Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-30, 15:28
Medlem
Zayns avatar
Har en dator som lägger av lite då och då, har haft samma problem tidigare men då räckte det med att dammsuga ur processorfläkten etc men nu verkar inte det duga heller. Har plockat lös fläkten och rengjort så gott jag kunnat mellan flänsarna, har även haft upp nätagget och kikat men där var det rent och fint.

Brukar ju kunna bero på värme sådant här och enligt Everest ligger CPU-tempen på ca 60-70 grader och fläkten går på ca 2500 rpm.

Några tips?

EDIT: Satt precis och studerade CPU-tempen och den klättrade sakt men säkert uppåt tills den nådde 107-108 grader (celsius) och då dog den. Fläkten ökade dock inte sitt rpm utan låg som mest runt 2520. Är det den som jävlas eller kan det ha med spänningen att göra?
Senast redigerad av Zayn 2008-11-30 kl. 15:36.
Citera
2008-11-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zayn
Har en dator som lägger av lite då och då, har haft samma problem tidigare men då räckte det med att dammsuga ur processorfläkten etc men nu verkar inte det duga heller. Har plockat lös fläkten och rengjort så gott jag kunnat mellan flänsarna, har även haft upp nätagget och kikat men där var det rent och fint.

Brukar ju kunna bero på värme sådant här och enligt Everest ligger CPU-tempen på ca 60-70 grader och fläkten går på ca 2500 rpm.

Några tips?

OBS: Ja jag har sett att det finns andra trådar gällande detta.

men du hade på kylpasta va?
Citera
2008-11-30, 15:37
Medlem
Zayns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
men du hade på kylpasta va?
Nope, reflekterade faktiskt över att den lilla klicken som låg där började se rätt fjuttig ut. Ska inhandla det och smeta på så kanske det blir bättre. Vart köper man det, kan det finns på någon mack månntro eller är det datorbutiker som gäller?
Citera
2008-11-30, 15:41
Medlem
Codens avatar
Har du kollat så processorfläkten faktiskt snurrar?

Låter konstigt om det BARA vore lite kylpasta som skulle påverka att tempen gick upp sådär.
Citera
2008-11-30, 15:45
Medlem
Citat:
Nope, reflekterade faktiskt över att den lilla klicken som låg där började se rätt fjuttig ut. Ska inhandla det och smeta på så kanske det blir bättre. Vart köper man det, kan det finns på någon mack månntro eller är det datorbutiker som gäller?

kylpasta är überviktigt.

köp i datorbutiker om du vill ha kvalité...

http://www.sweclockers.com/recension...t_av_kylpastor
Citera
2008-11-30, 15:46
Medlem
Noobermans avatar
"kyl"pastan är viktig för att värmeavledningen från processor till kylfläns ska fungera - är det ett mellanrum mellan kylare och processorhölje så stiger temperaturen tills skyddsfunktionen går i gång (gäller Intel).
Vad som gäller för amd, idag, vet jag inte men förr så brann de upp...

Pasta köper du i affärer som säljer datordelar. Finns även på Mediamarkt.
Citera
2008-11-30, 17:24
Medlem
Zayns avatar
Tack ska ni ha. Som någon tidigare skrev så fann jag det lite märkligt att tempen steg så snabbt så jag både dubbel och trippelkollade att fläkten gick.

Jag var nyss in på Siba men där fanns det inte, fick dock tips om en lokal datorfirma nere på stan så jag ska ta en sväng dit i morgon.

Tack ska ni ha, nu har man fått lärt sig något nytt idag också.
Citera
2008-12-01, 20:24
Medlem
Zayns avatar
Kan ju slänga in en rapport hur det gick med datorn.

Förberedelser:
Var ner och köpte kylpasta idag. Kom hem och plockade lös processorfläkten och processorn och skrapade bort pastan som låg där med ett gammalt busskort, sedan tog jag en tops med alsolsprit (man tager vad man haver) och gnuggade lös det sista, slutligen torkade jag resterna med toapapper.

Applicering (försök 1):
Enligt bruksanvisningen skulle man lägga på en klick på processorn och sedan lägga på fläktens värmeledardel och vrida den för att smeta ut den men det var tyvärr inget alternativ för mig då det inte gick att lägga den emot om man inte låste fast den. Så jag la på en klick och smetade medelst ett plektrum ut pastan lite sisådär. Skruvade ihop och testade.

Resultat (försök 1):
Det första som hände var att datorn upptäckte att jag installerat en ny CPU, (min hjärna sa då ungfär "Satfläsk! Det här kommer gå åt helvete......") så jag gick in i BIOS och började konfig.... eh, jag kollade ungefär 7 sekunder på vad som stog där tills jag hittade EXIT-knappen och höll tummarna för att det skulle fungera. OCH JA! Datorn startade!
Kvickt igång med Everest men tempen låg redan på 70 grader och klättrade sakta men säkert upp till 100 och datorn dog. SUUUUUUCK!!!!

Försök 2:
Plugga ur, plocka isär, smeta på mer pasta, plocka ihop, plugga i, starta, hålla tummarna, kolla tempen............................................ ............. 50 grader! YES! Allting fungerar som smort igen.

Så nu har man ännu ett kort i rockärmen när denna, åh så fantastiska, uppfinning börjar trilskas igen!
Citera
2008-12-01, 20:57
Medlem
Citat:
Kan ju slänga in en rapport hur det gick med datorn.

Förberedelser:
Var ner och köpte kylpasta idag. Kom hem och plockade lös processorfläkten och processorn och skrapade bort pastan som låg där med ett gammalt busskort, sedan tog jag en tops med alsolsprit (man tager vad man haver) och gnuggade lös det sista, slutligen torkade jag resterna med toapapper.

Applicering (försök 1):
Enligt bruksanvisningen skulle man lägga på en klick på processorn och sedan lägga på fläktens värmeledardel och vrida den för att smeta ut den men det var tyvärr inget alternativ för mig då det inte gick att lägga den emot om man inte låste fast den. Så jag la på en klick och smetade medelst ett plektrum ut pastan lite sisådär. Skruvade ihop och testade.

Resultat (försök 1):
Det första som hände var att datorn upptäckte att jag installerat en ny CPU, (min hjärna sa då ungfär "Satfläsk! Det här kommer gå åt helvete......") så jag gick in i BIOS och började konfig.... eh, jag kollade ungefär 7 sekunder på vad som stog där tills jag hittade EXIT-knappen och höll tummarna för att det skulle fungera. OCH JA! Datorn startade!
Kvickt igång med Everest men tempen låg redan på 70 grader och klättrade sakta men säkert upp till 100 och datorn dog. SUUUUUUCK!!!!

Försök 2:
Plugga ur, plocka isär, smeta på mer pasta, plocka ihop, plugga i, starta, hålla tummarna, kolla tempen............................................ ............. 50 grader! YES! Allting fungerar som smort igen.

Så nu har man ännu ett kort i rockärmen när denna, åh så fantastiska, uppfinning börjar trilskas igen!

gött! alltid trevligt när folk återkommer och ger en uppföljning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in