Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-13, 22:36
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det som lades HH till last var inte i första hand att han var "utövande nazist" utan att han var dömd för mord. Att reglera antaget till läkarutbildningen baserat på politiska åsikter låter sig knappast göras i ett rättsamhälle.

Om man tittar på de inlägg som Sebbe85 gjort tidigare i den här tråden förstår man varför han blev avstängd om man säger så... förhoppningsvis är Sebbe85 klädd i vita sjukhuskläder någonstans där han får psykofarmaka och psykologhjälp...
Citera
2008-10-15, 01:57
Medlem
Sha R'Taes avatar
Ett viktigt skäl till att HH petades var därför att ett flertal föreläsare helt enkelt vägrade hålla undervisning med honom i salen. I know :P
Citera
2008-10-15, 10:28
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Ett viktigt skäl till att HH petades var därför att ett flertal föreläsare helt enkelt vägrade hålla undervisning med honom i salen. I know :P

Hej i planeten? Vad vet du? Jag kan säga att det enda som petade ut honom från skolan och undervisning var att han hade fejkat betygen, goddag yxskaft!
Citera
2008-10-15, 11:03
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Hej i planeten? Vad vet du? Jag kan säga att det enda som petade ut honom från skolan och undervisning var att han hade fejkat betygen, goddag yxskaft!

Instämmer i ovanstående kommentar, hans betyg var fixade och trixade med. Har kontakt med en av hans bästa polare och fick erbjudande om att fixa mina betyg också ifall dom inte hade räckt.
Citera
2008-10-15, 16:14
Medlem
Han blev polisanmäld för felaktiga betyg så åtal borde ju väckas snart.

Hur blev betygen trixade?

Bor HH kvar i Stockholm? finns ej på birthday.se
Citera
2008-10-15, 19:41
Medlem
Citat:
Det som lades HH till last var inte i första hand att han var "utövande nazist" utan att han var dömd för mord.

Är det alltså fritt fram för en öppet nazist som inte begått brott att komma in i läkarprogrammet?

Citat:
Att reglera antaget till läkarutbildningen baserat på politiska åsikter låter sig knappast göras i ett rättsamhälle.

Ju! Nazism är inget politiskt åsikt eftersom den är antidemokratisk. Lika lite som att extremistiska muslimer ska få tycka det är rätt att självmordbomba oskyldiga.
Citera
2008-10-15, 21:12
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindracer
Han blev polisanmäld för felaktiga betyg så åtal borde ju väckas snart.

...eller så är det helt enkelt så att inget åtal väckts för att brott inte kunnat styrkas? Jobbigt läge för de som påstått att han var skyldig isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
:
Lika lite som att extremistiska muslimer ska få tycka det är rätt att självmordbomba oskyldiga.
Men du tycker att extremistiska muslimer ska få tycka det är rätt att självmordsbomba skyldiga?

Citat:
Är det alltså fritt fram för en öppet nazist som inte begått brott att komma in i läkarprogrammet?
Det är fritt fram för både vänsterextremister, högerextremister och/eller brottsdömda. Jag vet personer ur alla tre kategorier som går eller har gått läkarutbildning. Min egen läkare är för övrigt fd alkoholist. Det är en utbildning gott folk...ingen anställning!
Senast redigerad av Julius Mosca 2008-10-15 kl. 21:27.
Citera
2008-10-15, 23:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Säkerligen. Nazister är faktiskt, tro det eller ej, människor de också. Man får inte bara skicka dem till läger och gasa ihjäl dem rakt av.

Citat:
Ju! Nazism är inget politiskt åsikt eftersom den är antidemokratisk.
Ack, ack, ack! En majoritet av alla de upptänkliga politiska åsikter som existerar i sinnevärlden är nog dessvärre rätt antidemokratiska.

Citat:
Lika lite som att extremistiska muslimer ska få tycka det är rätt att självmordbomba oskyldiga.
Man får tycka hur mycket man vill att det är rätt att självmordsbomba oskyldiga, så länge man inte själv ägnar sig åt det, eller försöker uppvigla till det.
Citera
2008-10-27, 19:31
Medlem
Drivas avatar
Jag är av åsikten att Hampus Hellekant ska få chansen att gå vidare med sitt liv och lämna det gamla livet bakom sig. Enligt egen utsago har han lämnat den gamla bekantskapskretsen, ideologin många av er stör sig på samt att han vill visa detta genom att göra sin plikt i samhället och utbilda sig till läkare - ett yrke som idag skriker efter duktiga och hängivna individer.

Hampus ångrar dessutom det han gjort, därmed inte sagt att han mördat någon, för just denna del tvivlar jag starkt på av lite olika skäl jag tyvärr inte kan dryfta här.

Någon skriver i denna tråd om en kaxig attityd i Hampus påstådda inlägg på ett forum man inte vill namnge, vilket får mig att le lite då Hampus gett ett verkligt gott intryck i mina ögon. Enda gången jag lagt märke till en dryg attityd hos honom var när jag konfronterade honom och spydde ur mig en hel del otrevligheter, något jag idag skäms otroligt mycket över då jag på senare tid insett vilken fantastisk människa han faktiskt är. Hans dåvarande attityd kom sig helt naturligt i försvarssyfte såklart.

Och precis som Camille skriver så borde morddömda kunna få studera till läkare, så till vida att personen i fråga uppfyller de kriterier som finns vad gäller intagningsprov, betyg och övrig behörighet.
Jag håller dessutom med om att en utbildning och ett jobb som detta kräver vissa speciella egenskaper hos individen och helt ärligt anser jag att Hampus IDAG gott och väl besitter dessa egenskaper i form av intelligens, personlig lämplighet samt ett imponerande läshuvud för att klara detta och skapa sig ett stabilt fortsatt liv.
Även jag anser att tester för att utse lämpade individer till sådana här jobb borde vara en självklarhet, tidigare morddömda skulle få genomgå tester av alla de slag för att bevisa att de verkligen vore lämpade att ta ett jobb som läkare. Detta vore självklart väldigt individuellt, inte alla morddömda skulle klara av dessa eventuella tester, därför skulle de också vara extremt viktiga att genomföra.

Som ni säkert redan listat ut skulle jag inte ha några problem med att gå till en läkare som i unga år dömdes för mord men som senare kom att göra något bra av sitt liv, det samma gäller våldtäktsmän etc. Jag kan självklart förstå om anhöriga till den mördade/våldtagna inte skulle kunna gå till just den läkaren, men då ska vi nog vara glada över att det faktiskt finns fler läkare att välja mellan. Även jag har en del kriterier som min läkare bör uppfylla, och är jag inte nöjd ber jag om att få byta.

Till de som troligtvis kommer att klaga så ber jag redan nu om ursäkt för mina stavfel och dåliga meningsuppbyggnader. Nej, jag studerar inte till svenskalärare.
Citera
2008-10-27, 21:32
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie

Hej i planeten såklart är det så, men de skäl som ledde till att de granskade om hans betyg (allt granskas nämligen vid antagningen av KI) var pga de skälen och såklart att KI ville få affären med en misslyckad antagning överstökad.

Självklart är hans granskning en politisk åtgärd från KI, sen att han faktiskt hade fejkade betyg är ju enbart hans egen klantighet. Man kan ju dock undra hur många som läser på dessa utbildningar som har har köpt ett par av sina MVG...
Citera
2008-10-27, 21:50
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driva
Och precis som Camille skriver så borde morddömda kunna få studera till läkare, så till vida att personen i fråga uppfyller de kriterier som finns vad gäller intagningsprov, betyg och övrig behörighet.

Du uttrycker dig alldeles utmärkt!

Däremot så missar både du och Camille att man genom sin morddom inte längre uppfyller de kriterier som finns för att verka som läkare i Sverige. Det är, till skillnad från de flesta andra arbeten ett yrke med etiska förankringar som aldrig får brytas. Som leg. läkare kan man inte bara skita i skadade människor och olycksplatser bara för att man slutat jobba för dagen, precis som en mördare inte är lämplig för att behandla och omhänderta ens offer eller offrets anhörig på sjuhuset, bara för att han/hon "tjänat sitt straff". Ingen ska heller behöva få höra i efterhand att "den där gynekologen som du just var hos är Hagamannen". Det fungerar bara inte.

Det kan mycket väl hända att HH idag skulle bli en utmärkt läkare och säkert mycket bättre än många andra redan etablerade doktorer. Han har däremot i mina ögon en belasting som inte går att förena med läkaryrket.

Vad gäller nazzeriet så kan vi ta upp det i en helt annan tråd där vi då även talar om kristna frikyrkliga läkare som anser att människor i synd inte är värda lika mycket som andra eller inte har samma rätt till hjälp om de inte accepterar jesu-hand, osv. Dessa är de riktigt jävla läskiga killarna och tjejerna och trots att de många anser att världen är 3000år gammal och förkastar stora delar av vetenskapen så kryllar det av dessa galningar på sjukhusen.
Citera
2008-10-27, 22:54
Medlem
Om/hur/när en person kan sägas ha betalat sin skuld till samhället för ett visst brott är i och för sig en intressant diskussion, men inte relevant i det här fallet. För att kunna arbeta som läkare behöver man förutom utbildningen även läkarlegitimation utfärdad av Socialstyrelsen. Om en läkare begår vissa grova brott, t ex mord, innebär det att personen i fråga med automatik skulle förlora läkarlegitimationen, och alltså inte längre ha rätt att arbeta som eller kalla sig läkare. Från detta följer att en person som dömts för ett sådant brott heller inte kan få legitimation, och alltså inte ska få uppta en utbildningsplats som någon som faktiskt kommer att kunna arbeta som läkare i framtiden kunde få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in