Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-24, 20:11
Medlem
Chupakabras avatar
Köpt mig en ny dator nyligen, i den har jag stoppat i min gamla "Media" - hårddisk med all musik och sådär. Kopplat in allt rätt tror jag men den vägrar funka. När man startat datorn med den blir det lite bök i början vart den ska boota från och så..
Sen när den väl är igång så kommer Hårddisken upp i "My Computer" sen försvinner.. sen kommer den igen.. sen försvinner..
En tanke jag hade är att på min förra burk hade jag XP SP2 och nu SP3.. kan det ha något med saken att göra?
Citera
2008-11-25, 07:36
Medlem
Chupakabras avatar
Ingen som kan bidra med något?
Citera
2008-11-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chupakabra
Ingen som kan bidra med något?
Så fort som du bidrar med något själv.
Ska vi gissa också?

Vad är det för hårdiskar, CD, DVD du har?
Hur har du kopplat dom, vilka sitter tillsammans etc?

Utan detaljer så får du ingen hjälp.
Senast redigerad av panpo98 2008-11-25 kl. 10:31.
Citera
2008-11-25, 17:14
Medlem
Chupakabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Så fort som du bidrar med något själv.
Ska vi gissa också?

Vad är det för hårdiskar, CD, DVD du har?
Hur har du kopplat dom, vilka sitter tillsammans etc?

Utan detaljer så får du ingen hjälp.
Är jag inte helt ute o cyklar så är den nya hårddisken IDE och den gamla som jag satte i är SATA?
jag har kopplat dem som dem ska kopplas, dvs. Den där breda saken OCH den där som e mindre :P Ni får ursäkta men vettefan va dem heter.
Allt sitter iaf som det ska. Och den kommer ju upp men den försvinner.. kan det var så att nätagget e lite mesigt? 500w.. quad, 4gb ram, 500gb sata, grafikkort på 512mb..
Citera
2008-11-25, 17:53
Medlem
jonntis avatar
Har du kollat i BIOS så det är rätt inställt??
Vet ej om det är såhär, men kolla iaf i BIOS så den inte bootar från CD/DVD enheten.
Citera
2008-11-25, 19:22
Medlem
Chupakabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnti
Har du kollat i BIOS så det är rätt inställt??
Vet ej om det är såhär, men kolla iaf i BIOS så den inte bootar från CD/DVD enheten.

Har ställt in allt det där.
Men alltså den startar ju upp o allt sånt, nada problem. sen när man ska kolla på filerna i hårddisken så öppnar jag ju "My Computer" och då finns den där.. men sen försvinner, sen kommer tillbaka..??
Citera
2008-11-26, 06:28
Medlem
SATA Kabel är kanske glapp eller så provar du i en annan SATA port på moderkortet. Kanske har du glömt drivrutinerna till moderkortet eller måste uppdatera dom.

När det gäller IDE så måste kolla båda enheterna som är kopplad till samma kabel.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master.
Numera går det att variera placeringen på kabeln. Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort allt rätt (Då ska båda på samma kabelvara CS).

Ta också loss kablarna och kolla om någon kontakt/pinne är sned/böjd etc. Glöm inte att kolla båda ändarna.
Citera
2008-11-26, 08:08
Medlem
Chupakabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
SATA Kabel är kanske glapp eller så provar du i en annan SATA port på moderkortet. Kanske har du glömt drivrutinerna till moderkortet eller måste uppdatera dom.

När det gäller IDE så måste kolla båda enheterna som är kopplad till samma kabel.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master.
Numera går det att variera placeringen på kabeln. Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort allt rätt (Då ska båda på samma kabelvara CS).

Ta också loss kablarna och kolla om någon kontakt/pinne är sned/böjd etc. Glöm inte att kolla båda ändarna.

Ok, så du tror att det e hårdvare problem?
Ska kolla det ikväll isåfall..
Citera
2008-11-26, 09:08
Medlem
Det går snabbare att kolla än att rota i Windows eller hålla på med recovery program i alla fall.

Det där att den försvinner och kommer tillbaka låter bekant fast då har filerna varit kvar andra gången de dykt upp. Sedan kan man prova med chekdisk eller starta i felsäkert läge ifall det är stabilare. Helst efter att man är säker att det inte är dåliga kablar eller kontakter inblandade.
Citera
2008-12-01, 23:40
Medlem
Chupakabras avatar
Kollat alla sladdar.. allt e samma sak som förr :/
Nu visar den inte hårddisken som vanlig HDikon.. nu ser den ut som en fil utan passande program??
Nu var den uppe en kort stund när jag startade datorn, sen försvann helt =(
Vafan ska jag göra? 40gb musik på den där!!
Senast redigerad av Chupakabra 2008-12-01 kl. 23:45.
Citera
2008-12-01, 23:55
Medlem
Chupakabras avatar
Kopplade bort min CD/DVD enhet och det funkar nu..
Antar att det var nätagget som var mesigt..
Citera
2008-12-02, 05:30
Medlem
Ibland har jag märkt om en enhet håller på eller är sönder så kan den störa en fungerande enhet. Upptäckte det när jag försökte koppla in en hårdisk som jag visste var på väg att dö.

Eller så är det som du tror. Kollade upp master/slave var rätt på hårdisken och CD/DVD enheten? För det är felet är mycket vanligare än de andra två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in