Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-05, 03:38
Medlem
de-stroyers avatar
Hej. Jag provade att söka svar på min fråga, men hitta inget av intresse, så jag försöker här:

Jag tappade mitt körkort i slutet av januari pga rattfylla. Det blev indraget i 8 månader.
Igår blev jag stoppad av polisen igen och åkte dit för grov olovlig körning. Det räknas tydligen som grovt eftersom mitt körkort var återkallat, hade jag aldrig haft ett körkort hade det bara varit olovlig körning.

Vad kan mitt straff tänkas bli? Böter, fängelse? Måste jag ta om körkortet på nytt?

Tacksam för alla svar.
Citera
2008-08-05, 03:59
Medlem
de-stroyers avatar
Kan även tilläggas att jag tappat körkortet tidigare, ifall det har nån inverkan.
2003 ( fortkörning), hösten 2007 (fortkörning) och så rattfyllan jan 2008.
Har även fått fortkörningsböter hösten 2007
Citera
2008-08-05, 04:02
Medlem
Fängelse tvivlar jag på. men det är inte omöjligt.
Dock tror jag inte att du får tillbaka ditt körkort eller körkortstillstånd ever.
Citera
2008-08-05, 04:47
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Hoppas du aldrig mer får ta det, idioter som dig vill jag inte möta i trafiken.

rattfyllan kan jag hålla med om var idiotisk.
Samtliga fortkörningar ägde rum på 110 väg, på kvällen men nästan ingen trafik. Bor i norra norrland, vi har ingen trafik här. Vid alla fortkörningar så körde jag om snutens civilbilar, alla gånger klocka dem mig för 141km/h, alltså 2km/h för fort för att behålla kortet. Visst det är 110 som max hastighet i sverige, nästan överallt, men kom upp och kör här i ödemarken så håller du inte 110.

rattfyllan har jag hyfsad ångest över

Har hittat lite länkar på nätet, där stod det att normalstraffet för grov olovlig körning var 6 -8 månader extra indraget kort plus dagsböter.
Citera
2008-08-05, 08:30
Medlem
ojns avatar
Tillsägelse till CommonKnowledge för sitt (citerade & raderade) tramsinlägg.

/Moderator
Citera
2008-08-05, 09:28
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de-stroyer
Samtliga fortkörningar ägde rum på 110 väg, på kvällen men nästan ingen trafik. Bor i norra norrland, vi har ingen trafik här. Vid alla fortkörningar så körde jag om snutens civilbilar, alla gånger klocka dem mig för 141km/h, alltså 2km/h för fort för att behålla kortet. Visst det är 110 som max hastighet i sverige, nästan överallt, men kom upp och kör här i ödemarken så håller du inte 110.

Har hittat lite länkar på nätet, där stod det att normalstraffet för grov olovlig körning var 6 -8 månader extra indraget kort plus dagsböter.
Kikade lite och hittade en bra sida.
http://www.trafikjuristen.se/korkort...rkallelse6.htm

Här kan du läsa det mesta, jag tycker det verkar som om du får upp till 6 mån. extra indragning men de dömer ju från fall till fall.

Lär dig nu en läxa av detta istället, det gjorde jag i min ungdom, jag åkte dit för rattfylla och blev av med kk ett år, efter det har jag aldrig ens funderat på att köra med alkohol i kroppen, man mognar. Bry dig heller inte om alla som tycker du är dum i huvet mm.. folk har så lätt för att döma andra, men se till sig själva kan de inte.
Citera
2008-08-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de-stroyer

jag håller då 110 och jag bor i Norrbotten, tycker de är ganska enkelt att åka 10-20minuter tidigare istället för att köra som en idiot.

fast de flesta lever ju efter "ju snabbare man kör, ju coolare är man" (påstår inte att du är en av dom)

Sen OnT igen så antar jag att de blir några månader längre indragning och böter..
Citera
2008-08-16, 11:23
Medlem
de-stroyers avatar
fick hem böterna idag, 50 dagsböter x 120kr + 500kr till brottsoffer.....
få se när man får veta hur länge de dröjer tills man få¨r ta om kortet
Citera
2008-08-16, 12:10
Medlem
Angående körkortet så måste du för det första ansöka om körkortstillstånd pga rattfylleri. Du får dessutom "ta om" kortet (uppkörning & teori), eftersom ditt körkort nu (förmodligen) kommer att återkallas i mer än ett år (8 mån (rattfylla) + 6 mån (olovlig körning) + ev nån månad för fortkörningarna).

Blir det av nån anledning mindre än ett års återkallelse så slipper du ta om kortet.

Jfr körkortslagen 5 kap 14 §.
Citera
2008-08-16, 17:18
Medlem
terms avatar
Första gången du fälls för grov olovlig körning får du 50 dagsböter, andra gången 70, tredje gången 100 och fjärde gången får du 14 dagar-1 mån fängelse. (i princip görs ingen åtskillnad beroende på omständigheterna i det enskilda fallet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in