Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 20:42
  #337
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Har, inte haft. Piaggio Ciao givetvis, jag åkte till dagis på en sådan med ett modifierat cykelsäte där bak, med förlängda fotstöd, så den fungerade längre upp i åren. Körde det på landet som tonåring, och som 15 åring i stan, och som mycket äldre 3-5 gånger/sommar ner till kiosken för att äta glass och färdas på promenad vägar man sällan längre besöker.

Det är enkelt, ingen tändplatta som kan ställas, bara brytare och ett huvudmunstycke i förgasare, thats it, lite briggs@stratton över dom, simpla enkla. Många klagar på att det är tight, jag tycker allt är super simpelt..

Bytta lager, avgasrör med lite större dimension, 13mm förgasare, plugg borttagen@lite filat insug, men inte överdrivet, veven måste givetvis fortfarande täta mot inporten, eftermarknads 50cc och högkompressions-topp, räcker fint för att flytta feta snubbar uppför branta backar om man har lite start innan. Finns flera alternativ till utväxling, äger 4 ekrade bravo fälgar som passar rakt på, med både 25km/h och 45km/h utväxling i bakhjulet. Med original 94mm remskiva är det dom hastigheter som man kommer upp i, sen finns det 80mm och flera andra lägre remskivor. Jag tycker bäst balans är med 80mm remskiva och med den bakaxel som går 25/kmh med original skiva, med 80mm skiva är det 38-39-40km/h beroende på väder, vilket passar fint på bakvägarna, är det folk där kör du inte för fullt ändå.

Totalt onödigt, men eftersom det är den äldre klassen av mopeder (30 klass) som i sig hade 2 olika klasser beroende på om det var växlar eller ej, och vikt och fler faktorer jag inte kommer ihåg. Juridiskt är det väl närmare en cykel, än moped. Om jag förstår rätt, så om man äger en äldre 30 klassad moped som i den kategorin är klassad som den lättare varianten, så ska jag få köra på vägar där moped "egentligen" inte är tillåten. Hur som helst, ett nöje och en blick tillbaka i tiden. Dom där gångerna man vill bli nostalgisk så puttar man igång den och äter lite glass en varm sommardag utan krav :=)
Citera
2018-03-01, 22:06
  #338
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Med original 94mm remskiva är det dom hastigheter som man kommer upp i, sen finns det 80mm och flera andra lägre remskivor. Jag tycker bäst balans är med 80mm remskiva och med den bakaxel som går 25/kmh med original skiva, med 80mm skiva är det 38-39-40km/h beroende på väder, vilket passar fint på bakvägarna, är det folk där kör du inte för fullt ändå.
Eller så skiter man i remskivorna och sätter på variator så får man det bästa av alla världar typ men du har helt rätt i att ciao är simpel och det är den byggt för att vara precis som puch maxi...inget lull som strular eller går sönder och det har sin charm.

Citat:
Om jag förstår rätt, så om man äger en äldre 30 klassad moped som i den kategorin är klassad som den lättare varianten, så ska jag få köra på vägar där moped "egentligen" inte är tillåten.
Alla klass 2 mopeder går under samma regler idag, ska bla använda cykelbana.

Försäkringsmässigt däremot finns det bolag som än idag har försäkring för "folkmoped", max 60kg och 2 växlar.
Citera
2018-03-02, 22:26
  #339
Medlem
Inte alls! Trimmad moppe är i stort sett värdelöst i vardagstrafik. Enda fördelen är väl att de som trimmar i en del fall kan åstadkomma lägre motorvarvtal och därmed lägre ljudnivå vid marschfart om de byter till andra drev.

Jag hade för väldigt länge sedan en s.k. kärringmoppe som var helt och hållet i originalskick. Den gjorde ca 35 km/h - i nedförsbackar. När det var motlut blev det ibland nödvändigt att gå bredvid och skjuta på för att den skulle orka rulla framåt. Förr ansågs det även ganska kriminellt att trimma mopeder. Dåligt trim sänker andrahandsvärdet på mopeden
Citera
2018-03-12, 17:50
  #340
Medlem
Jag var byns snabbaste tjej när det begav sig på 80-talet. Hade en vråltrimmad Zündapp som jag fått överta efter min storebror. Ingen aning om hur han burit sig åt men den gick i nästan 80 km/h. Konstigt att man överlevde. På den tiden var det ingen som hade hjälm och nykterheten var det inte alltid så vidare ställt med. Minns en gång när jag satt bakpå min Zündapp och åkte med en tjejkompis som var så full att hon höll på att somna flera gånger medan hon körde. Så jag fick sitta där bak och hålla i henne så hon inte ramlade av och skaka om henne så hon höll sig vaken medan vi gasade fram på vägen i full speed. En annan gång körde jag själv i diket på väg hem från en fyllefest med två killar sittande bakpå. Men vi landade så snyggt att varken jag eller passagerarna gjorde oss illa. Vi bara skrattade, borstade av oss och åkte vidare. Gud förbjude att mina barn läser det här. Den största är snart i moppeåldern och då kommer morsan att vara på honom om att alltid åka i laglig hastighet med hjälm på huvudet. Det är farligare i dag att åka moppe än det var när jag var ung. Åtminstone verkar det hända fler olyckor. På 80-talet hörde man nästan aldrig talas om en mopedolycka trots att det ibland gick vilt till. Kanske var vi bättre att köra än den unga generationen mopedister.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback