Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-05, 14:36
Medlem
Hatefuls avatar
Hej. Nu är det dags att lösa mysteriet - eller snarare förvirringen - med mitt grafikkort. Jag har ett grafikkort som heter "Radeon 9250 128mb". Min dator består i övrigt av 1 gb RAM och en helt okej processor, kan kolla upp mer exakt vad det är för specifikationer när jag kommer hem.

Problemet jag har är att grafikkortet inte alls presterar bra. Om vi tar några exempel; jag kan spela WoW på 800x600, och det funkar hyfsat. Jag kan knappt spela ett såpass gammalt spel som Mafia (2002?) utan att ställa in det på mer eller mindre lägsta inställningarna. Likaså med GTA3.

Är detta grafikkort verkligen så dåligt? Jag har försökt läst runt på internet, och då verkar det trots allt som att det inte bör vara SÅ dåligt. Jag är inte så jätteorienterad i det här med grafikkort, så finns det någonting man kan göra för att ta reda på om det är något fel? Om det saknas några drivrutiner eller liknande? har redan gjort en sökning efter nya drivrutiner men då stod det att de senaste redan var installerade.

Är allt i sin ordning eller kan det vara någon som är fel?
Citera
2008-12-05, 16:13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
ja och nej. gpun är i sig hyffsad men bandbredden är ingenting att hänga i granen alls. ddr1 minne och 64 bitars bandbredd.
kolla här en benchmark på doom 3 på det kortet http://hothardware.com/Articles/ATI-RADEON-9250/?page=6
10 bilder per sekund på minimum inställningarna på ett spel som släpptes något efter grafikkortet, altså 2003.

Grafikkortet har altså varit undermåligt i 4 år och speltillverkarna räknar med att man införskaffar ett nytt grafikkort varannan jul ungefär.
World of warcraft är tillverkat för att kunna spelas på lite äldre hårdvara så det är inte konstigt att det går bättre än alla moderna spel.

det var ett budgetkort 2003 och kostade i staterna 60$ där borta då. det finns betydligt bättre grafikkort idag för samma slant.

mysteriet löst?
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2008-12-05 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in