du åker inte mycket tunnelbana va? Ordinarie fordonsanvändning är att gröna linjen körs med 3 st C20 vagnar varje dag utom söndagar.
Citera
2009-10-15, 21:48
  #130
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Uppe i reparationshallarna är det inte helt ovanligt att man nuddar strömskorna (de som plockar upp strömmen) när tåget har ström i sig.
Ar det som jag har fatt for mig att skorna pa bada sidor av taget ar stromforande nar ena sidan har kontakt med skenan?
Citat:
Samt att en strömskena där det antingen inte finns ett tåg i närheten, eller ett tåg som accelererar (dvs gasar) är relativt ofarlig.
Vad beror detta pa? Nagon sorts smart utformade delta/derivataskydd som later en motor dra rejalt med strom men inte en manniskokropp?


Jag kan ju tillagga att jag fatt en stot i ungefar samma spanning och fran kalla som kan leverera nastan lika mycket strom som T-banans stromskena (batteripack + kondensatorbank i en stor UPS... flera hundra A och ca 500V) och det hande faktiskt inte mycket alls. Blev ett litet rott marke pa ovansidan av handen (har vanan inne nar jag jobbar med sadant sa jag undviker att fastna) och stoten var inte det smartsammaste jag varit med om. Dock var jag inte sarskilt bra jordad da.
Tror iofs att smartan inte ar sa bra mattstock utan mer beror pa hur hog spanning (== nervstimulans) det ar och inte pa faktisk skada. Vill minnas att jag kande av den har ganska lange efterat sa lar ha fatt en del inre skador.


Banarbetarna har riktiga arbetsskor som ar isolerade upp till iaf 1000VDC va?


PS. Otackaste skadorna jag sett ar fran vanlig 230/400V nar det blivit ljusbagar i stora system. Tal att tankas pa nar folk gar runt och ar livradda for allt annat an "hushallsel". Skruva lite fel i elcentralen i kallaren i huset sa ar era hander och ansikten branda rakt till benet.
__________________
Senast redigerad av anakata 2009-10-15 kl. 21:57.
Citera
2009-10-16, 05:50
  #131
Medlem
anakatas avatar
Haha - apprapa pissnodiga fyllskallar sa slog det mig vad SL internt kallar larmen for sparbetradelse. Det ar ... just det ... "pisslarm"! Annars hade man trott att det kunnat vara graffitilarm, snubbellarm, eller nagot sadant.
Citera
2009-10-17, 22:46
  #132
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poker
Lite otäckt att så många klarar sig... ligga där nere utan armar och ben men ändå vara vid liv. Brukar de vara vid medvetande efter olyckan? Vad gör de som är först på plats?

Glömde bort den här tråden. Sorry. Nej i regel så gör man ju inte så mycket som ordningsvakt mer än att man försöker utrymma perrongen. Personerna som blivit påkörda hamnar ju oftast under tåget och även om vi hade spårutbildning och fick gå ner så inväntade man i regel brandkåren som lyfte vagnen under vilken kroppen eller personen låg. Det är inte mycket man kan göra. Antingen är personen död eller har så stora skador att man ändå inte kan göra särskilt mycket. Jag känner iofs till fall där vakter gav första hjälpen till svårt skadade när brandkåren dröjde. Ibland kunde man också få ta hand om chockade vittnen och så.

Det absolut värsta jag såg och var med om var när en kvinna av nån anledning hade gått ned på spåret och blev påkörd. Kanske hade hon tappat nåt, jag vet inte, men hon hade i varje fall inte haft för avsikt att ta livet av sig. När tåget kom in på stationen och hon insåg att hon inte skulle hinna undan så hade hon tryckt sig mot perrongkanten, men som alla förstår så är utrymmet alldeles för litet så huvudet och överkroppen hade slitits av och låg på perrongen. Detta hände mitt på eftermiddan så det var rätt många vittnen och åtskilliga som fick föras till sjukhus för chockskador.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2009-10-17 kl. 22:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback