Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-29, 18:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
...


ALRDIG hört! Måste fan vara en lokal variant från nåt mörkt hål i kanske nordvästra Dalarna.

...


Mörkt hål?
Min gode man, jag vill ta till protokollet att jag är Stockholmare i 5:e respektive 4:e generationen!

Dalarna??? :mad:
Citera
2004-09-29, 18:44
  #14
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Mörkt hål?
Min gode man, jag vill ta till protokollet att jag är Stockholmare i 5:e respektive 4:e generationen!

Dalarna??? :mad:

Hehe... Menade inte att du kom därifrån men att uttrycket kanske gjorde det!

Sorry!
Citera
2004-09-30, 10:06
  #15
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Så är det!
Simelimaka, kuckelikaka, ärtan pärtan, piff paff puff. (med reservation för stavningen)

En variant på "ole, dole, doff"...
Japp, den varianten körde vi med i Uppsala också:

Ole dole doff
Kinke lane koff
Koffe lane binke bane
Ole dole doff
Ärtan pärtan piff
Ärtan pärtan puff
Semilemaka kuckelikaka
Ärtan pärtan piff paff puff


Det blev rätt tröttsamma barnkalas när den ramsan skulle dras elva gånger för att sortera fram en förlorare. Sedan blev det alltid en massa tjafs om huruvida semilemaka och kuckelikaka skulle räknas som hela ord eller delas upp i två mindre ord.

Fast egentligen är det nog bara de första fyra raderna som är Ole dole doff. En annan variant är tydligen att börja med Essike dessike luntan tuntan och sedan fortsätta med de sista två raderna ovan.
Citera
2004-09-30, 15:05
  #16
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Japp, den varianten körde vi med i Uppsala också:

Ole dole doff
Kinke lane koff
Koffe lane binke bane
Ole dole doff
Ärtan pärtan piff
Ärtan pärtan puff
Semilemaka kuckelikaka
Ärtan pärtan piff paff puff


Det blev rätt tröttsamma barnkalas när den ramsan skulle dras elva gånger för att sortera fram en förlorare. Sedan blev det alltid en massa tjafs om huruvida semilemaka och kuckelikaka skulle räknas som hela ord eller delas upp i två mindre ord.

Fast egentligen är det nog bara de första fyra raderna som är Ole dole doff. En annan variant är tydligen att börja med Essike dessike luntan tuntan och sedan fortsätta med de sista två raderna ovan.

Växte upp i västra Stockholm och vi körde helt enkelt

Ole dole doff
Kinke lane koff
Koffe lane binke bane
Ole dole doff
Ärtan pärtan piff paff puff
Du får en stor knuff!



Man kanske skulle öppna en till leksaksaffär och döpa den till Kuckelikaka.

För att spinna vidare på ämnet, är det nån som vet vad alla dom här låtsasorden har för ursprung? "Ole", "Dole", "Doff", "Kinke" etc. Och inte minst "Semilemaka".
Är det bara barn som kommit på egna ord eller har dom ursprung i nåt språk?

Citera
2004-09-30, 15:29
  #17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag tror att det bara är nonsensord som rimmar.

Ole dole doff (svenska och norska) är på finska:

"Ulle dulle doff,
kinke lade koff,
koffe lade, kinke lade,
ulle dulle doff! "

http://www.laukart.de/multisite/song...nnish.php#ulle

Heter "Eenie Meenie Moe" på Engelska:
http://encyclopedia.thefreedictionar...Eenie%20Meenie


"Semili maka" är enligt UR en del av "Essike dessike"-ramsan.
Citat:
Ole dole doff
kinke lane koff
koffe lane binke bane
ole dole doff

Äppel päppel pirum parum
kråkan satt på tallekvist
hon sa ett, hon sa tu
ute ska du vara nu.

Essike dessike
luntan tuntan
semili maka
kuckeli kaka
ärtan pärtan
piff paff puff
http://www.ur.se/svx2/kalv3/ovning1.htm


Flera räkneramsor:
http://www.kioskpiraten.se/piratlandet/rim.htm
http://encyclopedia.thefreedictionar...ursery%20rhyme
Citera
2004-09-30, 22:20
  #18
Medlem
eantrs avatar
Har ni fler ramsor som dessa...? Jag satt på gymmet och började plötsligt sjunga för mig själv

Fan-tomen tog två bigga bovar
vilka två bigga bovar tog han
just då NU?

Sen har vi den där App lapp sa att du slapp va!
Den godkändes inte alltid när man skulle köra burken eftersom den var för kort så man kunde räkna ut i förväg vem som man ville få bort.
Citera
2004-09-30, 22:26
  #19
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ole dole doff (svenska och norska) är på finska:

"Ulle dulle doff,
kinke lade koff,
koffe lade, kinke lade,
ulle dulle doff! "

Det var ju mycket roligare än den svenska varianten. Om kinky lade koff, är det bra mycket mer action i finska barnkammare.
Citera
2004-09-30, 23:49
  #20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
För att spinna vidare på ämnet, är det nån som vet vad alla dom här låtsasorden har för ursprung? "Ole", "Dole", "Doff", "Kinke" etc. Och inte minst "Semilemaka".
Är det bara barn som kommit på egna ord eller har dom ursprung i nåt språk?


Det brukar ju sägas att många ramsor och formler har sitt ursprung i katolskt-latinska fraser, bibelord och minnesverser som missförståtts eller skämtsamt förvrängts. Hoc est corpus meum ('detta är min kropp') och trosbekännelsens filioque ('och av Sonen') brukar ju kopplas till trollformeln Hokus pokus filiokus (fast den också satts i samband med trollformeln Hax pax max Deus adimax).

Ole dole doff, kinke lane koff och dess olika varianter sägs på samma sätt vara en förvrängning av de latinska räkneorden unus, duo. tres, (quattuor), quinque.

Apropå eantrs App lapp kan man erinra om att August Strindberg skrev om en gammal ramsa som löd som följer:

Apala, misala, misinka, meso
sebedei, sebedo,
extra lara, Kajsa, Sara,
häck, väck, vällingsäck
ut med dej!


och menade att den kunde härledas till bibelstället Matteus 10:2 i dess latinska form:

Apostolorum nomina sunt haec: primus Simeon... Jacobus Sebedei...

På samma sätt är ju pirum i Äppel päppel pirum parum helt enkelt latin för 'päron', och semilemaka kanske är en rest av en gammal gloslista med det latinska simile - 'något likartat', eller alltså 'maka'?

Här finns lite fler ramsor från olika länder.
Citera
2004-10-01, 00:01
  #21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Pojken med guldbyxorna: Det där har jag också hört förut - nu när du skriver det! (Om du nu inte har skrivit det förut?)

Och det låter ju ganska rimligt.
När den icke-latinsk-förstående menigheten tvingades in i kyrkorna och där bjöds på en av de få underhållningarna som fanns - så tror fan att ungarna snappade upp det de kunde och gjorde ramsor av de.

På samma sätt som de sjunger reklamsångerna i dag - utan att för den delen kunna engelska.
Citera
2004-10-01, 00:28
  #22
Medlem
P3RK3L3s avatar
Blev ju en intressant tråd det här!

*Poppar popcorn*

Citera
2005-03-03, 01:34
  #23
Medlem
Carpe Diems avatar
Bump!

Hänvisar till följande tråd.

http://forum.flashback.info/scandina...light=filioque
Citera
2005-03-03, 19:48
  #24
Medlem
Vilka nostalgivibbar man får här

vi körde alltid Applappsaattduskulleva......(i Västergötland är jag född o uppvuxen- sent60-70tal)
dyker upp massor av kul minnen


När jag läste semilimaka(ett härligt ord tycker jag) dök en sång!!!! upp i huvet...
undrar om det är Alice Babs???? som sjunger...

Vet att det var den o Måla hela världen lilla mamma bla på en skiva som trol. utgavs mitt/sent 60/börj 70 ...min bror älskade den o brukade spela sönder den(jag var inte överdrivet förtjust,hrmm)

men iaf
dyker de det här upp i huvudet som nötts in i ngt spår i huvudet tydl..
så här kommer jag ihåg:Refr
Oledoledoffkinkeladekoff
koffeladekinkeladeoledoledoff
ärtanpärtanpiffärtanpärtanpaff
semilimaka kuckelikaka oledoledoff

och sedan tror jag hon liks berättar i verserna ngt..om hur de lekte osv då hon var liten
ngn som känner igen ngt om en sång?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback