• 1
  • 2
2008-07-23, 01:25
Medlem
Amedis avatar
Hur långt fram i tiden dröjer det tills vi har möjlighet att ladda våra laptops trådlöst?

HDMI bild- och ljudöverföring trådlöst?

Vad tror ni?

//kabelfascist
Citera
2008-07-23, 02:05
Medlem
darkdeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amedi
Hur långt fram i tiden dröjer det tills vi har möjlighet att ladda våra laptops trådlöst?

HDMI bild- och ljudöverföring trådlöst?

Vad tror ni?

//kabelfascist

30 år eller aldrig
Citera
2008-07-23, 02:06
Medlem
vettefan, men tills vidare kan du ju ställa dig under en kraftledning och ladda datorn, hähä

här har du lite info, dock inte nyast men

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.82122
Citera
2008-07-23, 02:14
Bannlyst
Är inte sol-cell laddnings det närmaste man kommit?
Citera
2008-07-23, 02:48
Bannlyst
Jag får en känsla av att elallergikerna kommer skrika sig hesa när det blir verklighet...
Citera
2008-07-23, 03:33
Medlem
darkdeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag får en känsla av att elallergikerna kommer skrika sig hesa när det blir verklighet...

Dom får isolera sig ännu mera
Citera
2008-07-23, 03:37
Medlem
ja, upp med dom på månen eller nått
Citera
2008-07-23, 11:30
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nator
ja, upp med dom på månen eller nått

mmh, i en raket av trä.
.
Citera
2008-07-23, 11:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det har väl redan gjorts lyckade försök med att skicka el genom luften?
Nackdelen är att det blir ett jävla slösande med eletricitet.

Nåt som känns mer spännande är i så fall nån form av induktionsladdning (antar jag att det är) där man har en platta man kan lägga sin mobiltelefon, musikspelare eller bärbara dator för att den ska ladda batterierna.
Rent tekniskt så är det ju trådlöst även det även om det inte skickas el genom luften.
Citera
2008-07-23, 11:50
Medlem
West-ens avatar
Det handlar helt enkelt om att inducera en tillräckligt stor ström i en mottagarledare som befinner sig i ett starkt magnetfält skapat av sändaren då.
Det här är inget konstigt, och inte heller särskilt svårt.
Tänk radio, fast lite kraftfullare strömmar.

Problemen uppträder dock i form av energiförlust, fara och räckvidd.
Att inducera en ström en bit bort med hjälp av ett magnetfält, är mycket energikrävande, och annan elektronisk utrustning eller metall som kan agera antenn, kommer även den att få en viss ström.
Exempelvis kan vågorna av en atombomb slå ut ett mycket stort område med elektroniska apparater, pga att det skapas en mycket kraftfull puls av elektromagnetisk strålning. Denna strålning får en induktionsström i samtliga elektroniska prylar, som bränner kretsarna ifrån insidan.

Däremot kan jag tänka mig detta i mindre skala!
Exempelvis en dockningsplatta där du placerar produkten, och någon trådlös punkt kommer tillräckligt nära för att ett litet magnetfält skall kunna bära över energi.
Detta borde vara fullt möjligt utan särskilt stora energikostnader, frågan är dock om inte traditionella dockningsstationer är nog så lättanvända redan.
Citera
2008-07-23, 12:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Däremot kan jag tänka mig detta i mindre skala!
Exempelvis en dockningsplatta där du placerar produkten, och någon trådlös punkt kommer tillräckligt nära för att ett litet magnetfält skall kunna bära över energi.
Detta borde vara fullt möjligt utan särskilt stora energikostnader, frågan är dock om inte traditionella dockningsstationer är nog så lättanvända redan.

Dessa finns redan, även om jag inte är helt säker på att de är i produktion, har ivarjefall läst artiklar om färdiga slutprodukter så det skulle inte förvåna ifall de finns på marknaden om än kanske inte i sverige och antagligen till ett väldigt högt pris.
Fördelen gentemot vanliga dockningsstationer är väl främst att du kan använda dem till flera olika apparater och därmed minska antalet laddare och sladdar du behöver.
Citera
2008-07-23, 13:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fördelen gentemot vanliga dockningsstationer är väl främst att du kan använda dem till flera olika apparater och därmed minska antalet laddare och sladdar du behöver.
Nja, egentligen får du väl inte den fördelen sådär gratis? Varje tillverkare kommer förmodligen att välja sin egen lösning för att ladda sin pryl, och vips måste du ha en platta för varje sak. En billigare metod hade ju annars varit att standardisera dockningsstationerna så en funkar till alla. Men visst vore det en trevlig tanke att ha en bit av diskbänken eller något där man bara kan lägga av sin telefon, dator, MP3-spelare och allt annat så laddas de sådär snyggt och fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in