• 1
  • 2
2008-02-28, 18:39
Bannlyst
Efter att något förvånat ha konstaterat att det på FB inte finns en enda tråd som tar upp detta ämne, så tänkte jag starta en...

Så...vad var det egentligen som hände i Sverige under 1946?

I maj detta nämnda år så rapporterades de första observationerna. Det rörde sig om observationer gjorda över praktiskt taget hela Sverige, och där de observerade föremålen hade varierande karaktär - både i form av utseende och beteende. Dessa föremål kom att benämnas "spökraketer" i bl.a. media.

Rapporter fortsatte sedan strömma in praktiskt taget ända fram till december månad. Observationer gjordes inte enbart i Sverige - utan även i Danmark, Finland och andra länder i Europa. Den största svenska massobservationen gjordes den 9 juli, då ca 250 observationer av samma föremål rapporterades.

Under de mest intensiva månaderna utfördes en mängd handgripliga undersökningar och provtagningar -då en del av dessa okända fenomen faktiskt kraschade på svenskt territorium. En del mindre föremål från nedslagsplatserna plockades in och undersöktes (vilket visar på att det inte enbart rörde sig om synvillor - utan faktiska, solida objekt). De flesta nedslagen gjordes i sjöar, men även terrängkrascher förekom. En kommitté inom försvaret kallad "Spökraketkomittén" bildades, och sammanträden hölls regelbundet ända fram till december.

Under tiden som utredningarna pågick så kopplades även såväl amerikanska som engelska myndigheter in, och Spökraketkommittén överlämnade en del av dokumentationen rörande undersökningarna av nedslagsplatserna. Rapporter från de båda länderna kom i sin tur tillbaka till kommittén i december månad.

Vad dessa fenomen och observationer utgjordes av har aldrig till 100% kunnat fastställas. Kommitténs slutgiltiga rapport nämner flera tänkbara möjligheter, men inget definitivt besked framställs. Det har spekulerats i allt ifrån naturfenomen till ryska provskjutningar av deras egen vidareutveckling av de tyska V2-raketerna. Den senare förklaringen har dock grusats, eftersom ryssarna officiellt inte genomförde de första provskjutningarna förrän året därpå ('47).

Nu till den intressanta frågan. Vad tror ni dessa föremål var, och varför observerades så pass många objekt av olikartad karaktär? Kan man enbart avfärda merparten av incidenterna som masshysteri/massynvillor, eller är det mer komplicerat än så?

Jag för min del tror att några av föremålen utan tvekan var högst naturliga, men att andra föremål faktiskt inte har någon enkel/direkt förklaring. Vad dessa andra föremål/fenomen var kommer vi antagligen aldrig att få reda på...

...

Lektyr för den intresserade: http://www.ufo.se/fakta/raketer/sr46/innehall.html, http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_rockets
Senast redigerad av UrbanResident 2008-02-28 kl. 18:44.
Citera
2008-02-28, 18:55
Bannlyst
Det var väl Ryssarna som skickade testraketer på oss.
Citera
2008-02-28, 19:24
Medlem
Ecnals avatar
Vad är egentligen det spökiga/paranormala med det här? Raketer som ingen vet skickades? Eller missade jag något.. men ja, som INT3L sa så var det väll Ryssarna och deras småtossiga idéer
Citera
2008-02-28, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ecnal
Vad är egentligen det spökiga/paranormala med det här? Raketer som ingen vet skickades? Eller missade jag något..

Det kan man fråga sig. Benämningen "Spökraketer" var ett begrepp som myntades av i första hand svensk media redan 1946. Givetvis är det ju inget paranormalt med dessa händelser.

Om fenomenen/föremålen är relaterade till något så är det i så fall till UFO'n - alltså oidentifierade flygande objekt. För att förtydliga så syftar jag nu inte på utomjordiska farkoster och dylikt, utan helt enkelt okända/oidentifierade föremål i luftrummet.

Angående förklaringen om att det skulle vara ryssarna som låg bakom alla dessa observationer/incidenter har jag personligen svårt att tro. Merparten var antagligen naturfenomen och misstolkningar av mer välkända luftburna föremål - ballonger, flygplan etc. Men man kan inte bortse ifrån att rapporterna är ofullständiga, och att vissa av incidenterna inte har fått någon officiell förklaring.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-02-28 kl. 19:42.
Citera
2008-02-29, 00:12
Medlem
En ideé är ju att efter anda världs kriget så fans det gott om folk som kom hem efter att varit på beredskap å divese övningar med militären.

Kan ju varit så att folk firat att kriget var slut så och att dom skjutit slut på sina lysraketer dom dom fått tag i.

Jag vet av egen erfarenhet att om man skjuter sånna där vanligt folk som inte vet vad det är så ringer dom polisen och säger att dom sett ett ufo.

Bara en teori, jag har aldrig hört talas om det här, och jag har inte en anin om hur högt upp dom var när dom syntes. Men det vore ju inte så konstigt om privat personer sköt lysraketer för skojs skull
Citera
2008-02-29, 04:52
Medlem
Sollens avatar
Det känns troligt att det var Ryssarna.
Fy fan.
Citera
2008-02-29, 19:25
Medlem
Ja vem vet nån form av testraketer inför jetåldern kanske?

Tänk på att man inte var van att se något liknade då, inte för att vi är det nu, men vi skulle iaf kunna verifiera att det var nån form av raket.
Citera
2008-03-01, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Ja vem vet nån form av testraketer inför jetåldern kanske?

Tänk på att man inte var van att se något liknade då, inte för att vi är det nu, men vi skulle iaf kunna verifiera att det var nån form av raket.

Ja, någon form av solida föremål rörde det sig om i vilket fall som helst - den saken är ju klar. Att en del objekt faktiskt var raketer råder det nog också inget tvivel om. Men om man läser rapporterna så var utseendet på föremålen högst varierande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mugmeister
En ideé är ju att efter anda världs kriget så fans det gott om folk som kom hem efter att varit på beredskap å divese övningar med militären.

Kan ju varit så att folk firat att kriget var slut så och att dom skjutit slut på sina lysraketer dom dom fått tag i.

Jag vet av egen erfarenhet att om man skjuter sånna där vanligt folk som inte vet vad det är så ringer dom polisen och säger att dom sett ett ufo.

Bara en teori, jag har aldrig hört talas om det här, och jag har inte en anin om hur högt upp dom var när dom syntes. Men det vore ju inte så konstigt om privat personer sköt lysraketer för skojs skull

Intressant teori faktiskt, och skulle kunna förklara en del av ljusfenomenen.

Det där med att det nu för tiden inte hörs något om detta är kanske det mest intressanta. Händelserna väckte ju trots allt ganska stor uppmärksamhet då - både på "hemmaplan" och internationellt, och att man t.o.m tillsatte en utredning tyder på att försvarsmakten tog rapporterna på högsta allvar. Givetvis var det iofs direkt efter kriget (och i "kalla krigets" inledande), och relationerna mellan vissa av världens länder var ju minst sagt frostiga - så det är kanske inte så konstigt att svenska försvaret och luftvapnet agerade snabbt i frågan...

Hur som helst så har åtminstone jag hela tiden trott att Sverige i praktiken har varit skonat från sådana här händelser och utredningar...
Senast redigerad av UrbanResident 2008-03-01 kl. 05:25.
Citera
2008-03-01, 09:41
Bannlyst
Vår historielärare har låtit oss granska ett par papper ang. en liknande händelse där just spökraketer var det stora ämnet. Och det roliga var att de kraschade i en liten sjö utanför huvudorten. Och de har tydligen eftersökt i sjön utan några resultat (officielt).
Citera
2008-03-01, 12:41
Medlem
Det har hänt flera ggr att så kallade spökraketer störtade i sjöar. Det hände väl nu senast 1999 utanför Arvika eller var det var.
Citera
2008-03-02, 06:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det har hänt flera ggr att så kallade spökraketer störtade i sjöar. Det hände väl nu senast 1999 utanför Arvika eller var det var.

Likväl så har vi andra vanliga dödliga som inte är så värst insatta i det här med UFO's osv inte hört talas om dessa händelser, trots att de 1946 uppbenbarligen skapade ett väldigt ståhej.

Hur kan det komma sig?

Har händelserna helt fallit i glömska i Sverige, eller har de blivit överskuggade av allsköna tramshistorier från det stora landet i väst?

Om det nu VAR ryssarna som stod bakom fenomenen, så borde det ju åtminstone ha drivits livliga försvars- och säkerhetsrelaterade debatter långt efteråt - men så har tydligen inte skett...

Finner det hela högst märkligt iaf!
Citera
2008-03-02, 07:56
Medlem
Men spökraketerna diskuterades väl i riksdagen på den tiden? Jag ska kolla upp lite om det.
Citera
  • 1
  • 2
ufo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in