Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-28, 23:10
  #1
Medlem
Jag har gett mig in på ett nytt projekt!

Helt plötsligt blev man segelbåtsägare. Det är en Triss Magnum som är i stort behov av renovering. Tänkte höra om det finns någon här som kan lämna lite tips om var man ska börja och vad man ska tänka på.
Jag ska försöka berätta så utförligt som möjligt om allt jag gör med båten på www.renoveringsprojekt.com

En grej som jag speciellt är lite orolig för är den knäckta bommen. (Den är helt av). Tror ni att det är någon mening med att försöka sig på att svetsa den? hur mycket belastning är det egentligen på själva bommen när man seglar?

Tacksam för alla synpunkter.
Citera
2009-08-29, 18:21
  #2
Medlem
Bommen är förmodligen gjord av aluminium och efter vad jag har hört så är det svårt/svårare att svetsa aluminium. Jag kan dock i stort sett ingenting om att svetsa så där kan jag ha fel.

Bommen har ett rätt schysst tryck på sig, om inte storskotsinfästningen sitter längst bak, då minskar trycket avsevärt.
Storseglet vill dra upp bommens aktre ända, samtidigt som kicken och storskotet håller ner bommen. I hårdare vindar kan man se hur bommen blir som en "banan" på vissa båtar.
Trissen är ju inte så stor, så jag antar att storskotsinfästningen sitter längst bak. Ju längre fram på bommen storskotet fäster desto större tryck på bommen.

Sen kan det spela roll om storseglet är lösfotat eller inte. En segel med fast fot borde belasta bommen jämnare... Fast frågan är hur stor skillnaden egentligen blir om man sträcker cunningham. Då brukar det bli en ganska fin påse nere vid bommen i alla fall. Har aldrig seglat en triss så jag vet inte, tyvärr.
Citera
2009-08-29, 19:05
  #3
Medlem
bomen är det minsta problemet du har den är bara att löda ,,
sen är det skrover set är viktigt och drivlina motor och kraft med värme det kråver en del planering hur man vill ha det sen är det rigg som igentligen inte är ett problem så länge du har segel, det minst viktiga är hur du skall bo men det är ju beroende av hur du använder båten
Citera
2009-08-29, 20:16
  #4
Medlem
actionbents avatar
Byt bommen, det är inte bara ett runt rör utan en profil som det kanappast går att komma åt att svetsa hela vägen runt. Sen blir svetsen styvare än resten av bommen så nästa brott kommer snart i kanten på svetsen.
Citera
2009-08-30, 12:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Bommen är förmodligen gjord av aluminium och efter vad jag har hört så är det svårt/svårare att svetsa aluminium. Jag kan dock i stort sett ingenting om att svetsa så där kan jag ha fel.

Bommen har ett rätt schysst tryck på sig, om inte storskotsinfästningen sitter längst bak, då minskar trycket avsevärt.
Storseglet vill dra upp bommens aktre ända, samtidigt som kicken och storskotet håller ner bommen. I hårdare vindar kan man se hur bommen blir som en "banan" på vissa båtar.
Trissen är ju inte så stor, så jag antar att storskotsinfästningen sitter längst bak. Ju längre fram på bommen storskotet fäster desto större tryck på bommen.

Sen kan det spela roll om storseglet är lösfotat eller inte. En segel med fast fot borde belasta bommen jämnare... Fast frågan är hur stor skillnaden egentligen blir om man sträcker cunningham. Då brukar det bli en ganska fin påse nere vid bommen i alla fall. Har aldrig seglat en triss så jag vet inte, tyvärr.

Tack för ett utförligt svar. Jag kan inte heller så mycket om att svetsa - Men jag har en kompis som menar på att det borde vara möjligt, han är dock lite osäker... Jag vet inte riktigt vad kicken, storskotet och storskotsinfästningen är...Jag ska försöka ordna en bild på bommen så ni ser ut den ser ut.

Citat:
Byt bommen, det är inte bara ett runt rör utan en profil som det kanappast går att komma åt att svetsa hela vägen runt. Sen blir svetsen styvare än resten av bommen så nästa brott kommer snart i kanten på svetsen.

Någon som vet om det finns någon båtskrot i södra Sverige? Eller var kan man få tag i en bomm till vettigt pris? Jag antar att bommen är unik för just denna båtmodellen? Eller hur fungerar det?

PS. Hur många "m" är det i bommen?
__________________
Senast redigerad av Knasigt 2009-08-30 kl. 12:11.
Citera
2009-08-30, 15:44
  #6
Medlem
Att få tag på en ny bom är inga problem. Det är bara att gå till vilken riggmakare som helst, de vet hur just din bom ska vara. Att köpa bara bom till sån en relativt liten båt som trissen är borde inte vara någon stor summa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback