Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-08-09, 14:08
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wu-Tang
Om jag inte minns fel är det när den går över 12 gånger X meter som det gäller.. Om det är så kan du egentligen ha en hur lång båt som helst utan mer än förarbevis, bara den itne är för bred. Kan mycket väl ha fel nu, men det är vad jag fått förklarat för mig för några år sedan
jepp det stämmer men man skall ju veta att olika tillbehör som monteras på eftråt tar plats men mycket som sticker ut typ bogspöt bad brygga med mera kan man montera gångjärn på men det är faktislt bra att han något att spela på ,,
Citera
2009-08-17, 14:58
  #38
Medlem
Sådär. Nu är man tillbaka från semestern och nykter för första gången på fyra veckor har man fått lite perspektiv på saker och ting.
Jag har igentligen inte gjort mer än pratat och grunnat tills nu. Men det ska det bli ändring på!
Vi kan slå upp en liten lista här på saker som gör mig munter och saker som gör mig förbryllad.

Munter:
* Många visar ett stort intresse och vill ge sig in i detta helvetesstora projekt med brinnande iver.
* Vi har hittat en gammal lärd styrman
* Har fått mycket bra tips här som jag ska läsa igenom!

Förbryllad:
* Hur fan ska vi välva allt trä?
* Hur stor och vilken typ av motor ska man ha? För en motor lär man ju behöva.
* Hur mycket manskap behövs för en seglats över haven?

Men det här är ju sånt man kommer komme underfund med.
Måtten på båten har krymt lite. Mellan 15 och 20 meter.
Efter att ha stegat ut 25 meter kändes det överväldigande.
Å andra sidan, efter att ha blädrat förbi master and commander på televisionen, så ville jag ha minst 25 meter igen.
Men fan, 25m ÄR väldigt stort. Kommer nog få ha ett rådslag om saken.
Nu ska jag börja läsa ritningar, böcker m.m och sätta mig med skissprogrammet.



Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Släpp haschpipan och landa i verkligheten! Om du inte har resurser och kunskap så bygger du inget flytetyg över fyra meter!

.

Nog för att jag var tankad när jag skrev tråden. Men det ska fan gå! Det ska nog gå att räkna ihop det här.


Citat:
Ursprungligen postat av Buba
http://www.maritima.se/sitecore/cont...r/databas.aspx

kolla där, fanns massa ritningar

Tackar tackar! grymt!


Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
En 25m lång träbåt är mycket, mycket stor. Och tung också, den lär få byggas i docka för det är inte bara att lasta på en trailer och dra ner till småbåtshamnen

Jo, det där är ju sånt som behöver tänkas ut.. Vi börjar med ritningar och beräkningar, sen blir det att ge sig ut och forska på docka.


Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Låter kul som fan. Skulle gärna vara med på det.
Jag har en polare som har varit med från start på detta bygge:

http://www.nordevall.com/se/gazeti/1/hem

H*n har säkert en del tips att komma med.

Underbart! Skickar ett PM när vi har kommit en bit in på planeringsstadiet. Vi är ju snart uppe i 25 pers som är vrålsugna på det här projektet.


Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Läs Buehler's Backyard Boatbuilding av George Buehler!

Boken ger ett mycket bra överblick om båtbyggning i trä, speciellt för amatörer. Han skriver skönt, och han är dessutom en mycket skicklig båtkonstruktör.

Om jag var du skulle jag reducera storleken till hälften eller mindre. Du kan bygga själv i Sverige, men det tar lång tid, och de flesta brädgårdar har tyvärr för det mesta bara skitvirke. Du kan också bygga i stål, stålbåtar är enklare att både bygga och underhålla, eller du låta ett varv i Thailand bygga den. Thailand har mycket kompetens på båtbyggning, också traditionella träbåtar. Och så är Teaken billigare där. Tänk dock på att det krävs CE-märkning om du tänker importera båten till EU.

Tack för tipsen! Grymt att det ramlar in så mycket matnyttigt. Ska nog fan kolla upp lite thai-entreprenörer som kan båtar. Men man vill ju ändå vara med och bygga själv. Det är ju det som är halva resan


Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
om man bygger båten själv bör den vara cirka 11 meter och 75 centemeter lång , och det bara för när den blir 12 meter så blir det ett annat regelverk , enn masdsa lagar som gäller sen bör man försöka få ut så mycket yta som möjligt på detta ,,


sen på narva vägen i stockholm ligger en som kränger ångmaskiner ,,

Jo det hade jag nästan glömt. Det finns ju bergis regler i absurdum. Får ta å mejla nån i statshuset eller på skeppsbyggarskolan i STHLM som har pejl på sånt här. Jag kan ju lova dom att vi inte kommer vara kvar i Sverige någon längre tid om det är till nån tröst!


Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jepp det stämmer men man skall ju veta att olika tillbehör som monteras på eftråt tar plats men mycket som sticker ut typ bogspöt bad brygga med mera kan man montera gångjärn på men det är faktislt bra att han något att spela på ,,

Vet ni vilken bredd det är som gäller?
Citera
2009-08-17, 19:34
  #39
Medlem
Lukazzs avatar
Över 12 x 4 m behöver man förarbevis för om jag inte missminner mig. Men det är väl bara att gå en ABF kurs och ta det, kostar typ 1500:-!!!
Citera
2009-08-30, 06:33
  #40
Medlem
Wakinas avatar
Med tanke på att det är en träskuta du pratar om förmodar jag att du ska ha en traditionell rigg.

Och om du då ska segla på öppet hav kan jag gissa, minst 20 pers i besättning, helst med erfarenhet utav segling. Inget problem verkar det som.

Annars är du hjärtligt välkommen att ta ett par vändor med Atene eller Kvartsita eller liknande, jäkligt kul och lärorikt.

www.msatene.com
http://www.ffs.nu/
__________________
Senast redigerad av Wakina 2009-08-30 kl. 06:36.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback