Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-02, 21:53
  #13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Ja, huga, undrar vad hon drar i fullfart runt 30 kn? Lätt över kubiken...

Men jag tror inte man behöver bekymra sig om bränsleekonomi om man har råd med den typen av båt?

Nja, den här typen av båtar med direktdrivna motorer brukar vara optimerad för en viss maxhastighet med motorerna på 1800 rpm. Då är motorns verkningsgrad som högst och en sänkning av motorvarvet ger sämre verkningsgrad så skillnaden i förbrukning kan bli relativt lite inom spannet 15-25 knop. Motorerna går i regel inte över 1900 rpm så man kan inte få så mycket mer än ett par knop.

Kör man däremot bara på en motor så kan man få bästa bränsleekonomi vid ca 20 knop.
Citera
2009-08-02, 23:06
  #14
Medlem
Skulle kunna tänka mig bo på en större yatch, vara egen företagare och driva företaget där från, så sjukt lyx va


Googlade btw lite på internet så kom jag fram till någon sida som sålde en sådan begagnad, och där kostade den närmare 4 miljoner pund, och det blev ungefär 40mille i svenska kronor. sjukt, men a

Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Hur många kvadrat är det på en sån båt ungefär?

Lär ju vara större än min lägenhet på 70 kvadrat.
Citera
2009-08-03, 00:32
  #15
Medlem
Sist jag kollade så fanns det en hel del mindre slagskepp till salu på blocket, dock ligger dom ju naturligtvis inte i svenska hamnar.

Verkar som folk tänker på saker, Inköpspris och soppakostanden.
Båtar i den storleks ordningen kräver ganska garanterat besättning för att kunna användas, samt underhålls kostnaders är nog ganska brutala i den storleksklassen.


Dock så är dessa båtar små segeljollar jämfört med vad dom stora pojkar har.

För 350€ Milljoner får du 170+ METER... (inte fot) skönhet..
Inte riktigt så Roman behövde den när han redan 3 andra över 100m och en liten på 50m.. men ska man vara störst så..
http://www.kurdblogger.com/uploads/s/sarah/19999.jpg
Citera
2009-08-03, 00:50
  #16
Medlem
azzus avatar
Fick precis en nytt mål här i livet...
Citera
2009-08-03, 01:28
  #17
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech

För 350€ Milljoner får du 170+ METER... (inte fot) skönhet..
Inte riktigt så Roman behövde den när han redan 3 andra över 100m och en liten på 50m.. men ska man vara störst så..
http://www.kurdblogger.com/uploads/s/sarah/19999.jpg


Är Pelorus verkligen till salu nu? Den kostar förövrigt 300m dollar dvs 257M €
Och jag tror inte Roman har fått sin nya än som kommer att bli världens största (?) Och innan dess är Pelorus inte till salu kan jag lova.
Citera
2009-08-03, 16:26
  #18
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, den här typen av båtar med direktdrivna motorer brukar vara optimerad för en viss maxhastighet med motorerna på 1800 rpm. Då är motorns verkningsgrad som högst och en sänkning av motorvarvet ger sämre verkningsgrad så skillnaden i förbrukning kan bli relativt lite inom spannet 15-25 knop. Motorerna går i regel inte över 1900 rpm så man kan inte få så mycket mer än ett par knop.

Kör man däremot bara på en motor så kan man få bästa bränsleekonomi vid ca 20 knop.

Hon drar 750 l/h vid cruising speed 23 kn, vilket torde vara vid det mest bränsleeffektiva varvtlet. Och du ska upp till 30 så lär hon nog dra över kubiken.
Citera
2009-08-03, 18:03
  #19
Medlem
Men en princess 95 MY måste man väl kunna köra mer eller mindre själv? Den är ju bara 28 och en halv meter. Tycker i övrigt det är överdrivet att ha en sådan sjukt stor yatch (50m +), vad ska man med den till, ska ju vara liten och smidig, typ 30meter max så man kan dra in i hamnar, kanaler och sånt. Möjligtvis att man kan ha en sådan som dockningsstation ute till havs någonstans, att den ligger där hela tiden, så lägger man bara till vid den och så wipps är man i sitt lyxställe, fast då kanske man hellre kan köpa en ö eller något =/

Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Sist jag kollade så fanns det en hel del mindre slagskepp till salu på blocket, dock ligger dom ju naturligtvis inte i svenska hamnar.

Verkar som folk tänker på saker, Inköpspris och soppakostanden.
Båtar i den storleks ordningen kräver ganska garanterat besättning för att kunna användas, samt underhålls kostnaders är nog ganska brutala i den storleksklassen.


Dock så är dessa båtar små segeljollar jämfört med vad dom stora pojkar har.

För 350€ Milljoner får du 170+ METER... (inte fot) skönhet..
Inte riktigt så Roman behövde den när han redan 3 andra över 100m och en liten på 50m.. men ska man vara störst så..
http://www.kurdblogger.com/uploads/s/sarah/19999.jpg
Citera
2009-08-03, 18:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Är Pelorus verkligen till salu nu? Den kostar förövrigt 300m dollar dvs 257M €
Och jag tror inte Roman har fått sin nya än som kommer att bli världens största (?) Och innan dess är Pelorus inte till salu kan jag lova.

Vad virrar du om?
Det är hans nya Ecplise jag syftar på, och den lär kosta han runt 350 ungefär.
Och nej han verkar inte ha fått den än, nästa år verkar det som.. inte för att jag har speciellt bra koll på det.

Inte sett nått om att han skulle sälja nån gammal, dock gav han ju bort en av dom äldre till nån han kände.
__________________
Senast redigerad av Lowtech 2009-08-03 kl. 18:17.
Citera
2009-08-03, 18:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havsanglar
Men en princess 95 MY måste man väl kunna köra mer eller mindre själv? Den är ju bara 28 och en halv meter. Tycker i övrigt det är överdrivet att ha en sådan sjukt stor yatch (50m +), vad ska man med den till, ska ju vara liten och smidig, typ 30meter max så man kan dra in i hamnar, kanaler och sånt. Möjligtvis att man kan ha en sådan som dockningsstation ute till havs någonstans, att den ligger där hela tiden, så lägger man bara till vid den och så wipps är man i sitt lyxställe, fast då kanske man hellre kan köpa en ö eller något =/

Helt själv får det nog lov att vara vindstilla och sol =)
Dock är man en familj eller likande som inte har tummen mitt i handen är det nog inga problem.

Liten och smidig och "30m" går verkligen inte ihop.. 42fotare är bra stora och räcker gott o väl till.. till och med 32 är inte helt fel.

Vad roman ska göra med sin är ju en sak.. vinna penisförlängar fighten som pågår mellan alla multi miljardärer, ligger nog ganska ofta till hamn i monte carlo eller nått likande lyxställe.. men visst det är nog ett step-up ifrån hans gamla.
Citera
2009-08-03, 18:22
  #22
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Vad virrar du om?
Det är hans nya Ecplise jag syftar på, och den lär kosta han runt 350 ungefär.
Och nej han verkar inte ha fått den än, nästa år verkar det som.. inte för att jag har speciellt bra koll på det.

Inte sett nått om att han skulle sälja nån gammal, dock gav han ju bort en av dom äldre till nån han kände.


Med tanke på att du irrade omkring och sa 170+ meter. Samtidigt som du postade bilder på Pelorus och inte ens nämnde Eclipse så måste du förstå att det är svårt att förstå vad du menade.
Citera
2009-08-03, 19:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Med tanke på att du irrade omkring och sa 170+ meter. Samtidigt som du postade bilder på Pelorus och inte ens nämnde Eclipse så måste du förstå att det är svårt att förstå vad du menade.

doh.. sorry.. kollade inte så noga på bilden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback